Het is nu wo jun 25, 2025 19:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 31, 2011 21:43 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 17, 2010 23:59
Berichten: 1217
Woonplaats: noordkop
hallo allemaal :)
ik zat in een vette discussie over de EGR op een Amerikaans forum . Daar lag iemand heel beknopt uit wat de werking, of liever gezegd niet werking van dat ding is; beter dan ik had kunnen vertellen.
Hieronder volgt de vertaling;
NOx is eigenlijk niets meer dan een gimmick, die verzonnen is door de milieuzieke regeringsambtenaren . Een goede verbrandingstemperatuur ligt op het moment van ontbranding om en na bij de 1500 graden, wat een hele normale temperatuur is voor een verbrandingsmotor in gewoon bedrijf.
Het idee is, om koolwaterstoffen zo efficiënt mogelijk te verbranden, en daar komt de NOx uitstoot bij vrij,het is niet anders... Maar afijn, de grote jongens hebben het voor het zeggen en elk ander patent tot opwekken van energie wordt uitgekocht en in een diepe kluis gegooit!

simpelweg gezegd, EGR kleppen bestonden niet , totdat milieulobbyisten bemoeienissen begonnen te krijgen...
In feite neemt de NOx waarde toe als de motor goed op bedrijfstemperatuur komt, en het enige middel om dat tegen te gaan is te zorgen dat de verbranding minder efficiënt verloopt, door een inert gas in te spuiten, dit in de vorm van zuurstofloos uitlaatgas. doordat de inerte moleculen de plaats van onze kostbare zuurstofmoleculen in neemt, zal dit als een "brandvertrager" gaan werken. In goed Nederlands, de vlamvorming verloopt trager, waardoor het vlamfront eerder half achter de zuiger aan zal ijlen dan hem echt naar beneden te rammen. Het is dus hetzelfde effect als een te late ontsteking, waarbij in acht genomen moet worden, dat de werkzame expansie van de gassen ver achter loopt bij normale waarden, dus minder vermogen

doordat de ruim 1200graden hete gassen in het inlet manifold worden geinjecteerd, zal de temperatuur licht stijgen , wat de inlaat temp sensor meet, en dus minder brandstof toe laat stromen, dus , iets minder vermogen.
De EGR gepasseerde gassen worden gemengd in het spruitstuk, en verbrand in de verbrandings kamer an gaan dan langs de Lambdasensor, die geen oogjes heeft en gewoon meet wat ie krijgt. De Lamba meet in feite een laag O2/hoog onverbrand, en ziet dit als een ter rijk mengsel, waardoor met optrekken/stoppen (stadsverkeer) de EEC (computer) continu tussen te rijk en te arm aan het zoeken is. De zogenaamde "Stociometische verhouding (1:14,7) Voor de ideale verbranding van koolwaterstoffen (diesel , benzine en gas) is 14,7 kilo lucht nodig om 1 kilo brandstof te verbranden met het hoogste rendement. Deze verhouding wordt in het gewone toerengebied continu verstoord. stationair en volgas neemt de EEC gewoon de gegevens uit "eerder op geslagen herinneringen" in de zgn 'open loop modus" dus dan doen de sensor niet mee.
Wanneer er langer op een snelheid gereden wordt, zal de EEC de kans krijgen om de 1:14,7 te benaderen.

Voordelen zijn: Nox uitstoot verlagend.
Van tenminste één cilinder wordt onverbrande deeltjes nog een keer naverbrandt :roll: :roll:

Nadelen: Een deel van de zuurstof wordt vervangen door inert gas, dus 10% opname geeft 10% minder effectieve cilinderinhoud
De uitlaatgassen, gecombineerd met de olie uit de carterventilatie vervuild het inlaatspruitstuk, de stationairregeling , de inlaattemperatuursensor en de inlaatkleppen plus zetel vervuilen ernstig!!!
De temperatuur van de inlaatlucht verhoogd en krijgt de motor nog minder verse zuurstof binnen. Voeg daar aan toe het relaas
van een tragere verbranding, dat is het verhaal compleet.

Hopende iedereen wat hoofdpijn te hebben bezorgd :bounce: :bounce: :bounce:

_________________
groetjes Ton van der Sluijs

www.technomotion.nl
"Draaibanken, dat benne rare mensen meheer SonnebergheAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 31, 2011 21:48 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 22, 2010 20:23
Berichten: 165
Woonplaats: Groningen
Mooie uitleg, maare hoeveel is 14,7kilo lucht? :lol: :lol:
Dus de druk op je schouders is gewoon lucht :roll:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 31, 2011 21:54 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 17, 2010 23:59
Berichten: 1217
Woonplaats: noordkop
Hey Olle :)
Eigenlijk , als je een zak van 14,7kuub vult , heb je 14,7kilo buitenlucht onder atmosferische druk.

_________________
groetjes Ton van der Sluijs

www.technomotion.nl
"Draaibanken, dat benne rare mensen meheer SonnebergheAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 31, 2011 22:51 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 11, 2011 11:14
Berichten: 354
Woonplaats: Lutjebroek
Maar hoe gaan we dat vermogen weer terug halen :D iemand een idee?

Goed uitgezocht by the way

_________________
__________________________________
Joris. (WatersportReus)
http://www.watersportreus.nl
http://www.watersportwinkel-reus.nl
Dodge Ram Hemi sport 1500. 2012


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 10:35 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 08, 2008 20:44
Berichten: 785
Woonplaats: De Kwakel
ja het is idd een grote mileu regel, en wat dacht van de smogpump, gewoon schone lucht in je uitlaat pompen...

Nog een kleine aanvulling Ton, Diesel en LPG hebben een stoich waarde als benzine, want die waardes varieren met de caloriesche waarde van de brandstof.
en de EEC draait in principe alleen als ie koud is en bij volgas in open loop, stationair en onder normale belasting moet ie closed loop lopen, en derhalve gebruik maken van de diverse sensors en hun gemeten waardes.

en ja dat vermogen kun je terug halen, door de EGR af te sluiten, alleen moet je in de meeste gevallen de computer instrueren dat er geen EGR meer werkend is, anders gaat er een check engine lampje branden en heb je qua vermogen iig niets gewonnen.

Hennie

_________________
http://www.lekimportcars.nl of http://www.facebook.com/lekimportcars


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 10:37 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 12, 2011 9:22
Berichten: 59
Woonplaats: Groningen
Het is een goed verhaal inderdaad.

Heb onder het lezen volgens mij niks gemist!

Nadeel is, vooral bij de diesels, als je de EGR klep (die meestal elektronisch wordt geregeld) afsluit, zul je meer vermogen hebben bij deel last, alleen is de kans zeer groot dat de auto teveel zal uitstoten bij APK.

Gelukkig als je er een knopje tussen zet, kan die zo aan voor APK. :lol:

Vermogen veder terug pakken is de makkelijkste manier; Andere Mapping in de ECU en ietwat grotere uitlaat zonder Catilysator monteren.

Wil je echt gek gaan kom je bij grotere compressors/turbo's, injectoren etc etc.


Ik dwaal af....


Goed verhaal over de EGR! :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 20:10 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 17, 2010 23:59
Berichten: 1217
Woonplaats: noordkop
Hey Hennie :) Goeieavond. allereerst meld ik even ,dat ik zaterdag 17 sept via Katwijk en Ter Aar bij je aan kom.
Ja, dat klopt, dat de calorische waardes van benzine, gas en diesel verschillen, maar ik wilde het algemeen houden. Wat "Closed/open loop aangaat, ik heb dat overgenomen..
Wat de diesel zonder EGR aangaat, ik heb een test rapport gelezen, waar in staat, dat de EGR bij diesels de oorzaak nr EEN is voor het roeten. Het schijnt, dat als de EGR afgeblind is, de keurmeester aan zijn eigen apparatuur gaat twijfelen. Juist diesel moet het hebben van de hoge verbrandingstemperatuur. Bij een trager vlamfront wordt de vlam niet goed omgezet in energie, wat tot roeten leidt.

_________________
groetjes Ton van der Sluijs

www.technomotion.nl
"Draaibanken, dat benne rare mensen meheer SonnebergheAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 20:27 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 05, 2010 18:08
Berichten: 615
Woonplaats: Brabant
Hennie schreef:
ja het is idd een grote mileu regel, en wat dacht van de smogpump, gewoon schone lucht in je uitlaat pompen...

Nog een kleine aanvulling Ton, Diesel en LPG hebben een stoich waarde als benzine, want die waardes varieren met de caloriesche waarde van de brandstof.
en de EEC draait in principe alleen als ie koud is en bij volgas in open loop, stationair en onder normale belasting moet ie closed loop lopen, en derhalve gebruik maken van de diverse sensors en hun gemeten waardes.

en ja dat vermogen kun je terug halen, door de EGR af te sluiten, alleen moet je in de meeste gevallen de computer instrueren dat er geen EGR meer werkend is, anders gaat er een check engine lampje branden en heb je qua vermogen iig niets gewonnen.

Hennie


En wie kan de computer herprogammeren dat de egr genegeerd wordt?

_________________
Grtz,

Elmo

2006 Dodge Ram 1500 5.7 HEMI verkocht :-(


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 20:35 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
elmo schreef:
Hennie schreef:
ja het is idd een grote mileu regel, en wat dacht van de smogpump, gewoon schone lucht in je uitlaat pompen...

Nog een kleine aanvulling Ton, Diesel en LPG hebben een stoich waarde als benzine, want die waardes varieren met de caloriesche waarde van de brandstof.
en de EEC draait in principe alleen als ie koud is en bij volgas in open loop, stationair en onder normale belasting moet ie closed loop lopen, en derhalve gebruik maken van de diverse sensors en hun gemeten waardes.

en ja dat vermogen kun je terug halen, door de EGR af te sluiten, alleen moet je in de meeste gevallen de computer instrueren dat er geen EGR meer werkend is, anders gaat er een check engine lampje branden en heb je qua vermogen iig niets gewonnen.

Hennie


En wie kan de computer herprogammeren dat de egr genegeerd wordt?


gewoon zorgen dat je je egr klep vervangt bij de 100.000 klm elmo , :!: jij heb het pas volgens mij nog gedaan :!: ik ken der veel met een hemi of 4,7 en nooit geen problemen met de egr , als het begint is ie gewoon aan vervanging toe . ik doe ze bij 60.000 mijl zo ie zo vervangen :!: bij een oude auto kan je het wel omzijlen :!:

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 22:27 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 08, 2008 20:44
Berichten: 785
Woonplaats: De Kwakel
Ton bel wel ff als je in teraar bent want het kan zijn dat ik met die kleine jongen naar de voetbal ben..

Enne ik neem je niks kwalijk hoor, maar daar zijn de fora's voor, dan kun je elkaar eens aanvuillen of van in fo voorzien waar we allemaal wat mee kunnen.
verder idd wel een mooie duidelijk uitleg van een nutteloos ding :D :D :D

@ Elwin, voor straat gebruik gewoon laten zitten dat ding en bijtijds vervangen, die paar PK merk je niet.
Hennie

_________________
http://www.lekimportcars.nl of http://www.facebook.com/lekimportcars


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 22:53 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 17, 2010 23:59
Berichten: 1217
Woonplaats: noordkop
Is goed Hennie :) :) De kracht van een forum is de gezamelijke kennis. Wat mij vooral tegenstaat bij een EGR, is dat je eigenlijk nutteloos aan het comprimeren bent als je toch een zieke verbranding wilt ENNN de vervuiling van je motor. Ik had een dikke teerlaag in mijn inlaatzijde zitten, verrotte kleppen en lekkende zetels. Laten de chinezen maar es wat aan hun vervuiling doen, daar hebben we meer aan.

_________________
groetjes Ton van der Sluijs

www.technomotion.nl
"Draaibanken, dat benne rare mensen meheer SonnebergheAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 01, 2011 23:17 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 08, 2008 20:44
Berichten: 785
Woonplaats: De Kwakel
ja het is een "ziek systeem" zoals zoveel verplicting die door de "tree hugger" lobby wordt georganiseerd.

Over vervuiling in China gesproken, ik heb wel eens gehoord dat als je daar een fiets in de rivier gooit dat ie verchroomd uitkomt :D :D :D

Hennie

_________________
http://www.lekimportcars.nl of http://www.facebook.com/lekimportcars


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2011 7:28 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 14, 2009 11:51
Berichten: 250
Woonplaats: Wagenborgen [GR]
Nah.... EGR daar doen we niet meer aan :mrgreen:

_________________
Johan
Six in a row if ya wanna tow!
Dodge & Deere
'07 Dodge 2500 QC SB Lone Star 4x4
Cummins 6.7 |H&S performance Mini Maxx w/OD | Carli starterkit


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 05, 2011 19:12 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 11, 2010 12:28
Berichten: 238
Woonplaats: heel klein dorp in Zeeland
Hennie schreef:


Over vervuiling in China gesproken, ik heb wel eens gehoord dat als je daar een fiets in de rivier gooit dat ie verchroomd uitkomt :D :D :D

Hennie



Oei, dan maar niet zwemmen dan :wink: :wink: anders is je dingdong mooi glanzend :D :D

_________________
Buy a hybrid....................... We need the gas
Afbeelding
If you mess whith the RAM................ you will get the Horns


...Robert.....


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling