Het is nu ma jun 23, 2025 16:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: hevig olie verbruik.
BerichtGeplaatst: di mei 10, 2011 23:09 
Trucker

hey mijn pick up gebruikt heel veel olie hij lekt niks maar zuipt al zijn olie op het is gewoon een 350 small blok shevy.
iemand enig idee wat dat kan zijn hij gebruikt ongeveer een liter olie op 150 km ik vind het apnormaal veel :(
ik denk zelf dat dan vort de zuigers en olieschraapveren op zijn maar dat kan ik het beste testen met de compresiemeter denk ik.

alvast bedankt ik zit er best wel mee want ik wou er eigelijk van de zomer mee weg maar ik kan hem nie vertrouwen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: hevig olie verbruik.
BerichtGeplaatst: wo mei 11, 2011 2:00 
Trucker

Compressie meten en in de gaten houden of hij mischien ook niet lekt als de boel warm is. Tussen bak en blok.
Aan de andere kant, ik rij nu met een 200 chevytje die iets meer als een liter in de maand wegstoomt maar die rijd prima. Alleen bijtijds peilen. :mrgreen:

1976 Dodge W200-Project
1979 Ford F250 Supercab Dually
1997 Mercury Sable-Daily

I wasn't born with enough middle fingers

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 11, 2011 9:34 
Truck forum Junky

Rook hij extreem. :?: Ik zou ff compresie meten dan weet je in ieder geval of het probleem bij je zuigerveren of olie schraapveren zit. Kom maar ff langs als je wil. je kunt ook de compressie meter komen halen als je wil , t is makelijk zelf te doen :!:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 11, 2011 19:24 
Pro Trucker

Inderdaad slechte of gebroken zuigerveren en/of slechte/kapotte klepseals.

# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 11, 2011 20:01 
Trucker

badankt voor jullie snelle reacties.
nee hij rookt wel als je wat gas geeft vooral zwarte rook eigelijk niet extreem veel carterontluchting zit ook niet aangesloten op de carburateur er zit alleen zoon klepje in met een kogeltje die in het gat van de carteronluchting zit normaal moet die ook aan de carburateur of het inlaatspruitstuk zitten die niet is aangesloten.
wij hebben zelf ook een compressiemeter maar ik weet niet hoe dat werkt ik dacht dat je die in het gat moest doen waar de bougie uitkomt maar ik weet dus niet of je die andere bougies dan moet laten zitten of dat ze er allemaal uit mogen en dan per cilinder meten iemand enig idee

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 11, 2011 20:49 
Truck forum Junky

chevy truckert schreef:
badankt voor jullie snelle reacties.
nee hij rookt wel als je wat gas geeft vooral zwarte rook eigelijk niet extreem veel carterontluchting zit ook niet aangesloten op de carburateur er zit alleen zoon klepje in met een kogeltje die in het gat van de carteronluchting zit normaal moet die ook aan de carburateur of het inlaatspruitstuk zitten die niet is aangesloten.
wij hebben zelf ook een compressiemeter maar ik weet niet hoe dat werkt ik dacht dat je die in het gat moest doen waar de bougie uitkomt maar ik weet dus niet of je die andere bougies dan moet laten zitten of dat ze er allemaal uit mogen en dan per cilinder meten iemand enig idee

carter ontluchting moet aan het luchfilter huis zitten :!: als je compresie gaat meten gewoon alle bougie doppen er af trekken en dan gewoon bij cil 1 beginnen met de bougie er uit te draaien . dan de compresie meter op het bougie gat drukken en iemand ff rond laten starten :!: wat je meter dan aan geeft ff op schrijven . dan de anderen 7 het zelfde doen wel telkens de vorige bougie terug zetten :!: als hij onder de( bij voorbeeld) 9 aan geeft dan kan je ook nog ff wat olie op de zuiger gieten (niet teveel) en kijken of hij bij een tweede comp test hoger uit komt :!:

je hebt pb

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door peerkehemi op wo mei 11, 2011 22:23, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 11, 2011 21:56 
Trucker

Heb een paar vraagjes:

Hoe lang heeft de wagen stil gestaan?

welke olie gebruik je?

Hoe oud is de motor?

En als hij niet rookt of extreem lekt dan is het veel wat hij verbruikt.
klep rubbers kunnen verdroogd zijn, deze moeten dan vervangen worden.
Olie schraap veren en zuiger veren kunnen vast zitten, normaal bij oude wagens en tanks die ik normaal restaureer spuit ik Dot 4 in het bougie gat.
Niet meer dan 2 gaten per keer doen, 24 uur laten inwerken en gewoon starten ( niet vergeten bougie terug te zetten natuurlijk).
De Dot 4 verbrand bij starten en wat hij in het carter lekt verdamp en vervliegd.
deze remolie is agressief en schoont de veren op en weekt ze los.. soms is een paar keer herhalen nodig..

Compressie meten is een goed oplossing maar alles 8 de uitslagen moeten binnen 0.75 erop en eronder liggen.
wijkt hij meer af dan daar eens beginnen met dot 4 helpt het niet dan zal je aan motor verwijderen moeten gaan denken en hem openen.
Indien je geen ervaring ermee hebt begin er niet aan kerel, een blok ( lopende delen ) en repareren /nakijken kost heel wat. Je kan besparen de rest van de blok erna zelf op te bouwen.
Zijn het de klep rubbers dan weet ik een goed adres voor je, die vervangt ze voor je zoonder de moter uit te bouwen en hoge kosten te maken..

Willem USA parts in Lopik..

1 lier per 1000km moet kunnen maar jij zit op 15% ervan en das veel te veel..

Groeten

Ernest

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 12, 2011 20:17 
Trucker

ik weet niet hoelang hij heeft stilgestaan want ik heb hem nog niet zo lang.
er zit 15w40 olie op.
ik weet niet hou oud de motor is de auto komt uit 1973 en als de km teller klopt maar dat zal wel niet staat er 283000 mijl dus ongeveer vier en een half ton km :shock:
ik heb de compressie gemeten ik heb gewoon alle boegie doppen er af gehaald en gewoon per cilinder gaan meten en de boegie meteen weer terug gedraait dan de volgende er weer uit en als ik gemeten had er weer in gedaan en zo verder ik weet niet of dat de goede manier is ik heb gewoon een losse meter die je in het boegiegat duwt er zit verder niks aan of zo ik kom bij alle cilinders rond de 120 psi uit dus 8 bar ongeveer.
als ik het zo goed gedaan heb is dat voldoende?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 12, 2011 20:27 
Truck forum Junky

8 bar is niet echt veel :!: maar volgens mij kan het ook niet de oorzaak van het omvermatich olie verbruik zijn :!: is de carterontluchting goed open :?: zijn je klepseals niet kei hard :?: heeft hij onderdruk (olie dop er af en kijken of je hem daar voelt blazen) of bij de peilstok . als je hem koud start heb je dan blauwe rook ,moet wel haast :!: kom anders eens ff gereden ,kijk ik wel ff mee :!: maar van de anderen kant bekeken heeft hij wel veel klm gemaakt en dat zal zeker mee spelen :!:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 13, 2011 19:11 
Trucker

de carterontluchting is goed open of de klepseal hard zijn durf ik niet te zeggen maar da moet wel haast.
en hij blaast wel een beetje als ik de dop er af haal.
zou ik er dikkerere olie in moeten gooien en de klepseals moeten vervangen mischien.
morgen breng ik hem effe naar de gasboer even hellemaal na laten kijken want hij ploft heel soms een beetje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 13, 2011 19:36 
Trucker

chevy truckert schreef:
de carterontluchting is goed open of de klepseal hard zijn durf ik niet te zeggen maar da moet wel haast.
en hij blaast wel een beetje als ik de dop er af haal.
zou ik er dikkerere olie in moeten gooien en de klepseals moeten vervangen mischien.
morgen breng ik hem effe naar de gasboer even hellemaal na laten kijken want hij ploft heel soms een beetje.

plof door de uitlaat?
zou kunnen duiden op slechte uitlaat kleppen.
was hier niet iemand anders met het zelfde probleem?
ook op een chevy? dat uitlaat kleppen dood waren?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 14, 2011 0:20 
Trucker

8 bar is bij zon oude motor goed.
Als ze allemaal nagenoeg het zelfde zijn ligt het niet direct aan dat deel.

als hij ploft wil dat gelijk ook niets zeggen, kan van alles zijn.. Juiste bougies gemonteerd??
en als je de bougies verwijderd zitten er dan vette bougies tussen? wat is de kleur van de punt van de bougie. ( deze zou een beetje wit en roestbruin moeten zijn voor een prima verbranding.). Als het de klepzetels hard zijn en hij geeft nog 8 bar aan dan verbaasd me dat..

Ik zoek het liever elders onderhand..
Wat voor uitlaat ligt onder de wagen?. Als hij start pluimt hij dan even donker of helemaal niks??
ik rij op 20W40 standaard, in de zomer wordt de olie echt heet en dan worden je problemen nog erger.

Je carter overdruk zit deze op de carberateur aangesloten of heb je breavers op je kleppen deksles zitten??
Het lijkt er wel op of je wat onderdruk heeft en de carterdruk hoger wordt tijdens het rijden en dan merk je weinig van olie verbruik met een 5,7.
stationair doet hij dan niks. lekken ook niet maar verbruiken wel bij toeren en dan zie je er echt weinig van..

Ik wil best naar je toe komen en de zaak is aanzien..
Maar dit los je niet even snel op..
Er is een spul op de markt dat geloof ik weak seal heet.. het weekt je pakking rubbers op en maakt ze zachter zodat de wagen minder lekt of verbruikt..
Misschien dat eens proberen..Maar is het echt iets dat verdroogd is dan denk ik aan kleppen rubbers..meer zie ik direct aan de info niet als aanleiding..

En als de uitlaat kleppen niet goed zijn hoe verklaar je dan het olie verbruik?? nee vreemd dan zou de compressiedruk ook lager moeten zijn omdat ze niet goed afsluiten..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 14, 2011 15:55 
Trucker

het zijn de juiste boegies die er in zitten een boegie is steeds een beetje vet de rest is prima.
er ligt een cherrybom uitlaat onder als je start dan komt er een blauw witte pluim uit.
de carterontluchting hoord origineel op de carburateur te zitten maar hij zit hellemaal niet aangesloten ook niet op de inlaatspruitstuk er zit een holey carb op en daar kan geen carterontluchting op tenminste ik zie geen gat waar je dat op aan kunt sluiten ik heb wel gehoord dat je dan een gat in je inlaatspruitstuk kunt boren en daar de carterontluchting dan op kunt zetten.verder denk ik ook aan kleprubbers mischien de kop der maar eens af halen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 14, 2011 16:22 
Trucker

Voor de kleprubbers te veranderen moet je de koper niet afhalen.Langs het bogie gat constante luchtdruk in cilinder duwen, zo kunnen de kleppen niet zakken en is het goed te doen langs bovenaan de bourages op de kleppen te vervangen :)

www denbiechtstoel.be

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 14, 2011 18:32 
Trucker

Klopt... iets maken van een oude bougie of draad die het zelfde is als de bougie en die in de bougiegat draaien.. druk op de cinilnder zodat inderdaad de kleppen niet naar binnen zakken en probleemloos de kleprubbers vervangen.

was vanmiddag op een motorrivisie bedrijf en besprak je probleem.. zoveel olie verbruik zonder lekken meot opvallen bij het starten.. 1 liter per 150 km is per mijl 0.,1 liter.. das veel...

men dacht tevens aan de carter ontluchting die je bij snelheid rijden opbouwd en zich dan een weg baant naar buiten... in dit geval olie meenemend waarschijnlijk in je cilinders bij verbranding.. valt amper op..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]