Als je meer dan 2268 kg wilt trekken moet je er een andere balk/trekhaak onder monteren.
Je huidige balk/trekhaak is niet geschikt om meer dan 2268 kg te trekken.
Op mijn kentekenbewijs is destijds 3150 kg trekgewicht toegekend en dat komt exact overeen met de gegevens van de balk/trekhaak zelf.
Ik denk dat de kans klein is dat ze meer trekgewicht gaan toekennen dan de balk/trekhaak die er nu op zit aan kan.
Al zouden ze het wel doen ben je nog steeds in overtreding als je meer dan 2268 kg gaat trekken met die trekhaak en dus niet verzekerd.
Better be safe than sorry...
Is ook niet zo heel veel werk toch, die balk/trekhaak veranderen?
Met geld aan het smijten ben je nu toch al
Met mijn Jeep Liberty mag ik zelfs 3360 kg trekken volgens het kentekenbewijs en daar zit niet eens een trekhaak onder

Dit betekent dus eigenlijk dat in jouw geval de RDW een trekgewicht had moeten toekennen wat puur op de capaciteiten van de auto gebaseerd is.
(uiteraard wel conform specifieke specificaties van de auto)
Wat je dan uiteindelijk mag trekken hangt dan af van wat voor trekhaak je eronder monteert.
Er staat vaag in mijn geheugen dat de Avalanche als auto +- 3600 kg mag trekken, stond dat niet in het instructieboekje, of ergens op een sticker???
(Dit is waarschijnlijk die 3220 kg die jij in jouw informatie gevonden hebt)
Maar ik geloof dat dit nou juist bij jou het probleem was, je had geen documentatie van de auto waarop de RDW trekgewicht wilde toekennen?
Eigenlijk had je dus voordat je naar de RDW ging je huidige balk/trekhaak eraf moeten slopen en er eentje op moeten monteren die 3500 kg aan kan.
Niet zo handig je huidige balk/trekhaak met dat typeplaatje
Het uiteindelijke gewicht wat je legaal mag trekken is altijd afhankelijk van wat de auto en de trekhaak mag trekken.
Mag je auto 3500 trekken maar zet je er een trekhaak onder die maar tot 2000 kan mag je 2000 trekken, logisch.
Andersom geldt ook: kan je auto 2000 trekken en je trekhaak 3500 mag je dus 2000 trekken.
Trekgewicht van de trekhaak is dus net zo belangrijk.
Zie ook: http://auto.howstuffworks.com/auto-part ... eight1.htmOverigens is je kogeldruk wel weer lekker hoog met jouw USA trekhaak, 272 kg.
Maar dat is omdat die trailers in de USA de assen altijd heel ver naar achteren hebben en er dus veel gewicht op de kogel komt.
Bekijk die oude Airstreamers maar eens.
Zijn ze trouwens niet gevallen over de constructie van de trekhaak in de balk zelf?
Het schijnt dat tijdens import van de Avalanches veel RDW stations die afneembare haak op de constructie zelf afkeurden.
Men vond de afneembare haak een brakke constructie.
Volgens mij is dat de reden dat er bij import van mijn Avalanche een Duitse balk en trekhaak zijn gemonteerd.
Kort samengevat:
Draait dus allemaal om technisch vastgestelde trekgewicht auto + technisch vastgestelde trekgewicht trekhaak.
Welk van de twee waarden uiteindelijk op je kentekenbewijs terecht komt hangt dus waarschijnlijk af van hoe de auto ter keuring wordt aangeboden.
Zit er al een balk/trekhaak op dan wordt het trekgewicht trekhaak toegekend tot maximaal de hoogte van het trekgewicht auto of indien lager maximaal het trekgewicht van de trekhaak.
Zit er nog geen balk/trekhaak op dan wordt het trekgewicht auto toegekend.
Alles natuurlijk onder voorbehoud van de juiste papieren....
Althans, dit is de conclusie die ik trek uit dit verhaal.