Het is nu zo aug 10, 2025 23:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 10, 2014 12:53 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 10, 2014 11:54
Berichten: 99
Hallo,

Ik heb een Dodge Ram 1500 uit 2003 met een 5.9 Magnum V8. De motor loopt uitstekend en rustig (ook op gas, voorzien van een G3 installatie) alleen loopt hij al en tijd slecht stationair op benzine. Hij loopt onregelmatig bij een koude start en ruikt naar onverbrande benzine.

Het afzetten van de warme motor en daarna weer starten op benzine (automatisch op benzine vanwege de gasinstallatie) verloopt ook onregelmatig. De motor blijft dan schommelen tussen de 400 en 800 toeren. De auto loopt warm en koud goed op benzine verder zodra je iets gas geeft en de motor iets meer toeren maakt (boven de 800).

De computer is uitgelezen en geeft geen foutcodes meer. We hebben de brandstofpomp, de lambdasondes (voor de katalysator) al vervangen en ook zijn de injectors vervangen.

Kortom, als je start heeft een auto een dipje en blijft zoekend draaien tussen de 400/800 toeren. Daarna gaat de motor vanzelf meer toeren draaien en loopt hij goed. Op gas loopt de motor sowieso uitstekend, zowel warm als koud.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, alvast bedankt!

Gerard Verbree

_________________
2003 Dodge Ram 1500 Laramie 4x4


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 11, 2014 7:02 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 30, 2008 22:05
Berichten: 463
Woonplaats: Gasselternijveenschemond
Vervang de idle air controll valve maar, het lijkt er erg sterk op dat hij de boosdoener is.

De iac valve zit achter op het thottlebody, de stekker loshalen en dan zit hij met 2 torxschroeven vast.

Meestal heb ik wel 1 liggen, ik zal wel even kijken voor je.


Gr

_________________
Martin.
http://www.TransM.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 31, 2014 11:12 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 10, 2014 11:54
Berichten: 99
Hé Martin,
Heb de IAC sensor vervangen en dank voor de hulp zover.
Het probleem echter is nog steeds daar en dan bedoel ik :
- eerste 2 minuten van stationair lopen zijn onregelmatig, te laag en "stalled" vaak bijna.
-starten bij warme motor idem ( start op benzine)
-soms een misfire bij voorzichtig gas geven, maar dat komt volgens mij door het te lage toerental en de daarvan ten gevolge onvolledige verbranding.
Voor alle duidelijkheid, als hij op gas overschakelt loopt hij goed.

Maar als ik onder het stationair draaien op benzine de stekker van de sensor haal hoor ik geen verschil......, dus nu vermoed ik dat het in de aansturing cq signaal retour ligt of aan de PCM misschien wel.
Nu wil ik het stap voor stap wel doormeten maar weet de waarden niet en ook niet welke van de 4 draden wat moeten geven.
Weet jij dit toevallig want kan op internet niks vinden of aan wie ik dit zou kunnen vragen ?
Misschien weet jij zelfs wel iemand die hier verstand van heeft en dit voor mij kan uitlezen of checken.
Alle bedrading is orgineel en niet aan gerotzooid oid.
Een heel verhaal maar wil graag volledig zijn.
Ps. Accuspanning is goed en vacuüm volgens mij ook omdat ik anders op gas ook last zou moeten hebben.
Groeten Gerard en alvast bedankt !

_________________
2003 Dodge Ram 1500 Laramie 4x4


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 01, 2014 13:43 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 29, 2013 3:46
Berichten: 106
Woonplaats: Brussel
Als hij goed op gas draait maar slecht op benzine, zal het niet de IAC zijn.

Denk dan meer op een foute benzine injector of slechte bougie/bougiekabel (=> niet zo zeker, misschien is LPG makkelijker ontvlambaar dan benzine, dus minder of geen last als hij op LPG draait ?)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 01, 2014 15:23 
Offline
Heavy Trucker

Geregistreerd: ma jul 18, 2011 16:53
Berichten: 1625
Woonplaats: ieper,westvlaanderen,belgie
Het kan ook aan de bobijn liggen :?:

_________________
Ford f250 Lariat 6.0L Powerstroke 2004


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling