RiverSide schreef:
dag mannen,
ik ben al tijdje lid van het forum,maar post zelden maar zit nu toch wel met wat vragen.
In november is het mijn beurt om een F250 over te laten komen,dus ik ben al flink aan het zoeken etc.
Ik denk aan een V10 harley of King Ranch met 4,5 inch lift..( ik zoek me rot maar kan ze haast niet vinden.)
affijn.
de een zet .m op vrachtwagen de ander op de zaak en betaald bijteling etc.
als ik het goed begrijp ben je als ondernemer vrijgesteld van de BPM..( althans dat bedrag staat dan in een depo)
BPM vervalt na 5 jaar bij doorverkoop....dus de jongste auto zou dan +/- 1-2007 zijn.
Ik ben zelfstandig ondernemer eenmanszaak.
Wat als je auto invoert etc etc grijs laat keuren,je betaald gewoon 19% btw gebruikt de auto min 10% zakelijk,dan heb je toch ook geen bijtelling etc?
Moet de auto dan 5 jaar of ouder zijn?.
het liefst koop ik een 2008 model.
Bijtelling op de zaak schat ik op zo,n 5 a 600 per maand,dat wordt niks,dan liever de btw in 1x en zakelijk km heffen,klopt dat?
m.v.g
ben
De bijtelling geld zodra je meer dan 500km prive er mee rijd. Voor wegenbelasting moet je minimiaal 10% zakelijke km's rijden om van grijskenteken tarief te profiteren.
Voor de bijtelling wordt de nieuwe waarde van de truck gepakt, en dit is het meest lastige met import, moet je wat geluk meehebben.
Maar als eenmans zaak betaal je nooit meer bijtelling dan de cataloguswaarde incl btw. bpm.
stel de f250 kost alles inclusief nieuw 40.000 -->25% bijtelling is 10.000 per jaar.
Maar als je kosten afschrijving, wegenbelasting, brandstof etc. op bijv. 9000,- uitkomt hoef je niet meer dan 9.000 bijtelling te rekenen.
Daarom is het momenteel erg interessant om een nieuwe auto aan te schaffen. Waarom, je mag nieuw in 2 jaar afschrijven. Dus eerste 2 jaar max. bijtelling, daarna alleen nog over je kosten en laat afschrijving de grootste post zijn.
Als je hem 2e handsimporteert zeg voor 30.000 eur moet je dit in 4 jaar afschrijven naar 0 = 7.500,- alleen al afschrijving dus weet je zeker dat je 4 jaar lang maximale bijtelling hebt.
Maar beste advies is om met een goede boekhouder/accountant te praten die kan het voor rekenen.
BPM en doorverkoop is alleen van toepassing als je de auto particulier wil verkopen anders vervalt na 5 jaar dit bpm bedrag. Dus gewoon voor 2008 gaan als je die mooi vindt, in 2013 hoef je bij verkoop aan een particulier niet meer de BPM in rekening te brengen.
Bij bedrijven moet het kopende bedrijf een doorschuif formulier ondertekenen zodat de koper verantwoordelijk wordt voor het BPM bedrag. Doe je dit niet en dat bedrijf verkoopt aan een particulier dan draai jij op voor de BPM!
suc6 met je zoektocht.