Het is nu wo jun 25, 2025 1:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 93 tune
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2012 22:24 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 19, 2008 21:41
Berichten: 3640
Woonplaats: Rotterdam. René
ff een vraag
ik heb nu een 91 tune op me auto en tank euro 95
kan ik nou ook een 93 tune er op zetten en met 95 tanken zonder dat tie gaat pingelen

_________________
RENÉ....
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 93 tune
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2012 22:32 
Offline
Trucker

Geregistreerd: vr nov 18, 2011 21:55
Berichten: 89
Hoi,

Stomme vraag denk ik, maar waarom zou je er een 93 op willen zetten als de 91 goed is?? :oops:


mvg


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 93 tune
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2012 22:35 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 19, 2008 21:41
Berichten: 3640
Woonplaats: Rotterdam. René
digikorrie schreef:
Hoi,

Stomme vraag denk ik, maar waarom zou je er een 93 op willen zetten als de 91 goed is?? :oops:


iets meer vermogen :wink:

_________________
RENÉ....
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 93 tune
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2012 23:22 
Offline
Trucker

Geregistreerd: vr nov 18, 2011 21:55
Berichten: 89
Duidelijk,

Maar is het niet zo dat het octaan gehalte in Amerika lager is dan hier. Dat is daar toch 91 of zelfs nog iets lager ik dacht 89 dus met 95 loopt hij beduidend beter.
Vroeger kon je bij de GM motoren dit aanpassen door een stekkertje om te draaien dan van 95 naar 98 of andersom.
Nog beter zou hoger dan 98 zijn, maar volgens mij is dat kerosine en dan moet er dacht ik wel iets aangepast worden.

Nu is het meestal zo dat het motormanagement dit zelf regeld en detonatie tegengaat. Dus ik zie niet in waarom dit problemen zou geven.
Maar ik ben geen expert op dit gebied. Ik ben nog van de Opel kadettjes.

korrie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 93 tune
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2012 23:36 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 19, 2008 21:41
Berichten: 3640
Woonplaats: Rotterdam. René
ze gebruiken in Amerika een andere reken methode (hier heb je ron en daar .......) dus 89 daar is iets van 91 hier
zo iets als Celsius en fahrenheit maar ik weet de berekening niet precies

_________________
RENÉ....
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 93 tune
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2012 23:51 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 11, 2010 21:49
Berichten: 1163
Woonplaats: Wieringen
moly schreef:
ze gebruiken in Amerika een andere reken methode (hier heb je ron en daar .......) dus 89 daar is iets van 91 hier
zo iets als Celsius en fahrenheit maar ik weet de berekening niet precies


Klopt, hier een linkie naar wikipedia (voorzover dat betrouwbaar is :roll: ) In de US schijnen ze met AKI te werken (Anti Knock Index) In de tabel zie je ook dat de 93 ongeveer gelijk staat aan de 98 hier.

http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rat ... ON_and_AKI

_________________
Hilco...

AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 93 tune
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2012 23:57 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 19, 2008 21:41
Berichten: 3640
Woonplaats: Rotterdam. René
thanks Hilco hier staat het inderdaad:
Difference between RON and AKI
Because of the 8 to 10 point difference noted above, the octane rating shown in the United States is 4 to 5 points lower than the rating shown elsewhere in the world for the same fuel. See the table in the following section for a comparison.

dus 93 zal te hoog zijn daar ze hier bijna nergens meer 98 verkopen

_________________
RENÉ....
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 93 tune
BerichtGeplaatst: za jan 14, 2012 0:05 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 11, 2010 21:49
Berichten: 1163
Woonplaats: Wieringen
moly schreef:

dus 93 zal te hoog zijn daar ze hier bijna nergens meer 98 verkopen



Veel rijden er hier ook met een tune op de trucks, weet niet of er ook zijn die hem op 93 hebben en gewoon 95 tanken zonder problemen:?: :dontknow: Dan blijft de vraag nog of jou 6.1 er het zelfde op reageert als de 5.7 hemi`s in de trucks:?:

_________________
Hilco...

AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 93 tune
BerichtGeplaatst: za jan 14, 2012 9:24 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 21:23
Berichten: 2517
Woonplaats: Alkmaar/NL
BP ultimate is nog steeds 98.
Shell is 97 dacht ik.

Ik reed wel gewoon met de srt-10 met 93 tune en tankte meestal BP 95 maar er zat een knocksensor op.
Neem aan dat ie ook op de srt-8 zit.
Met de 93+ tune tankte ik wel 98 en in duitsland had je nog 100.

_________________
Alex

1968 GMC
ex 2005 ram srt-10
ex 2004 hemi 4x4


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 93 tune
BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2012 1:58 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 12, 2010 19:50
Berichten: 67
Woonplaats: Zichem (België)
Ik zal even verduidelijking brengen, aangezien ik in het begin met mijn Jeep GC SRT8 dezelfde vergissing deed.
Op een SRT8 zitten 2 knock-sensoren trouwens, hij kan redelijk wat hebben bij fout tanken maar dat wilt niet zeggen dat het goed is natuurlijk.

Bij een 93 tune moet je hier 98 tanken. 91 in Amerika is 95 hier in Europa, 93 ginds is 98 hier, enz... omdat ze (zoals eerder vermeld) in Amerika het AKI systeem gebruiken en wij het RON systeem.
Als je hier 95 tankt terwijl je de 93 tune erop hebt staan dan kun je nog perfect rijden, maar op langere termijn is het niet echt gezond voor je motorblok (vooral de bougietjes) en de vermogenwinst daar kun je ook naar fluiten. Het verbruik gaat ook lichtjes omhoog.

Nog even een kleinigheid over Shell V-Power: het is inderdaad "maar" 97, maar de additieven die erin zitten zorgen (kort gezegd) ervoor dat het zoals 98 is. Die kan je dus ook perfect tanken, ik tank zelf de V-Power en die vind ik nog steeds één van de betere.

_________________
Ja, het zijn er 8. Neenee, 8 cilinders, niet 8 kleppen...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 93 tune
BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2012 10:31 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 12, 2008 0:32
Berichten: 3935
Woonplaats: Antwerpen
Tune 93 kan je volgens mij gewoon 98 tanken.
Ik tank altijd 98 bij Total , af en toe de V-Power van bij de Shell.

Ik heb al van in het begin tune 100+ op mijn SRT , dit omdat ik meerendeels op LPG rijd , en dat is 106 octane dacht ik.
Sean Roe heeft deze tune er speciaal opgezet met het verhaal van LPG.
Maar zelfs op deze tune rijd de truck helemaal toppie op benzine.
Vorig jaar met 4 man in de truck , op de duitse autobahn 262km/u op GPS(Coyote)... :twisted:

_________________
Afbeelding
2006 SRT-10 QC


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 93 tune
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2012 23:29 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 08, 2008 20:44
Berichten: 785
Woonplaats: De Kwakel
Rene,

gewooon ultimate tanken en die 93 tune erop zetten, en behalve de octaan getallen is de benzine die wij tanken ook heel anders dan in de VS, ik denk dat je met een 93 tune geen gevaal loopt, je hebt er geen suprcharger op staan, dus dan kan het vrij veel hebben.

Hennie

_________________
http://www.lekimportcars.nl of http://www.facebook.com/lekimportcars


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 93 tune
BerichtGeplaatst: do jan 26, 2012 11:11 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 01, 2008 10:09
Berichten: 3096
en hoe zit het dan als je op gas rijd?
waar kan je hem dan het beste op zetten?

_________________
Christiaan
Chevy Silverado 5.3 2009
Before caliber srt4, Ram 1500 hemi sport, Ram 1500 daytona


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 93 tune
BerichtGeplaatst: do jan 26, 2012 11:52 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 08, 2008 20:44
Berichten: 785
Woonplaats: De Kwakel
LPG heeft een hoog octaan gehalte, maar eigenlijk kun je zonder wideband sensor niets met 100% zekerheid zeggen.
Wat ik wel weet is dat een hoop amerikaanse tunes wat aan de schrale kant staan, en wij ze iets rijker afstellen.

Hennie

_________________
http://www.lekimportcars.nl of http://www.facebook.com/lekimportcars


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling