Het is nu za jun 21, 2025 22:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: transmission probleempje
BerichtGeplaatst: wo jul 14, 2010 19:49 
hallo iedereen,

ik heb sinds een paar maand een dodge ram 1500 van 96.
het is een 4x4, met een 5.9 motor en auto trans.

vanaf vandaag doet hij een beetje raar, als ik op stationair toerental vanuit N of P naar R of D schakel is het net alsof hij over de tanden heen gaat en niet in versnelling springt.
wanneer ik ff wat gas geef en dan schakel lukt, het wel. net alsof hij niet genoeg oliedruk heeft om te schakelen, toch is er voldoende ATF op de peilstok en eens hij in versnelling staat loopt hij normaal en schakeld vlekkeloos door alle versnellingen.
de olie is op 1ste zich nog mooi rood, maar ik heb helemaal geen voorgeschiedenis wat betreft onderhoud.

iemand een idee wat dit kan zijn? zit er bij een ram ook een filter in de olie pan en om de hoeveel mijl word deze normaal incl. de olie vervangen????

alvast bedankt voor de goede en vele tips.
grtz taiko

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 14, 2010 21:49 
Trucker

hoe peil jij je bak de auto moet warm zijn dan alle versnellingen een keer doorschakelen (gewoon stilstaand) dan in de n en met draaiende motor weer peilen dan is het hele systeem op druk en de koppelomvormer vol dan heb je het juiste peil

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 20:55 
Heavy Trucker

Mijn naam is Ton van der Sluijs en nét de 50 gepasseerd :oops: :mrgreen: :mrgreen: . Ik heb een Ford F150 1994 gekocht met een automaat. De auto rijdt goed, maar "hikt"met overschakelen en schakelt vrij bruut in reverse. Ik heb zelf het idee, dat de olie (die waterdun is) de verkeerde graad is, dus de overgang naar een ander e versnelling pakt de remband te graag... ik denk dat wat dikkere olie dat moment vertreaagd en hem smooth maakt... Wie kan zich er in vinden of helemaal niet en moet ik hem na laten kijken?

foto's volgen nog..

groetjes Ton

www.technomotion.nl
"Draaibanken, dat benne rare mensen meheer SonnebergheAfbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 20:57 
Trucker

wat is je stationair toerental? als die te hoog is klapt t er ook in hoeft helemaal niet veel zijn paar honderd is al genoeg

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 22:15 
Heavy Trucker

Hallo H. Dually. Bedankt voor je reactie... 900toeren op gas. ik heb de aanslagbout al teruggedraait, maar ik denk dat ik de IMPCO wat moet knijpen ik weet alleen niet weilke schroef :oops: maarruhhh... wat mag de motor draaien stationair? Het is een 5.8 litermotor V8. Hoe kom ik te weten welk type transmissie eronder hangt?

groetjes Ton

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 22:26 
Trucker

volgens google 800 a 850 prm is je olie ook op peil verder draaiend gemeten alle schakel positie's doorgaan stilstaand even laten draaien n dan de volgende schakelen en dan in de p met draaiende motor peilen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 22:27 
Trucker

h.o dually schreef:
volgens google 800 a 850 prm is je olie ook op peil verder draaiend gemeten alle schakel positie's doorgaan stilstaand even laten draaien n dan de volgende schakelen en dan in de p met draaiende motor peilen

trouwens atf olie is ook waterdun als t warm is

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 22:43 
Heavy Trucker

Hoi, ja, het is echt dun. Wij zijn dealer van Lucas olie en vetten. Mijn maat heeft een Cdhevy Silverado en die heeft een Lucas toevoeging in zijn bak erbij gedaan; zijn bak schakelt "smooth" Even een andere vraag... zou het verstandig zijn de bak af te laten stellen?

groetjes Ton

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 23:50 
Trucker

Ton van der Sluijs schreef:
Hoi, ja, het is echt dun. Wij zijn dealer van Lucas olie en vetten. Mijn maat heeft een Cdhevy Silverado en die heeft een Lucas toevoeging in zijn bak erbij gedaan; zijn bak schakelt "smooth" Even een andere vraag... zou het verstandig zijn de bak af te laten stellen?

groetjes Ton

kan nooit kwaad opt werk spoelen we ook veel automaat bakken( meest volvo) met meerdere tonnen tot over de half miljoen en die schakelen 9 van de 10 stukken beter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 19, 2010 6:47 
Heavy Trucker

Mogge H O Dually :)
hoe spoel je een bak? Ik wil de pan eronderuit halen; de filter vervangen en de koppelomvormer aftappen. :shock:

groetjes Ton

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 19, 2010 12:23 
Trucker

Ton van der Sluijs schreef:
Mogge H O Dually :)
hoe spoel je een bak? Ik wil de pan eronderuit halen; de filter vervangen en de koppelomvormer aftappen. :shock:

groetjes Ton

slangen los en laten draaien dan bijvullen wel rap en spul klaar hebben staan dan spoelt ook de koppelomvormer daar blijft met aftappen altijd olie in staan of je moet m in boren en dan weer dicht lassen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 19, 2010 17:25 
Heavy Trucker

h.o dually schreef:
slangen los en laten draaien dan bijvullen wel rap en spul klaar hebben staan dan spoelt ook de koppelomvormer daar blijft met aftappen altijd olie in staan of je moet m in boren en dan weer dicht lassen

:shock: en de eventuele spanen die in de koppelomvormer terechtkomen dan. Ik zou het zelf op die manier niet aandurven.

,,,,,,,/__(O)___//___/__(O)_/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 19, 2010 18:06 
Trucker

daarom zei ik ook spoelen dat aanboren en dichtlassen is ook niet mn ding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 20, 2010 6:41 
Heavy Trucker

Goeiemorgen allemaal :) Bij nader beschouwing denk ik dat de bak eigenlijk alleen maar een verschoning nodig heeft, want het schokken komt van de motor uit .Ik had gisteren ook eigenlijk moeten zeggen dat ik hem nét heb :oops: Mijn vrouw heeft er gisteren mee gereden en denkt met grote stelligheid dat de bougiekabels goed zijn voor "de eeuwige jachtvelden" ( zat ik er niet ver naast; ik denk aan nieuwe bougies). Na wat speuren op diverse fora in het buitenland kom je toch hetzelfde tegen; schokken tussen 1200 en 1500 rpm... oorzaak: kabels en plugs :idea: . Wat de bak aangaat; mijn collega heeft zijn chevy afgevuld met Lucas plus toevoeging en zijn bak is echt "smooth" dus dat recept lijkt me ook wel wat.

Ik ga hem eerst door mijn collega laten spuiten; metallic anthraciet;daarna plaats ik foto's. De auto is nu mintgroen; ben veel te bang dat jullie een handtasje voor me gaan kopen met die kleur :D :D

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 21, 2010 22:43 
up-date van mijn probleempje.

bij deze is het euvel opgelost.
had de mensen van autrac aan de lijn, deze zijn zowat de beste die er zijn in, rond antwerpen en ver er buiten.
wat het peilen betreft geven ze de volgende tip: ongeacht wat er in vele handleidingen staat, je start de wagen, trekt de kap los, haald je peilstok er uit, kuist deze af en steekt hem er weer in.vervolgens trek je hem er weer uit en kijkt naar het peil.
als nu de olie op peil staat zit het goed, en die 30 tot 60 seconden dat de motor draaide zijn meer dan voldoende voor alle kanalen te vullen en voldoende temperatuur te geven.
ik weet dat vele onder jullie hier waarschijnlijk NIET akkoord met gaan zijn, maar die mensen doen niks anders dan automaten herstellen/reviseren en dit langer dan dat vele van ons een ami hebben. ff google naar autrac in lint(belgie)

wat mijn probleem was? wel de alu vork waar je high of low gear kiest is weg gesleten omdat de plastiek geleiders weg waren.
hierdoor pakte de vertanding van de gear hup niet helemaal in planeetstelsel en kon er bij gevolg makkelijk uit springen.
de tip om dat na te kijken kwam trouwens ook van autrac, na een telefonsch gesprek.
m.a.w. zonder de wagen te zien konden ze een bijna perfecte diagnose stellen. hoedje af voor die mannen daar in lint.

hopelijk hebben ander hier ook wat aan,
groetjes taiko.

Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]