zoals ik al in het voorsteltopic meldde, ben ik betrokken bij een camper van een kennis, een Dodge Xplorer 228 RV uit 1988 (sinds eind 2010 in NL), 5.9l blok met drietraps automaat met lock-up (bij optrekken stall voelbaar in D, bij ca 60km/hr). Ik heb er flink wat over gelezen, het zal om een 727 bak gaan (maar dat heb ik niet zelf onder de auto geconstateerd, de auto staat elders). De camper is in gebruik, en werkt prima. Echter heeft hij een vervelende eigenschap: hij remt, met name bergaf, niet op de motor. En dat is...quite scary! Recente ritten in F met lange afdalingen waren geen genoegen.... Het remmen op de motor werkt niet in 1,2 en D.
Vraag: is dit normaal bij deze bak of zou er iets fout zijn?
Ik heb al eens flink wat info op internet bij elkaar gezocht over de ombouw naar een 518/46RH, waarbij de LU dan elektrische te bedienen zou zijn en er een OD is dus een extra versnelling.. Maar die ombouw betekent nogal wat: aanschaf bak, andere traverse, cardanas inkorten, onderkant carrosserie aanpassen, wellicht schakelmechanisme aanpassen, balanceer issue bij een bepaald type blok, en nog wat zaken. Is te doen, maar heeft gezien kosten en werk niet de voorkeur.
Als het een eigenschap van LU en koppelomvormer is: zijn er andere opties om de bestaande 727 bak van een stuurbare LU koppelomvormer te voorzien?
Dank voor de reacties!
|