jadatis schreef:
Ik kan het voor je uitrekenen, met zelfs betere formule dan die de bandenfabrikanten gebruiken, en die ik eens bemachtigd heb en mee aan de loop gegaan ben, maar heb dan volgende gegevens nodig.
Van banden , aflezen van de zijwang.
Maximum load of loadindex.
Loadrange ( Amerikaans)of plyrating ( Europees), of de AT-druk/referentiedruk/maxloaddruk wat niet de maximum toegelaten koude druk van de band is.
en snelheidscode ( Q is tot max 160km/99m/u en hoger wordt ook voor die snelheid de maxload berekent).
Maar ook de exacte maten zijn handig , zodat ik kan googlen of de gegevens kloppen met de wetten van de natuur.
Van de Auto, veel staat op VIN plaatje , metaalachtig plaatje verplicht sinds pakweg 1980 op europese auto's.
Van origine Amerikaans staan die gegevens meestal op zelfde stikker als de drukadviezen.
MTM/GVWR , MTA/GAWR, maar best zou zijn gewogen wielgewichten in de belading die je gebruikt, om dit in te schatten is leeggewicht en wat je er allemaal in stopt ( lading en personen) ook wel handig.
Dan ook de maximum snelheid die je ooit rijdt en geen minuut overheen gaat in je gebruik.
Je LT banden zijn zeer waarschijnlijk volgens amerikaans systeem,anders had er C op gestaan voor Comercial.
C-load/6PR ( AT druk USA 50psi/3,4 bar, EUR 55psi/3,8 bar) of D-load / 8PR ( 65psi/4,5 bar, EUR uitzonderingen mogelijk 4,8 bar vaak).
Geef die gegevens en dan vul ik die in door mij gemaakte Camper-calculator , waarbij ik de reserves iets aanpas .
Groeten van een Eigenwijze zelf-benoemde bandendruk-specialist.
Het zijn gewoon commerciƫle banden, te koop voor hen die af en toe ook naast het asfalt cruisen.
Heb ze zelf ook. Ben wel benieuwd naar jou uitkomst, heb zelf ook een tijdje geƫxperimenteerd , was begonnen met 3 bar (is maximaal als ik me niet vergis.. ) Ik vond ze het meest comfortabel cruisen op 2.5 bar.