Hallo Peter,
Heb je berichten gelezen op het forum en zag dat jij ervaring hebt met om laten keuren van je pickup.Heb hier over ook een topic(omkeuren naar vrachtwaggel) gelanceerd op het forum maar ben hier nog niet veel wijzer van geworden!
Ik heb hier nogal wat vraagjes over omdat ikzelf voornemens ben mijn F250crewcab om te laten keuren.
Heb de rdw ook vragen gesteld hierover maar zij laten al 2weken niets horen!
1)de zijmarkering moet dat in de vorm van verlichting of mogen dit ook
E-gekeurde oranje reflektoren zijn?
2)de verlichting op het dak,moet dat witlicht zijn of mag je de bestaande oranje verlichting ook onklaar maken?
3)klopt het dat de kosten voor een administratieve keuring ongeveer 60euro zijn of moet je fysiek ook nog naar de keuring met je truck en zo ja wat zijn hiervoor de kosten?
4)moet er nog iets aan je spiegels veranderd worden?
5)mag je de stootbalk achteraan zelf maken of moet er een bepaald keurmerk op zitten?
6)moet er een begrenzer en tachograaf geinstalleerd worden(hierover verschillen de meningen nogal op het forum)
7)klopt het dat de wegenbelasting ongeveer 70euro p/kwartaal bedraagt, ook al rijdt je de truck prive?
Als je zou willen kun je deze vragen ook in het topic beantwoorden,mischien dat er anderen ook mee geholpen zijn
met vriendelijke groet
Roel(SuperDuty)
Roel, een en ander is afhankelijk van het bouwjaar van de auto en de goede wil van de keurmeester van de RDW.
Kom je er met de plaatselijke RDW er niet uit dan kan je kontakt opnemen met de afdeling IKS telefoon 0793458234
Ik moest toendertijd een formulier overleggen met de Technische gegevens van de auto, aan te vragen bij General Motors USA
(International Data Letter, kosten dacht ik +/- 100 USD)
Hier de antwoorden op je vragen:
1.zijmarkering moet branden en reflecteren, dus of allebij of een combinatie van van lamp en reflector (indien de lengte van de auto meer dan 6mtr. is)
2.verlichting op het dak moet wit zijn, alleen de 2 buitenste lampen mogen branden
3.behalve de administratieve keuring krijg je ook nog de kosten van de technische keuring, ik dacht toen een paar honderd euro.
4.de spiegels worden beoordeeld door de keurmeester, als die het zicht voldoende vind is het goed.
5.de stootbalk mag je zelf maken, en deze moet aan een aantal ingewikkelde berekeningen voldoen, maar ook hiervoor geld als de keurmeester zegt het is goed dan is het goed, de balk moet wel minimaal 10x 10cm zijn
6. een begrenzer moet alleen van af een bepaald bouwjaar, ik dacht 2002 of 2004 navragen bij de RDW, een tachochraaf moet alleen als je beroepsmatig vervoer doet, niet als je de auto privé rijdt
7.de wegen belastig is tegenwoordig afhankelijk van het bouwjaar, hoe ouder de auto, hoe hoger het bedrag, heeft met de vervuiling te maken, ik betaal nu 113.00 in de 3 maanden auto is van 1998, is die van jou nieuwer dan betaal je minder, dit telt ook als je de truck privé rijd.
maar de regels veranderen nog al eens, dus ik zou alles nog even navragen bij de RDW afdeling IKS,zij sturen je dan alle papieren waarop de technische eisen vermeld staan.
IKS@rdw.nlsucces Peter
_________________
Peter2008 Ford F450 4x4 Dually
2001 Bigfoot 30C10.11SL
1977 Mehari 29pk