Het is nu ma jun 23, 2025 23:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo sep 18, 2013 15:31 
Heavy Trucker

mrobers schreef:
Vanochtend contact gezocht met George Zapora (http://www.vintagevehicleservices.com/options.html) om te zien of hij de gewenste buildsheet kan leveren welke ik nodig heb voor een keuring door de RDW in Lelystad. Heel snel een antwoord terug gekregen dat hij een towing-capacity kan berekenen en dat ik daarvoor een ingevuld formulier moet faxen. Kosten daarvan zijn rond de 100eur.

Vervolgens de RDW gebeld om te vragen of zij akkoord gaan met zo'n document en zij gaven aan dat het van de NL importeur (bestaat niet), fabrikant of officieel geautoriseerde leverancier moet komen. Omdat ik niet weet of het document wordt geaccepteerd heb ik George om een voorbeeld gevraagd; hopelijk krijg ik dat zonder vooraf alles te betalen. Zou zonde zijn van het geld als de stomme RDW er niks mee kan.

De volgende stap zou zijn het maken van een afspraak in Lelystad. Ik kon niets terugvinden over wat ze daar nu gaan doen, dus gelijk maar gevraagd. Hou je vast; je moet daar zelf heen met het document, een goedgekeurde trekhaak tot het gewicht dat jij op kenteken wil hebben èn een eigen aanhanger die beladen kan worden tot het gewicht dat jij op kenteken wil hebben (...). Ter plaatse beladen zij de aanhanger tot bijv. 3000kg en doen er diverse tests mee op hun parcours. Zoals een remproef op snelheid, hellingproef op 12% en 18% en nog enkele zaken.

Bizar toch? Oh ja; daar moet je dan 500eur voor neertellen.

Dat formulier Had ik ook nodig bij omkeuring naar vrachtwagen, daar staan alle gegevens van je auto op
Origineel GM papier (de fabrikant dus) dat moet voldoende zijn.

Ik stuur je een PB

1977 Mehari 29pk

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 18, 2013 15:48 
Trucker

Het is toch werkelijk niet te geloven. Bijna ALLE Avalanches in Nederland hebben een trekhaak en hebben een trekgewicht op hun kentekenbewijs staan.
Ti's toch te stomzinnig voor woorden dat dit op deze wijze moet gaan.
Belachelijke bureaucratie!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 18, 2013 16:47 
Trucker

Ik moest voor mijn suburban ook het sleepgewicht op papier hebben. Ik ben wel van België. Ik ben naar buga in westerlo gegaan en heb daar 360 euro moeten betalen. Een week later kreeg ik vanuit Canada de papieren van GM, met daarop het chassisnummer en alle technische info. Daarop staat ook sleep vermogen vermeld. Ik moet hier nu mee naar keuring gaan.
Ik ben bezig met homologatie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 22, 2013 7:35 
Trucker

Ik heb inmiddels de voorlopige brief van George Zapora via de mail ontvangen en daarop staat een trekgewicht van 3220kg.

Nu nog even op het officiele document wachten (komt per post) en daarna kan ik de afspraak inplannen in Lelystad.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 23, 2013 20:41 
Trucker

Gelukkig maar uiteindelijk, kun je e.e.a. misschien doorspelen aan mij alstublieft?
Ik heb ook geen trekgewicht, raar maar waar... :?

Afbeelding
2004 Avalanche 5.3 Vortec

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 29, 2013 18:11 
Trucker

Vandaag een lange dag gehad bij de RDW in Lelystad. Op zich een hele aardige vent maar hij moest zich ook aan de regels van de RDW houden.

Afijn; ik heb dus de officiele brief van GM Canada meegenomen naar de afspraak waarop een trekgewicht van 3220kg is vermeld, specifiek voor mijn Avalanche met mijn opties, setup etc. Komt aardig overseen met de trekgewichten die ik bij de overige Avalanches zie (rond de 3175kg). Zoals gezegd moest ik een eigen aanhanger meenemen die tot dat gewicht geladen kon worden. Puntje bij paaltje bleek dat ze betonblokken gebruikte die niet op mijn auto-ambulance geplaatst konden worden. Uiteindelijk hebben ze hun eigen aanhanger overbeladen tot 3400kg (mocht 2700kg hebben) om toch te kunnen testen. Verder werd de Avalanche eerst alleen gewogen om daarna zelf ook tot 3500kg te worden beladen. Detail: leeg met bestuurder woog hij net geen 3000kg (!)

Na een technische keuring werd ik erbij geroepen vanwege een probleem met mijn auto. Op de trekbalk (fabriek) stond een plaatje met daarop een maximaal trekgewicht van 2268kg (en 5443kg met weight distribution hitch wat hier illegaal is). Vreemd verhaal; hij komt zo uit de fabriek. Na mijn toestemming besloten ze alsnog met 3400kg te testen.

Afijn; zij zijn de baan opgegaan voor alle tests op het circuit aldaar en daar konden we niet bij zijn. Na afloop werd ik apart geroepen voor het resultaat. Goed nieuws: de Avalanche verraste hun qua trekcapaciteiten; hij had geen moeite met de totaal combinatie van 7000kg, ook niet tijdens de test op de 12% helling (5x in 5 minute vanuit stilstand optrekken tot een bepaalde snelheid).

De handrem was initieel wel een problem; die hield het niet op de 12% helling. Ze hebben daarna de aanhanger afgekoppeld en de Avy alleen op een 18% helling gezet om te zien of de handrem überhaupt wel functioneerde want anders zou de hele auto worden afgekeurd (...). Wat denk je? Rolde zo naar beneden... Toen hebben ze de handrem aangetrokken en een rondje circuit gedaan en opnieuw getest. Prima! Aanhanger eraan; weer prima! Ach, als het maar werkt.

Afijn, nu het slechte nieuws. Men wil mij nu 2268kg op kenteken geven i.p.v. de 3220kg van de fabrikant omdat dat nu eenmaal op mijn trekhaak staat. Ze geven mij nu 8 weken de tijd om te bewijzen met informatie van de fabrikant (bouwtekeningen) of andere bewijsstukken dat de trekhaak wel degelijk is geschikt voor de 3220kg. Un-fucking-believable.

De 2268kg krijg ik zowiezo dus theoretisch ben ik blij en heb ik mijn doel behaald (normaal trek ik zo'n 2500kg, dus 10% marge). Maar ik wil natuurlijk de 3220kg van de fabrikant! Dus maar weer op zoek naar informatie...

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 29, 2013 20:20 
Trucker

Ai balen, ik snap niet dat ze dan alsnog je Ava gaan afraggen op het circuit met meer gewicht dan toegestaan om dan alsnog maar tot 2200 te willen gaan...

Ze vinden zichzelf nogal belangrijk ook. Maar tegelijkertijd zo dom. Alsof ze met deze tests hebben bewezen dat jouw Ava ervoor geschikt is. Alsof nu blijkt dat de constructie hierop berekend is. Iedere auto kun je wel een flinke poos overbeladen rijden... ze moeten die 3200 gewoon meteen aannemen, dat is door GM berekend en dat is een stuk meer waard als een paar keer een helling op. Onnut...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 29, 2013 22:22 
Trucker

En je kunt niet ergens aan een ander plaatsje geraken? Of plaatje er gewoon af doen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 29, 2013 23:37 
Super Trucker

Misschien kan je wel een andere trekhaak lenen en even eronder bouwen met de goede gewichten erop :wink:

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 30, 2013 10:36 
Trucker

Als je meer dan 2268 kg wilt trekken moet je er een andere balk/trekhaak onder monteren.
Je huidige balk/trekhaak is niet geschikt om meer dan 2268 kg te trekken.
Op mijn kentekenbewijs is destijds 3150 kg trekgewicht toegekend en dat komt exact overeen met de gegevens van de balk/trekhaak zelf.
Ik denk dat de kans klein is dat ze meer trekgewicht gaan toekennen dan de balk/trekhaak die er nu op zit aan kan.
Al zouden ze het wel doen ben je nog steeds in overtreding als je meer dan 2268 kg gaat trekken met die trekhaak en dus niet verzekerd.

Better be safe than sorry...

Is ook niet zo heel veel werk toch, die balk/trekhaak veranderen?
Met geld aan het smijten ben je nu toch al :mrgreen:

Met mijn Jeep Liberty mag ik zelfs 3360 kg trekken volgens het kentekenbewijs en daar zit niet eens een trekhaak onder :laughing6:
Dit betekent dus eigenlijk dat in jouw geval de RDW een trekgewicht had moeten toekennen wat puur op de capaciteiten van de auto gebaseerd is.
(uiteraard wel conform specifieke specificaties van de auto)
Wat je dan uiteindelijk mag trekken hangt dan af van wat voor trekhaak je eronder monteert.
Er staat vaag in mijn geheugen dat de Avalanche als auto +- 3600 kg mag trekken, stond dat niet in het instructieboekje, of ergens op een sticker???
(Dit is waarschijnlijk die 3220 kg die jij in jouw informatie gevonden hebt)
Maar ik geloof dat dit nou juist bij jou het probleem was, je had geen documentatie van de auto waarop de RDW trekgewicht wilde toekennen?
Eigenlijk had je dus voordat je naar de RDW ging je huidige balk/trekhaak eraf moeten slopen en er eentje op moeten monteren die 3500 kg aan kan.
Niet zo handig je huidige balk/trekhaak met dat typeplaatje :laughing6:

Het uiteindelijke gewicht wat je legaal mag trekken is altijd afhankelijk van wat de auto en de trekhaak mag trekken.
Mag je auto 3500 trekken maar zet je er een trekhaak onder die maar tot 2000 kan mag je 2000 trekken, logisch.
Andersom geldt ook: kan je auto 2000 trekken en je trekhaak 3500 mag je dus 2000 trekken.
Trekgewicht van de trekhaak is dus net zo belangrijk.

Zie ook: http://auto.howstuffworks.com/auto-part ... eight1.htm

Overigens is je kogeldruk wel weer lekker hoog met jouw USA trekhaak, 272 kg.
Maar dat is omdat die trailers in de USA de assen altijd heel ver naar achteren hebben en er dus veel gewicht op de kogel komt.
Bekijk die oude Airstreamers maar eens.

Zijn ze trouwens niet gevallen over de constructie van de trekhaak in de balk zelf?
Het schijnt dat tijdens import van de Avalanches veel RDW stations die afneembare haak op de constructie zelf afkeurden.
Men vond de afneembare haak een brakke constructie.
Volgens mij is dat de reden dat er bij import van mijn Avalanche een Duitse balk en trekhaak zijn gemonteerd.

Kort samengevat:

Draait dus allemaal om technisch vastgestelde trekgewicht auto + technisch vastgestelde trekgewicht trekhaak.
Welk van de twee waarden uiteindelijk op je kentekenbewijs terecht komt hangt dus waarschijnlijk af van hoe de auto ter keuring wordt aangeboden.
Zit er al een balk/trekhaak op dan wordt het trekgewicht trekhaak toegekend tot maximaal de hoogte van het trekgewicht auto of indien lager maximaal het trekgewicht van de trekhaak.
Zit er nog geen balk/trekhaak op dan wordt het trekgewicht auto toegekend.

Alles natuurlijk onder voorbehoud van de juiste papieren....

Althans, dit is de conclusie die ik trek uit dit verhaal.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 11:20 
Trucker

Update : gelukt!

N.a.v. mijn bezoek aan de RDW (lees hierboven) ben ik wat research gaan doen en het blijkt dat alle GM-modellen af-fabriek worden geleverd met een Class III hitch (de ronde buizen) welke 5000lbs (2268kg) mag hebben. Ook al kan je auto veel meer trekken; meer dan wat je trekhaak aangeeft mag je niet trekken. M.a.w. nagenoeg alle Avalanches, Suburbans, Tahoes, Escalades en Silverado's hier in NL rijden met de fabriekstrekhaak en mogen dus niet meer dan 2268kg trekken. Gokje : niemand die daar op let en/of het weet. Potentieel risico dus. Zeker nu in na demontage heb gezien hoe de originele trekhaak is gefabriceerd.

Ik kon een trekhaak in Duitsland kopen (zo eentje als bijv. AVA2009 heeft) maar die vind ik zo lelijk staan onder de Avalanche. Dus in overleg met het forum in de USA en de RDW heb ik gekozen voor een originele Amerikaanse trekhaak van het merk Curt en Class IV. Die mag dus 10.000lbs (4536kg) hebben (12.000lbs met weight distribution hitch die we hier in Europa niet kennen). Ruim voldoende dus. Levering was supersnel; binnen 1.5 week had ik hem in huis voor een totaalbedrag van 273eur incl. verzenden èn douanekosten.

Afgelopen zondag de oude trekhaak gedemonteerd en de nieuwe gemonteerd. Pas als je ze beiden in je handen hebt zie je het kwaliteitsverschil. Dat is enorm. Montage was recht-toe-recht-aan, alleen de 7-polige stekkerdoos moest ik verplaatsen. Ik heb overal foto's van gemaakt en samen met de montagehandleiding gemaild naar mijn contactpersoon binnen de RDW Lelystad. Gisterenavond werd ik door hem gebeld dat hij alles had bestudeerd en het prachtig vond. Hij geeft mij nu het trekgewicht van 3400kg (het gewicht waarmee ze hebben getest op de baan in Lelystad) ! Dus binnenkort ontvang ik mijn nieuwe papieren op de mat! Na drie jaar eindelijk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 11:32 
Trucker

Hoi Mike
,
Heb je er voor mij ook een besteld?
Haha, nee grapje. Maar ik heb wel hetzelfde probleem dan jij waar jij nu vanaf bent.

Als je er een zou bestellen en ik op de meeting geld meeneem, is dat een idee? :mrgreen:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 13:01 
Trucker

Danny met de chevy schreef:
Hoi Mike
,
Heb je er voor mij ook een besteld?
Haha, nee grapje. Maar ik heb wel hetzelfde probleem dan jij waar jij nu vanaf bent.

Als je er een zou bestellen en ik op de meeting geld meeneem, is dat een idee? :mrgreen:

Ik wil je de link best sturen dan kun je hem toch gewoon zelf bestellen? En schroeven we hem er tijdens de meeting wel onder :D

Het gaat om de Curt 14080 Class IV Receiver (2 inch)

Ik heb hem gekocht via : http://stores.ebay.com/automotivesupplyinc/ alleen hebben ze hem nu niet op voorraad.

Ze hebben hem voor dezelfde prijs wel hier : http://www.ebay.com/itm/Curt-14080-Clas ... ac&vxp=mtr

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 13:29 
Trucker

Huh?
Helaas dan zeker?
This part is not compatible with 2004 Chevrolet Avalanche 1500 Z71 Crew Cab Pickup 4-Door 5.3L 323Cu. In. V8 GAS OHV Naturally Aspirated.

Heb er 1 gevonden inmiddels...16.000Lbs 8)

http://www.ebay.com/itm/Curt-15324-Class-V-XD-Receiver-/261244136786?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Year%3A2004%7CMake%3AChevrolet%7CModel%3AAvalanche+1500%7CSubmodel%3AZ71%7CEngine+-+Liter_Display%3A5.3L&hash=item3cd35d2d52&vxp=mtr

Nog ff wachten: Estimated delivery: Between Friday, Nov. 29 and Monday, Dec. 9...halen we misschien net voor de meeting :laughing6:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 20, 2013 14:26 
Super Trucker

Dat heb je toch nog eindelijk goed voor mekaar gekregen Mike :thumbleft:

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]