Ik kwam dit topic tegen en wilde toch eventjes reageren. Wij vervoeren met grote regelmaat diesel. Bij ons valt dat onder de noemer gasolie. Er is wel degelijk verschil tussen de witte pompen en de BP/Shell/Total/grote namen brandstof. Het gebeurt nog wel eens dat een zwavelgehalte niet helemaal goed is, een vlampunt op een kritisch punt van wel goed niet is ed. Als de analyse afgekeurd wordt vanwege deze punten of dat er bijv. Te veel water bijzit wordt het off-spec genoemd. Het voldoet dat niet aan de vereiste specificaties van de klant. Dan kunnen er 2 dingen gebeuren. Het wordt voor een lagere prijs doorverkocht en gaat richting een witte pomp, of het wordt teruggelost en mengen ze het met een schoner product waarna het wel aan de specificaties voldoet.
Wij hebben al een paar keer extreem hoogwaardige diesel gevaren waar een automotor perfect op rijdt. Letterlijk en figuurlijk geen vuiltje, of ook wel compleet zwavel arm. De auto rijdt superzuinig, je filters blijven blinkend schoon. Alleen moet je er niet continue op rijden want het is erg schraal. Als je het afwisselt met 'gewone' auto diesel is er letterlijk geen vuiltje aan de lucht.
De autobenzine die wij nog wel eens varen ( zou best eens wat vaker mogen nu...

) is 7 van de 10 keer Eurobob. Met andere woorden is dit BP ultimate zonder de ethanol toevoeging. De VW-bus van mijn broer reed daar super

op! Juist de moderne benzine gaf nog wel eens wat problemen vanwege het octaan gehalte. Onze Eurobob heeft een octaangehalte van 80-85. Maar soms varen wij ook wel euro95.
(En potjandorie, wij hebben altijd restlading. Dat vinden wij toch wel zooooooo vervelend... )
Als wij dat in hebben lig ik niet echt lekker in mijn bed, als we ergens liggen te wachten. Er lopen genoeg malloten rond.
Maar enfin, er is wel degelijk een kwaliteitsverschil tussen de witte pomp en een bekende naam pomp. Maar er is bijna geen verschil tussen BP en Shell. Om precies te zijn is het verschil de kleur inkt waarmee de brandstof op kleur gebracht wordt. Misschien wel een leuk detail om te weten...
Bijv Lukoil in België heeft gele autodiesel. Toevallig afgelopen week plus minus 6.800.000 liter kant en klare autodiesel bij Lukoil Brussel gelost. Dat ging zo rechtstreeks de vrachtauto's in voor de tankstations. ( Kwam bij de Total raffinaderij uit Vlissingen vandaan)
Ik zal daarom nooit bij een witte pomp tanken. (maarja, waarschijnlijk ga ik ook nooit meer met een vliegtuig, omdat ik weet met welke kwaliteit Jet ( kant en klare vliegtuig brandstof) de grote maatschappijen vliegen

))

Ford F-150 Harley Davidson '11