Ik zal hierin de veranderingen aan mijn truckie proberen bij te houden.
Had al een tijdje wat spullen in de stelling liggen bestemd voor het truckie.
Laatste week van het jaar vrij gekregen van de baas dus werd tijd om de overall aan te trekken en een beetje sleutelwerk te gaan verrichten. Dit mocht ik doen bij me weekeind baas waar ik zeer blij mee was. Heerlijk lekker in een verwarmde werkplaats sleutelen.
Planning voor de week was:
Onderkant behandelen met undercoating.
Rondom nieuwe schokbrekers.
Klepseals vervangen.
Ander intake manifold en headers plaatsen. (ben benieuwd of ik verschil merk)
Distributieketting vervangen.
E-fan plaatsen.
Olie en filters van de motor en bak vervangen.
Bougies en kabels vervangen.
En nog even een ander uitlaatje maken (zodat dat barrel wat er onder zat eindelijk bij het oud ijzer / rvs kan)
Eerst trekken we de bak er maar eens van af met wat hulp.
Hadden ze dat voor het overspuiten ook maar gedaan, zijn maar acht bouten.
Dan kom je veel roest, vuil, oude benzine leidingen, rotte uitlaat (die ik al drie keer opnieuw vast heb moeten maken omdat ze deze zo nodig 5 cm over de achteras moesten laten lopen maar geen rekening hebben gehouden dat dat ding omhoog komt met inveren
) en nog een losse band van de lpg dildo.
De polyester zijkanten die gescheurd waren weer opgelapt. Ook direct het gat van de lpg vuller dicht gesmeerd. lpg vuller is nu netjes weg gewerkt achter de vulklep.
Onderkant van de bak eerst de meeste roest verwijderd, in de Owatrol gezet daarna zwart gebaggerd met undercoating (top spul).
Zelfde gedaan met het chassis en de achterkant van de cabine.
Nieuwe Rancho shocks er op. Voor konden alleen de stofhoezen er niet op was wel jammer.
Voor ruimte gemaakt om het sleutelen wat te vergemakkelijken.
Oude opstelling van het blok.
En de nieuwe spulletjes op het blok. De koppen zijn er af geweest en helemaal schoon gemaakt. Niet best wat ik voor vette aanslag en koekvorming ik in de inlaat kanalen en kleppen tegen kwam. Daarna nieuwe klepseals geplaatst en de koppen met nieuwe koppakkingen en bouten weer gemonteerd. Toen het nieuw intake manifold er op en de Ceramic Coated headers, Ontsteking weer plaatsen met nieuwe kabels en bougies. Daarna zou ik de Distributieketting vervangen omdat ik er nu mooi bij kon, maar ik kreeg de krukas damper er niet af dus hier maar mee gestopt voor dat ik wat zou slopen. Hiervoor ga ik maar even het juiste gereedschap aanschaffen. Daarna de rest weer opgebouwd gasspulletjes, voorschermen, radiator, diverse slangen en kabels weer aan gesloten enz. En toen het blokkie maar weer eens aan de praat helpen. Eerst 10 keer alles na lopen of ik niets vergeten was. Bobine kabel er even af gehaald zodat ik eerst even olie druk kon opbouwen. Kabel er weer op en tikkie lopen. Ik zo blij als een klein kind in een snoepwinkel
(blijft toch spannend of je alles wel goed gedaan heb en niets vergeten bent). Liep als een zonnetje
(Als een zonnetje met open headers dan ). Voor het gevoel leek hij ook wel wat vlotter op te pakken maar kan ook een vertekend beeld zijn zonder die uitlaten. Oude koelfan kon ook bij het grof vuil want heb nu een e-fan geplaatst. Toen nog even olie en filtertje verversen.
En het bakkie en alle overige spullen er weer op zodat ik brullend met open pijpen naar huis kon. NIET DUS. Ik zou weg rijden geef gas in èèn keer de motor uit. Kan gebeuren denk je nog moet misschien nog wat afgesteld worden. Dus weer starten en niet aan willen slaan. Het leek mij sterk dat de tank leeg was kon nog zo`n 150 km doen er op. Maar evengoed door een maat (die mij de hele week al geholpen had) laten slepen naar het tankstation, waar bleek dat de tank maar half leeg was. Dus met een lege accu en volle tank naar huis gesleept. Daar gaan zoeken en kwamen er al snel achter dat de afsluiter van de tank niet open ging. Wat bleek een kabelbreuk. Deze gemaakt en de accu weer opgeladen, sleuteltje om en hij liep weer. Zo zie je maar weer dat 1 zo`n klein rot kabeltje er voor zorgt dat de hele truck nergens meer heen gaat op eigen kracht.
Heb in 1 week tijd veel van het lijstje weten weg te werken maar er is ook nog genoeg te doen.
Wat nog te doen staat:
Bak plamuren en spuiten
Automaat olie en filter vervangen
RVS Side pipe`s maken.
En de distributieketting nog eens vervangen.
Ik zal van de week ook nog even foto`s maken zo als hij er nu bij staat.