Het is nu do aug 21, 2025 19:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vreemd geluid achteras.
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2012 15:22 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 23, 2010 14:07
Berichten: 157
Woonplaats: Hulshout
Verleden week de "differential clutch discs" laten vervangen, samen met de lagers van de pinion. (ik hoop dat het een beetje duidelijk is) Nu hoor ik een vreemd geluid aan de achteras.
Zou het kunnen dat de moer op de pinion te los of te vast staat. Wanneer ik gas los hoor ik het geluid minder.
De garage die de lagers en dergelijke vervangen heeft zei me, toen ik terug ging, dat de tandwielen waarschijnlijk moeten vervangen worden.
Maar ik denk eer aan lagers. Misschien heeft hier iemand op het forum een idee wat er verkeerd kan zijn.


Greetz,
Wim

_________________
Greetz,
Wim

Dodge Ram Hemi 2009


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2012 17:39 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
stuur jeroen ff een pb :!: memberlist.php?mode=viewprofile&u=293

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2012 23:19 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 19, 2009 21:13
Berichten: 559
Woonplaats: Schiedam (JEROEN)
Als ze alleen de platen van de sper hebben vervangen dan hebben ze enkel het differentieel uit de as gehad.

Zodra deze na montage gaat zingen met de oude lagers kan dat 2 mogelijkheden hebben.

1- De "backlash" van het kroon en pignontandwiel zijn verkeerd afgesteld.
2- De voorspanning op de lagers van het differentieel is verkeerd afgesteld.

Als de lagers wel zijn vervangen kunnen buiten de bovenstaande problemen ook de volgende problemen zich voordoen:

3-Verkeerde pignon diepte.
4-Niet correct afgestelde voorspanning op pignon lagers.

Als laatste kunnen de tandwielen versleten zijn.
Maar als deze voor demontage geen herrie hebben gemaakt lijkt het me zeer onwaarschijnlijk.

Mocht je verder vragen hebben kan je me altijd bellen.

06-29571950

Mvg Jeroen Lubking,

_________________
JEROEN...

"Power sells cars, torque wins races"

Afbeelding

http://WWW.MOPARTRUCKSHOP.NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2012 8:39 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 23, 2010 14:07
Berichten: 157
Woonplaats: Hulshout
Bedankt voor het antwoord, als je zo ver niet zou wonen bracht ik mijn auto bij jou binnen. Het is een beetje ver om de auto te brengen en daarna komen halen.
Voor de herstelling heb ik dat "zingen" nooit gehoord. Dus het zal waarschijnlijk iets met verkeerde afstelling te maken hebben.
Ik zal er blijbaar zelf niet veel kunnen aan doen? Enig idee hoeveel nm er op de moer van de pignonas staat? Dat zou ikzelf kunnen nakijken
Greetz,
Wim

_________________
Greetz,
Wim

Dodge Ram Hemi 2009


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2012 9:19 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
Bij die van mij was dat 285 nm, +_29kg :roll: maar is van 2009 :wink:

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2012 10:21 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 19, 2009 21:13
Berichten: 559
Woonplaats: Schiedam (JEROEN)
T-Bob schreef:
Bij die van mij was dat 285 nm, +_29kg :roll: maar is van 2009 :wink:


De pignon moer kan worden aangehaald tot ca 250nm. Daarna staps gewijs vaster zetten tot dat de enkele pignonas met de lagers een draaimoment hebben va ca 5nm tot 8nm.
Soms is dat al met 250nm, maar ook kan dat pas bij 350+nm het geval zijn. :shock:

Enkel vast draaien tot 285nm is niet de correcte manier en geeft niet de juiste voorspanning op de pignonas lagers.
Hierdoor kan voortijdig slijtage en/of schade aan de lagers onstaan. :evil:

_________________
JEROEN...

"Power sells cars, torque wins races"

Afbeelding

http://WWW.MOPARTRUCKSHOP.NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2012 10:24 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 19, 2009 21:13
Berichten: 559
Woonplaats: Schiedam (JEROEN)
HollandBlower schreef:
T-Bob schreef:
Bij die van mij was dat 285 nm, +_29kg :roll: maar is van 2009 :wink:


De pignon moer kan worden aangehaald tot ca 250nm. Daarna staps gewijs vaster zetten tot dat de enkele pignonas met de lagers een draaimoment hebben va ca 5nm tot 8nm.
Soms is dat al met 250nm, maar ook kan dat pas bij 350+nm het geval zijn. :shock:

Enkel vast draaien tot 285nm is niet de correcte manier en geeft niet de juiste voorspanning op de pignonas lagers.
Hierdoor kan voortijdig slijtage en/of schade aan de lagers onstaan. :evil:



Hier voor moet dus het differentieel uit de as worden gehaald, zodat de pignonas vrij kan draaien zodat het draaimoment goed gemeten kan worden. :!: :!: :!:

_________________
JEROEN...

"Power sells cars, torque wins races"

Afbeelding

http://WWW.MOPARTRUCKSHOP.NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2012 10:36 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 23, 2010 14:07
Berichten: 157
Woonplaats: Hulshout
Bedankt voor de professionele uitleg, daar kunnen we wel iets mee denk ik. Toch vind ik dat mijn garagist dit probleem zou moeten oplossen, ik heb net geen € 1200 betaald voor de reparatie en dan zou het toch in orde moeten zijn vind ik. Misschien moet ik er toch nog eens mee gaan babbelen. Als ik dit allemaal lees begin ik toch te twijfelen aan zijn kunnen.

_________________
Greetz,
Wim

Dodge Ram Hemi 2009


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2012 12:17 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
HollandBlower schreef:
HollandBlower schreef:
T-Bob schreef:
Bij die van mij was dat 285 nm, +_29kg :roll: maar is van 2009 :wink:


De pignon moer kan worden aangehaald tot ca 250nm. Daarna staps gewijs vaster zetten tot dat de enkele pignonas met de lagers een draaimoment hebben va ca 5nm tot 8nm.
Soms is dat al met 250nm, maar ook kan dat pas bij 350+nm het geval zijn. :shock:

Enkel vast draaien tot 285nm is niet de correcte manier en geeft niet de juiste voorspanning op de pignonas lagers.
Hierdoor kan voortijdig slijtage en/of schade aan de lagers onstaan. :evil:



Hier voor moet dus het differentieel uit de as worden gehaald, zodat de pignonas vrij kan draaien zodat het draaimoment goed gemeten kan worden. :!: :!: :!:

Ik heb dat laten controleren omdat die moer van de pignonas bij het nieuwe model wel eens los kon zitten :wink:

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2012 18:02 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 23, 2010 14:07
Berichten: 157
Woonplaats: Hulshout
Vandaag terug naar de garage geweest, de moer van de pignonas stond los. Staat nu terug vast maar geluid nog steeds hetzelfde.
Er zal binnenin toch nog iets niet juist zijn denk ik.

_________________
Greetz,
Wim

Dodge Ram Hemi 2009


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2012 20:04 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 19, 2009 21:13
Berichten: 559
Woonplaats: Schiedam (JEROEN)
T-Bob schreef:
Ik heb dat laten controleren omdat die moer van de pignonas bij het nieuwe model wel eens los kon zitten :wink:


In jouw geval een goede zet. Maar bij het in elkaar zetten van een nieuw set lagers is het niet de juiste manier.
Als je puur wilt controleren of het geheel nog vast zit is dit de juiste manier.
Maar als blijkt dat je de moer vaster kan draaien moet het geheel uit elkaar om hem te voorzien een nieuwe crush sleeve en de voorspanning op de lagers opnieuw correct af te stellen.

_________________
JEROEN...

"Power sells cars, torque wins races"

Afbeelding

http://WWW.MOPARTRUCKSHOP.NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2012 20:19 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 19, 2009 21:13
Berichten: 559
Woonplaats: Schiedam (JEROEN)
ozzy schreef:
Vandaag terug naar de garage geweest, de moer van de pignonas stond los. Staat nu terug vast maar geluid nog steeds hetzelfde.
Er zal binnenin toch nog iets niet juist zijn denk ik.


Als je een stukje terug leest kan je zelf opmaken uit het geen wat ik al eerder heb uitgelegd dat het los-lopen/los-zittten van de pignonmoer direct al duid op het niet correct monteren/afstellen van het geheel.

Bij onjuiste afstelling van de pignonlagers kan direct schade onstaan aan de lagers en evt tandwielen.
Als de moer eenmaal is vast gezet is de crush sleeve daarna niet meer bruikbaar en moet worden vernieuwd.
Je kan de pignonmoer niet nogmaals vastzetten en de lager voorspanning afstellen.
Het geheel moet volledig uit elkaar, voorzien worden van niewe crushsleeve en opnieuw worden afgesteld.

Waarschijnlijk is er al blijvende schade ontstaan aan de lagers en/of tandwielen.
Het enkel aandraaien van de moer heeft geen zin. Het geheel moet uit elkaar en correct in elkaar.
Anders loopt de pignonmoer weer los en/of loopt eerdaags de as volledig stuk.

_________________
JEROEN...

"Power sells cars, torque wins races"

Afbeelding

http://WWW.MOPARTRUCKSHOP.NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2012 22:10 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
HollandBlower schreef:
T-Bob schreef:
Ik heb dat laten controleren omdat die moer van de pignonas bij het nieuwe model wel eens los kon zitten :wink:


In jouw geval een goede zet. Maar bij het in elkaar zetten van een nieuw set lagers is het niet de juiste manier.
Als je puur wilt controleren of het geheel nog vast zit is dit de juiste manier.
Maar als blijkt dat je de moer vaster kan draaien moet het geheel uit elkaar om hem te voorzien een nieuwe crush sleeve en de voorspanning op de lagers opnieuw correct af te stellen.

Bij mijn auto hadden ze de momentsleutel op de gewenste nm gezet en hij ging niet vaster :wink:

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2012 22:28 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 19, 2009 21:13
Berichten: 559
Woonplaats: Schiedam (JEROEN)
T-Bob schreef:
Bij mijn auto hadden ze de momentsleutel op de gewenste nm gezet en hij ging niet vaster :wink:


Helemaal goed Sjeng, kan je igg met een goed gevoel verder rijden. :thumbright:

Ben nu met een 2009 model bezig daar liggen de pignon lagers van aan puin. Ook gevalletje moer losgelopen... :crybaby:

_________________
JEROEN...

"Power sells cars, torque wins races"

Afbeelding

http://WWW.MOPARTRUCKSHOP.NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 13:10 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 23, 2010 14:07
Berichten: 157
Woonplaats: Hulshout
Eind verleden week dodge naar een andere garagist gebracht en zaterdag terug gaan halen. Probleem opgelost ! !
Hij heeft alles uit elkaar gehaald, afgesteld en terug in elkaar gestoken. Geen vreemd geluid meer, de achteras is stil.
In ieder geval bedankt voor jullie hulp en technische kommentaar.

_________________
Greetz,
Wim

Dodge Ram Hemi 2009


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling