Deze week de koppen terug eraf gehaald en nieuwe poging ondernomen om de cam te 'degreeën' of hoe noem je dat in het nederlands
heeft even geduurd vooraleer ik het snapte maar nu heeft het allemaal 'geklikt' in men hoofd. Blijkbaar zit er zowiezo 4° advance ingeslepen in het cam profiel, als je de nokkenastandwiel 2° advance zet, krijg je 4° advance op je degree wheel omdat die op je krukas gemonteerd zit en het krukas tandwiel maar half zo groot is dan het nokkenastandwiel! De intake centerline methode werkt niet met deze nokkenas omdat die assymetrische 'lobes' heeft. De intake valve opening @ 0.050 lift methode werkte perfect.(nog bedankt 'Bigblockmopar' voor de tip en uitleg)
Met de busjes die ik nu heb in de adjustable timing set kan ik kiezen tussen 0° advance, 4° advance of 8° advance, heb de piston to valve clearance gecheckt met de 8° advance erin en heb voldoende dus dat geeft geen probleem, welke raden jullie aan om erin te monteren, heb ergens gelezen dat hoe meer advance hoe meer koppel wat ik natuurlijk wel leuk vind maar welke nadelen geeft dit dan? Graag hoor ik de mening van meer ervaren mensen hierover!
Heb er nog een smeerboeltje van gemaakt ook, heb olie tankje gemaakt waarmee ik met luchtdruk olie in het systeem kan pompen om te zien of er overal waar er olie moet zijn ook olie komt.
Filmpje, moest filmen terwijl ik met 1 hand de motor rond deed draaien dus het lijkt net of Michael J Fox (of koning Albert voor de belgen
) aan het filmen is, zit mooi in mekaar die hemi's, telkens er een inlaat klep opengaat spuit er vanuit de tuimelaars een straaltje olie op de klep. De uitlaat kleppen hebben dit niet want die staan door de schuine positie van de koppen bij een V8 zowiezo onder de olie. Echt prachtig om te zien wanneer je zo'n motor opendoet hoe het allemaal in mekaar steekt en werkt.
Straaltje olie op de kleppen:
Hier kun je zien hoe de olie uit de main caps enzo gelopen komt, je kunt het op het filmpje nie zo goed zien, maar je kunt mooi de olie vanuit alle main caps en rod caps zien lopen. Enkel de nokkenas kon ik niet zien omdat die te diep in het blok zit. Blazend geluid op het einde is omdat het oliereservoir leeg is.
Plan voor de opstart is kleppendeksels eraf, 10W30 olie erin pompen via de oliedruksensor terwijl ik met de hand langzaam de motor ronddraai, eens ik olie aan de kleppen zie, kleppen deksels erop, en starten die handel!!