TJhemi schreef:
Hee jongens,
Voor zover ik weet is een:
1500 een half ton truck uitgevoerd in 4x2 en 4x4 die een halve ton (454 kg) mag hebben aan laadvermogen,
2500 een 3/4 ton truck uitgevoerd in 4x2 en 4x4 die 3/4 ton mag hebben,
en een 3500 een full size uitgevoed in 4x2 en 4x4 die een ton mag hebben.
Dit kan best kloppen maar volgens mij is het zo dat een:
1500 een laadvermogen heeft van 1500LBS = rond de 750KG
2500 een laadvermogen heeft van 2500LBS = rond de 1250KG
3500 een laadvermogen heeft van 3500LBS = rond de 1750KG
Dat heb ik altijd begrepen.
Mijn oude 1500 had ook meer dan 700KG laadvermogen.
Voor de rest was dat geen super zware sterke truck want hij mocht maar 2495KG trekken met zijn trekhaak.
TJhemi schreef:
Het probleem met de 2500 en de 3500 in Nederland is dat je daarvoor een vrachtwagenrijbewijs moet hebben omdat je totaal toelaatbaar gewicht boven de 3500 kg uitkomt.
Hoop hiermee voldoende informatie gegeven te hebben.
Groetjes TJ
Dit klopt niet helemaal. Het maakt niks uit of je een C rijbewijs hebt maar wel of je het voertuig laat inschrijven als B of als C.
Als je het als B laat inschrijven dan mag je gewoon zonder C rijbewijs rijden. Alleen wordt het laadvermogen naar beneden gehaald (rond de 350KG) omdat het totaal gewicht (ledig gewichtvoertuig+laadvermogen) niet boven de 3500KG mag komen.
Als je het als C laat inschrijven dan blijft het laadvermogen hetzelfde als in de VS omdat een C voertuig het totaal gewicht (ledig gewichtvoertuig+laadvermogen) meer dan 3500KG mag zijn.
Voor een voertuig in geschreven als C voertuig heb je een C rijbewijs nodig, zelfs al zou je een voertuig hebben met het totaal gewicht (ledig gewichtvoertuig+laadvermogen) lager zijn dan 3500KG