Hennie schreef:
@ Homer,
In theorie klopt dat allemaal maar om nu even 2 extremen te nemen, de viscositeit van de voorgeschreven olie zal zich in Alaska heel ander gedragen dan in Texas want je dan als basis al een verschil van ongeveer 60graden

terwijl er aan de specs van je olie niets veranderd is..
Hennie
Klopt helemaal.
Voor de SRT-10 is uit mijn hoofd dan ook voorgeschreven 5W40 als het niet kouder kan worden dan -29 graden Celsius.
Kan het nog kouder worden moet er een 0W40 in om met een koude start ook nog een goede viscositeit te waarborgen.
Voor de koude start slijtage hoef je met een 5W40 in ons land dan ook absoluut geen zorgen maken.
Wat de eventuele andere voordelen van een 5W40 in ons klimaat zijn weet ik ook niet zo 1,2,3 maar ik neem aan dat Dodge ( en andere fabrikanten ) een goede reden hebben om 5W40 voor te schrijven voor gematigde klimaten en 0W40 voor extreem koude klimaten.
Als het allemaal geen zak zou uitmaken hadden ze wel overal 0W40 voorgeschreven.
Dus wat mij betreft gewoon aan de specificaties houden van de fabrikant, deze testen motoren tot in den treure over zeer veel kilometers om de juiste specificatie voor de olie door middel van diverse analyses uit te vinden.
En aan dat advies hecht ik meer waarde dan aan welk ( hoe goed ook bedoelt ) advies van wie dan ook die denkt het beter te weten dan de scheppers van mijn Viper blokje