Een pushbar of bullbar mag gewoon van stevige dikke buis gemaakt worden, maar moet met lipjes van maar 2 á 3mm dik aan je wagen bevestigd zijn. Dus als je een voetganger of fietser aanrijdt (omdat die niet uitkijk, of gewoon schijt heeft aan de voorrangs regels, of je zelf een whatsapp bericht zit te versturen oid
) dan moet eerst je pushbar/bullbar je grille beschadigen voordat hij de heup van de voetganger of fietser verbrijzeld..........
http://ienm.rijksopenheid.nl/9026/wat-i ... uto-hebben Er mag blijkbaar op voertuigen onder de 3500kg van voor 1 januari 2009 gewoon een normale bullbar/pushbar zonder EU keur. Wel heb ik ooit eens ergens gelezen dat deze er dan al voor die datum op moest zitten. En er dus niet na invoering van deze regeling nog op gemonteerd moest worden.
Officieel is het verkopen en monteren van niet EU gekeurde bullbars en pushbars dus ook verboden en strafbaar vanaf de datum. In de praktijk denk ik dat hier nauwelijk op gecontroleerd wordt, maar er pas "stront aan de knikker is" op het moment dat er een aanrijding plaats vindt met een ongekeurde bullbar/pushbar voor op de wagen en er serieus letsel is. Dan zoekt de verzekering natuurlijk altijd een uitweg om onder uitbetalen uit te komen en zullen ze altijd de mate van het letsel toewijzen aan de bullbar of pushbar. Of dit nu wel of niet zo is, is niet meer aan de orde. De bullbar is de schuld en de eigenaar en diegene die hem verkocht/gemonteerd heeft zijn de piet (zwarte piet mag niet meer.......).
_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer