dutchtbi88 schreef:
Helaas, de mijne rijdt al 135000 km alleen op benzine, dus kan niets zeggen over de invloed van gas. Ik weet wel dat de eerste generaties ( de mijne ook) nogal vaak bij koude start even heel ruw ( bijna dieselachtig) kunnen lopen. Schijnt iets te maken te hebben met te nauwe olie kanaaltjes. Na een meter of 50 rijden is het weg. Is ook verder niet schadelijk, de mijne doet het al 40000 km en gebruikt verder geen druppel olie o.i.d.
Er staat er nu een van de jaren die je zoekt op marktplaats met ( volgens de advertentie) pas 1000 km erop. Dan kan je voorlopig de eerste 100000 km vooruit.

De tik die je hoort noemen ze Piston Slap ( google maar eens zijn gigantisch veel info over). Het kan inderdaad niet veel kwaad. Chevrolet is ermee bezig geweest om de 2e en 3e generatie op te lossen. Maar het schijnt dat de blokken er nog tonnen mee lopen. Dus het zo nu en dan eens vervangen van onderdelen was goedkoper dan het hele onderzoeks process. En het geluid is inderdaad alleen bij koude motor. Maar dat hebben alle vortec's zelfs de nieuwere blokken. De mijne Vortec 6.0L van de laatste generatie heeft het ook als het koud is. Ook kan het liggen aan de kwaliteit benzine als het otcaan iets schommelt enzo.
Wat ik mij heb laten vertellen is dat je bij ongeveer 60.000km een revisie kunt verwachten als je niet met een valve care systeem rijd. De kosten van een revisie zullen tussen de 3000 tot 4000 euro liggen. Maar als je het behoorlijk gek maakt kun je natuurlijk ook bij 20.000km al aan de beurt zijn

Versnellings bak kan volgens mij wel kapot gaan doordat hij meer te voorduren krijgt. De druk( engine load) in de motor is anders waardoor de automaat anders gaat schakelen. Ik heb zelf een zelf lerende 6-bak alleen weet ik niet hoe het met oudere chevy's zit. Maar dit is meer een veronderstelling van mij