Dit heb ik gevonden mbt Tachoplicht waaruit blijkt dat je in iig nederland geen tachoplicht hebt als je de truck
PRIVE rijdt.
http://epub01.publitas.nl/Bovagkrant/23/magazine.php?spread=4#/zoompage/4/ik ben nog uit aant zoeken of dit ook in duitsland geldt

Vrachtauto
Digitale tachograaf
De digitale tachograaf is sinds 1 mei 2006 verplicht voor alle zware vrachtwagens en bussen. Vanaf 24 juli 2009 zijn ook de lichte bedrijfsvoertuigen in het
beroepsgoederenvervoer tachograafplichtig.
Zowel voor de zware als lichte categorie bedrijfsvoertuigen geldt dat in voertuigen die vóór 1 mei 2006 in het verkeer zijn gekomen een analoge tachograaf volstaat. Voertuigen die vanaf 1 mei 2006 in het verkeer zijn gekomen, moet (verplicht) van een digitale tachograaf worden voorzien.
Registratie rij- en rusttijden inzichtelijker
Met de invoering van de digitale tachograaf verbeteren in de EU de arbeidsomstandigheden van vrachtwagen- en buschauffeurs. Dat komt doordat de registratie van rij- en rusttijden inzichtelijker is dan bij het gebruik van de analoge tachograaf. Dit maakt niet alleen de wegen veiliger maar zorgt ook voor eerlijkere concurrentieverhoudingen in het wegtransport. Ondernemers in deze sector kunnen gegevens op de digitale tachograaf ook gebruiken voor de bedrijfsadministratie. De invoering van de digitale tachograaf heeft mede als doel harmonisatie van de handhaving binnen de EU. Controles moeten uiteindelijk in elk EU-land dezelfde beoordeling opleveren.
Gegevens worden op twee manieren opgeslagen met de digitale tachograaf: op de persoonsgebonden bestuurderskaart en op het apparaat zelf dat de totaalgegevens van het voertuig over de afgelopen 365 dagen opslaat. Ook registreert de digitale tachograaf de gegevens van ingevoerde kaarten, foutieve handelingen en pogingen tot fraude. De digitale tachograaf heeft ook een uitgang waardoor het mogelijk is informatie naar een boordcomputer te sturen en/of daarop aan te sluiten.
Omdat het geheugen van de tachograaf en de bestuurderskaarten beperkt is is het verplicht de bestuurderskaarten eens in de drie weken en de tachograaf eens in de drie maanden uit te lezen.
Tachograafplicht M1 en N1 voertuigen
Ook lichte bedrijfsvoertuigen in het bedrijfsgoederenvervoer zijn tachograafplichtig. De specificaties van de adapter (benodigd voor het gebruik van een digitale tachograaf) zijn in januari 2009 vastgesteld en in juli 2009 ingegaan.
Vanaf 24 juli 2009 is elke lichte bedrijfsauto in de klasse N1 (bestelauto) of M1 (een van een personenauto afgeleide bedrijfsauto) die met een aanhanger een gezamenlijke toegestane maximum massa (TMM) van meer dan 3500 kg heeft, verplicht een tachograaf te gebruiken. Enige uitzondering hierop is die vorm van transport waarbij de bestuurder kan aantonen dat eigen materiaal en machines worden vervoerd en dat de bestuurder daarvoor minder dan 12 uur per week op een dergelijke voertuigcombinatie rijdt. In Artikel 3 van Verordening 561/2006 zijn de voertuigcategorieën opgenomen waarop de verordening niet van toepassing is.
Adapter
In bedoelde voertuigcategorieën N1 (bestelbusje) en M1 (personenwagen, 8 passagiers + 1 chauffeur) kan niet rechtstreeks een digitale tachograaf aangesloten worden op de versnellingsbak, maar is een adapter nodig. De adapter moet aan de eisen van de Europese Commissie voldoen (de zogenaamde typegoedkeuring, EG verordening 68/2009). De adapter en digitale tachograaf kunnen worden ingebouwd bij de ruim 800 erkende installateurs.
Voor voertuigen die vóór 1 mei 2006 in het verkeer zijn gekomen volstaat een analoge tachograaf.
Artikel 3
Deze verordening is niet van toepassing op wegvervoer door:
a) voertuigen die gebruikt worden voor geregelde diensten
van personenvervoer over een traject van niet meer dan
50 km;
b) voertuigen waarvan de toegestane maximumsnelheid niet
meer dan 40 km per uur bedraagt;
c) voertuigen van, of zonder bestuurder gehuurd door, de
strijdkrachten, civiele bescherming, brandweer en
korpsen voor de handhaving van de openbare orde
voorzover het vervoer plaatsvindt in het kader van de
taak waarmee deze organen zijn belast en onder hun
controle valt;
d) voertuigen, met inbegrip van voertuigen gebruikt bij
niet-commerciële vervoersoperaties met betrekking tot
humanitaire hulp, die gebruikt worden in noodsituaties
of voor reddingsoperaties;
e) speciaal voor medische doeleinden gebruikte voertuigen;
f) voertuigen die speciaal zijn uitgerust voor reparaties en
wegslepen, binnen een straal van 100 km rond hun
standplaats;
g) voertuigen die op de weg worden beproefd met het oog
op de technische ontwikkeling, reparatie of onderhoud,
en nieuwe of vernieuwde voertuigen die nog niet in
gebruik zijn genomen;
h) voertuigen of een combinatie van voertuigen die worden
gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer en
waarvan de toegestane maximummassa niet meer dan
7,5 ton bedraagt;
i) commerciële voertuigen die krachtens de wetgeving van
de lidstaat waar ermee wordt gereden een historisch
statuut hebben, en die voor niet-commercieel vervoer
van personen of goederen worden gebruikt.