Ik heb dit topic even doorgelezen.
Als ik het goed snap, dan valt je Chevy enkel stil na een minuut draaien? Hij valt dus niet stil nadat je pakweg 5km hebt gereden? Als hij stilgevallen is, kan je dan meteen weer starten? Of moet je (soms) een half uur of langer wachten?
In geval je een luchtlek hebt dan zal je de lucht kunnen weg krijgen met de starter. Je houdt dan de sleutel gewoon wat langer vast in startpositie. Als hij dan tot leven komt en blijft draaien heb je 99% zeker een luchtlek. Eerste wat je dan moet proberen is de zwarte plastic ring bovenop de dieselfilter wat vaster draaien. Wat je ook moet nagaan is het ontluchtingskraantje van de dieselfilter. Er is daar een klein koperen/bronzen T-kraantje voor voorzien dat voor de linkercilinderbank te vinden is. In geval van valse lucht is het normaal dat je dit hebt als de motor warm is. Hoe warmer, hoe dunner de diesel.
Een slechte PMD (pump mounted driver) zorgt voor heel wat andere problemen. Dit is een zuiver elektronisch probleem. Typische problemen zijn dan al rijdende stilvallen (soms na 100m, soms na 50km), slecht starten of niet starten, weer wel starten als je de zaak een uurtje of zo hebt laten afkoelen. Dit is niet de dieselpomp die kapot is. De dieselpomp zelf (dus het mechanische deel) is slechts heel heel zelden versleten bij deze motoren. De PMD is bijna altijd kapot. Dat komt doordat de PMD op de slechts mogelijke plaats van heel de auto werd gemonteerd, namelijk op de linkerzijkant van de dieselpomp die midden van de V zit. Die elektronica-module (uiterlijk een plastic zwart of grijs doosje met de grootte van een pakje sigaretten) wordt kapot gebakken. Niet wanneer de motor draait, want dan zorgt de diesel die door de pomp passeert voor koeling. Maar wel wanneer de motor na een rit wordt stil gelegd. De warmte kan dan niet weg door die motorbekleding (grijs plastic kap met 'Turbo Power' opschrift).
Als je echter de PMD wil vervangen, dan kan je dit niet zomaar. Je kan de boutjes niet ver genoeg lossen om de boel er uit te kunnen halen.
De oplossing is dan om een nieuwe PMD te kopen (een grijze, dit zijn de beste varianten) en deze op een koelvin te monteren ergens anders dan onder de motorkap. De PMD zelf is waterdicht en het bedradingsharnas is voorzien van een waterdichte verbinding. Ik heb de module aan de binnenkant van de voorbumpe gezet.
Ook zit in die PMD een soort weerstandje. Die weerstand zorgt voor de fijnstelling van je dieselpomp, beetje analoog aan een ouderwetse regelschroef.
De PMD, koelvin, weerstand (er bestaan negen verschillende, nummer 5 is de frequentste) en verlengkabel is in kitvorm verkrijgbaar bij Stanadyne Europa. Je moet wel veel geduld (lees zeker 10 werkweken) hebben om je levering te ontvangen.
Mocht je meer info over de PMD willen, dan laat je het me maar weten. Ik heb er ondertussen al een hele shitload over gelezen en al heel wat zin uit de onzin gefilterd die op het internet wordt geschreven.
Nuttige forums zijn; thedieselplace, thetruckstop, heathdiesel, kennedydiesel, thedieselpage, 65diesel end.
|