Het is nu vr jun 20, 2025 1:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma aug 30, 2010 6:55 
Heavy Trucker

Mogge Willem :) Nee hij heeft het nog niet opgelost. Het gebeurt af en toe es. Een monteur vertelde hem dat het vaker bij Chevy diesels schijnt te gebeuren en dat een paar antie retourklepjes in de heengaande leidingen alles op lost. Ik vind het pakkinkje in het filter erg zwak; het nodigt wel uit tot zulke storingen.

www.technomotion.nl
"Draaibanken, dat benne rare mensen meheer SonnebergheAfbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 02, 2010 18:10 
hebbie een semi-electrische dieselpomp?
Ik had een 6.5 diesel met hetzelfde onverklaarbare gedrag.
PMD (pump mounted driver) vervangen en klaar is kees.

Grtzzzzzzzzzz

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 03, 2010 6:26 
Heavy Trucker

Zal es kijken :)

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2010 21:11 
Trucker

Ik heb dit topic even doorgelezen.

Als ik het goed snap, dan valt je Chevy enkel stil na een minuut draaien? Hij valt dus niet stil nadat je pakweg 5km hebt gereden?
Als hij stilgevallen is, kan je dan meteen weer starten? Of moet je (soms) een half uur of langer wachten?

In geval je een luchtlek hebt dan zal je de lucht kunnen weg krijgen met de starter. Je houdt dan de sleutel gewoon wat langer vast in startpositie. Als hij dan tot leven komt en blijft draaien heb je 99% zeker een luchtlek. Eerste wat je dan moet proberen is de zwarte plastic ring bovenop de dieselfilter wat vaster draaien. Wat je ook moet nagaan is het ontluchtingskraantje van de dieselfilter. Er is daar een klein koperen/bronzen T-kraantje voor voorzien dat voor de linkercilinderbank te vinden is.
In geval van valse lucht is het normaal dat je dit hebt als de motor warm is. Hoe warmer, hoe dunner de diesel.

Een slechte PMD (pump mounted driver) zorgt voor heel wat andere problemen. Dit is een zuiver elektronisch probleem. Typische problemen zijn dan al rijdende stilvallen (soms na 100m, soms na 50km), slecht starten of niet starten, weer wel starten als je de zaak een uurtje of zo hebt laten afkoelen.
Dit is niet de dieselpomp die kapot is. De dieselpomp zelf (dus het mechanische deel) is slechts heel heel zelden versleten bij deze motoren. De PMD is bijna altijd kapot. Dat komt doordat de PMD op de slechts mogelijke plaats van heel de auto werd gemonteerd, namelijk op de linkerzijkant van de dieselpomp die midden van de V zit. Die elektronica-module (uiterlijk een plastic zwart of grijs doosje met de grootte van een pakje sigaretten) wordt kapot gebakken. Niet wanneer de motor draait, want dan zorgt de diesel die door de pomp passeert voor koeling. Maar wel wanneer de motor na een rit wordt stil gelegd. De warmte kan dan niet weg door die motorbekleding (grijs plastic kap met 'Turbo Power' opschrift).

Als je echter de PMD wil vervangen, dan kan je dit niet zomaar. Je kan de boutjes niet ver genoeg lossen om de boel er uit te kunnen halen.

De oplossing is dan om een nieuwe PMD te kopen (een grijze, dit zijn de beste varianten) en deze op een koelvin te monteren ergens anders dan onder de motorkap. De PMD zelf is waterdicht en het bedradingsharnas is voorzien van een waterdichte verbinding. Ik heb de module aan de binnenkant van de voorbumpe gezet.

Ook zit in die PMD een soort weerstandje. Die weerstand zorgt voor de fijnstelling van je dieselpomp, beetje analoog aan een ouderwetse regelschroef.

De PMD, koelvin, weerstand (er bestaan negen verschillende, nummer 5 is de frequentste) en verlengkabel is in kitvorm verkrijgbaar bij Stanadyne Europa. Je moet wel veel geduld (lees zeker 10 werkweken) hebben om je levering te ontvangen.

Mocht je meer info over de PMD willen, dan laat je het me maar weten. Ik heb er ondertussen al een hele shitload over gelezen en al heel wat zin uit de onzin gefilterd die op het internet wordt geschreven.

Nuttige forums zijn; thedieselplace, thetruckstop, heathdiesel, kennedydiesel, thedieselpage, 65diesel end.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2010 21:19 
Trucker

Ton,

laat de man wijs wezen en 2 nieuwe brandstof pompen kopen, 1 om erin te zetten en de andere voor de volgende keer.
de volgende keer komt gegarandeerd, kan over 1 week zijn kan ook over 1 jaar zijn maar soms duurt ht echt maar een paar weken.

Hennie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2010 21:27 
Trucker

De pomp zelf hoef je echt niet te vervangen. In 99% van de gevallen is het de PMD.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2010 21:31 
Trucker

Klopt PT, het is de PMD, niet de pomp... :oops:

hennie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2010 22:49 
Heavy Trucker

Mannuh ik heb het allemaal doorgestuurd nnar mijn collega..... enne bedankt voor de info. Hij wist zelf niet wat dat kastje is maar zei zelf al dat het nooit goed kon zijn, zo weggebouwd te zitten op zo'n hete plaats. :o

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di sep 14, 2010 8:41 
Trucker

Ton, als je een nieuwe PMD koopt, eis dan een de nieuwe variant. Deze is grijs van kleur, dezelfde grootte als de oude en heeft een lichtjes andere stekker.

De zwarte PMD wordt warm (zeg maar heet) van zichzelf. De grijze wordt hooguit lauw. Dus inwendig is er dit keer (is ondertussen variant 3) wel wat veranderd.

Toen mijn garagist naar Stanadyne telefoneerde kreeg hij te horen dat de dieselpomp is die kapot zou zijn door met slechte diesel te rijden. Van het falen van de PMD hadden ze nog nooit gehoord. Ze weten wel dat er een zwarte en een grijze is, maar wat het verschil is hebben ze geen idee van. Prijs konden/wilden ze enkel zeggen van de zwarte. Levertijd voor een zwarte is 2-3 dagen, levertijd voor een grijze 10 dagen. Ik heb uiteindelijk meer dan 10 werkweken gewacht. Achteraf bekeken had ik het beter in Amerika gekocht.

Bij Chevrolet België hoef je al helemaal geen hulp verwachten. Een nieuwe dieselpomp kan je er bestellen maar een PMD alleen dat gaat niet. Tenzij je lang aandringt. Maar dan is de prijs absurd hoog.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 24, 2010 6:56 
Heavy Trucker

Ik heb het doorgegeven; hij gaat er achteraan.

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]