Beste Truck kenners,
Afgelopen zaterdag ben ik met m’n Dodge te water geraakt.
We moesten onverwachts vol in de remmen en ik verloor de macht over het stuur.
Misschien kwam dit mede door de trailer die achter de Pick-up hing.
We reden ongeveer 60km en ik schat dat we met een gangetje van 25km de sloot in zijn gegaan.
Het betreft m’n vertrouwde Dodge W200, hieronder twee foto’s.
We zijn ongedeerd en gelukkig was de trailer leeg!!!
Is ook geen politie bij geweest, de boer had goed materiaal.


Maar nu…
Allereerst de trailer: spatbord krom, houten zijpaneeltje moet vervangen worden en ook de vooras is krom, moet dus ook vervangen worden. Allemaal simpel te repareren, kar rijdt volgend weekend wel weer.
Nu de Dodge..
Knipperlichten voorfront kapot, grill beetje verbogen, achterlicht stuk (hier is het dissel van de trailer doorheen geslagen) en nog een beste deuk bij de achterverlichting.
Valt dus erg mee! Heb nog geprobeerd m’n broek droog te houden maar dit is niet gelukt.
De boer had de Dodge binnen 10 minuten op het droge en het blok sloeg bij de eerste tik aan en loopt perfect. Overigens liep het blok nog toen we in de sloot stonden, natuurlijk wel direct afgezet. Nergens vloeistof lekkage of wat dan ook. Het blok heeft ook maar een stukje in het water gestaan. Denk alleen de carterpan. Wielen tot ongeveer driekwart. Hij is verhoogd dus een metertje water moet dan niet zo’n probleem zijn denk ik. Hij stuurt nog even recht en strak als voorheen. Dus ook aan de stuurinrichting/assen mankeert niks.
We reden terug naar huis en toen hield hij er na 500 meter helaas wel mee op…
Een krakend geluid en we hadden geen aandrijving meer. Blok bleef overigens perfect lopen.
De laatste 100 meter zijn we naar huis gesleept.
Ik opnieuw proberen, soms pakt hij de D of R wel en soms niet.
Als hij dat niet doet hoor je een krakend geluid en bij gas geven wordt dit versterkt.
Ook wanneer hij de versnelling wel pakt en ik ga rijden houdt hij er op een gegeven moment mee op.
Weer dat krakende geluid. Onafhankelijk in welke versnelling je rijdt.
De plaatselijke USA specialist is vanochtend bij me geweest en die zei dat het uit de tussenbak komt.
Het is een 4x4 uitvoering maar de 4x4 aandrijfas heb ik er wel tussenweg, mede voor het brandstof verbruik. Hij vertelde me dat de 4x4 pook niet genoeg naar voren wil (richting de zitbank)
Als je er goed hard aan ramt dan is het krakende geluid weg en valt hij keurig in de D of R.
En dan kun je dus ook zonder problemen rijden.
Toen ben ik onder de auto gekropen en bij de 4x4 pook zag ik een paar tyrabs die de hele mechanische overbrenging (stangetjes) bij elkaar houdt. Een paar waren gebroken (kan gebeurt zijn tijdens de duik in de sloot). Heb er maar een paar nieuwe tussen gespannen wat resulteert in een goed functionerende versnelling. Wat een gigantisch gebeun!!! Ik denk dus ook dat dit al eerder een probleem geweest is. Zal er een foto van maken en hier posten.
Heb de W200 nog niet zo lang dus naast enig motor onderhoud heb ik er nog niks aan gedaan. Vandaar dat me die tyrabs niet eerder waren opgevallen.
Hij voldoet tot dusver geweldig!
Graag ontvang ik wat info, ervaringen en tips!
Bijvoorbeeld:
In welke stand moet de 4x4 pook staan? (nogmaals, de 4x4 as heb ik er tussenweg)
En kan iemand me het verband uitleggen tussen de 4x4 pook en de gewone achteras aandrijving.
En waar zit nu precies het euvel? Hoe los ik dit op,.
Kan het inderdaad zijn dat het gekraak en niet functioneren van de versnelling komt door een niet werkende overbrenging in de tussenbak..?
Hopelijk is er geen schade ontstaan aan de versnellingsbak tijdens het gekraak.
Hoor graag van jullie.
Iemand die me nog een nette chromen 77’er grill kan leveren, een paar knipperlichten en achterlichten.. laat maar weten.
Alvast bedankt, groeten Bil