USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

Automaat flushen
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=16893
Pagina 1 van 1

Auteur:  martin117 [ di apr 09, 2013 11:45 ]
Berichttitel:  Automaat flushen

Ik overweeg om de automaat te flushen (met zo'n apparaat dat alle olie vervangt)

Nu hoor ik 2 verschillende verhalen:
1.) Als de bestaande olie redelijk oud is, beter laten zitten, bij vervangen door verse olie kunnen er automaat problemen ontstaan die je voorheen niet had, en alsnog reviseren.
2.) Nog nooit van bovenstaand gehoort, gewoon flushen, loopt 'ie weer als nieuw.

Nieuwe olie is het behoud van je bak, maar klopt het als de olie er eigenlijk te lang inzit dat je beter kan doorrijden??

Welke olie moet er minimaal in? en hoeveel.
Dodge ram 1500 5.2 Bj 1996

Kan iemand een duidelijk zinnig antwoord geven?

Auteur:  willem-2 [ di apr 09, 2013 12:37 ]
Berichttitel:  Re: Automaat flushen

Vroeger ..... heel vroeger had je ongedoopte en gedoopte olieën.
Als de motoren - bakken en achterbruggen om ongedoopte olie vroegen moest je
met verversen géén gedoopte olie gebruiken, die waren schoner en haalde het "vuil "
er tussen uit waardoor er problemen kwamen. Dit waren/zijn voertuigen uit de jaren zestig
en ouder. Jouw wagen (bak) van de jaren '90 vraagt gewoon om een tegenwoordige olie,
dus verversen met de type olie waar ie om vraagt.

Auteur:  peerkehemi [ di apr 09, 2013 12:45 ]
Berichttitel:  Re: Automaat flushen

Ik heb het een keer mee gemaakt martin, bak filter vervangen nieuwe olie er in. na een paar hondert meter rijden (olie was toen natuurlijk iets dunner omdat hij warm werd)ging hij alslippen. dus als je bak echt slecht is dan raad ik het flushen af :!: waarom niet gewoon ff nieuwe filter met nieuwe olie.? ik zou martin ff een pbtje sturen die kan je zeker goede raad geven :wink:

Auteur:  Nightrunner [ wo apr 10, 2013 6:59 ]
Berichttitel:  Re: Automaat flushen

Het ligt er een beetje aan wat je met flushen wilt bereiken.

Als je transmissie kuren vertoon dan verhelp je dat zeker niet door hem te laten flushen. Dan kun je beter een diagnose laten stellen voordat je er nieuwe olie en filter opgooit.

Je olie vervangen met flushen kan natuurlijk wel, alleen is het een stuk goedkoper om zelf even 2 keer je olie te vervangen.Dan weet je zeker dat ook alle losse troep onderin je pan eruit komt, en er een nieuw filtertje gebruikt wordt. Iets wat nog wel "vergeten" worden met flushen.
Met flushen krijg je trouwens nooit alle troep eruit, in de koppelomvormer, kleppenhuis, koeler en alle kleine kanaaltjes in de transmissie blijft het gewoon zitten.

Je oude olie kun je het beste vervangen door atf+4 , deze olie gaat erg lang mee en heeft erg goede kwaliteiten zowel koud als warm. Deze olie moet iets vaker vervangen worden in dit type (46RE)transmissie dan in de nieuwere type(545RFE) vanaf 2002.
Maar dat ligt er puur aan dat de nieuwere type allemaal rollagers hebben en die vervuilen veel minder. Ook worden de nieuwere type transmissies minder heet, blijft de olie ook langer goed.

Bij een verversing gaat er ongeveer een liter of 5 in. Als de transmissie gereviseerd is een liter of 12

Gr
Martin

Auteur:  martin117 [ wo apr 10, 2013 9:38 ]
Berichttitel:  Re: Automaat flushen

Bedankt Martin!

Nightrunner schreef:
Het ligt er een beetje aan wat je met flushen wilt bereiken.
Gewoon onderhoud, preventief.

Als je transmissie kuren vertoon dan verhelp je dat zeker niet door hem te laten flushen. Dan kun je beter een diagnose laten stellen voordat je er nieuwe olie en filter opgooit.

Je olie vervangen met flushen kan natuurlijk wel, alleen is het een stuk goedkoper om zelf even 2 keer je olie te vervangen.Dan weet je zeker dat ook alle losse troep onderin je pan eruit komt, en er een nieuw filtertje gebruikt wordt. Iets wat nog wel "vergeten" worden met flushen.
Met flushen krijg je trouwens nooit alle troep eruit, in de koppelomvormer, kleppenhuis, koeler en alle kleine kanaaltjes in de transmissie blijft het gewoon zitten.

Het principe wat ik bedoel kun je lezen op automaatspoelen.nl gelijkwaardig aparatuur heeft mijn garagist.
Lijkt mij dat hier wel alle troep mee uit gaat, of deel je deze mening niet??

Je oude olie kun je het beste vervangen door atf+4 , deze olie gaat erg lang mee en heeft erg goede kwaliteiten zowel koud als warm. Deze olie moet iets vaker vervangen worden in dit type (46RE)transmissie dan in de nieuwere type(545RFE) vanaf 2002.
Maar dat ligt er puur aan dat de nieuwere type allemaal rollagers hebben en die vervuilen veel minder. Ook worden de nieuwere type transmissies minder heet, blijft de olie ook langer goed.

Bij een verversing gaat er ongeveer een liter of 5 in. Als de transmissie gereviseerd is een liter of 12

Gr
Martin

Auteur:  Nightrunner [ wo apr 10, 2013 18:28 ]
Berichttitel:  Re: Automaat flushen

Je krijgt de troep er niet mee uit. Alleen de oude olie.

Ik neem aan dat de garage waar je dit laat doen de oliefilter ook vervangt? Op de website staat namelijk dat ze de oliefilter laten zitten. Dan is het helemaal onbegrijpelijk waarom je de olie laat wisselen.


Gr

Martin

Auteur:  martin117 [ wo apr 10, 2013 21:44 ]
Berichttitel:  Re: Automaat flushen

Uiteraard wordt het filter wel vervangen.

Waarom zou de troep niet meegaan, en bij 2x olie wisselen wel??

Spoelen of 2x wisselen zit 2l olie verschil in, maar ook 2x werk, lijkt me dat ik daar niet echt voordeel uit haal.

Wil niet betweterig doen, probeer het alleen te snappen.

En het laatste waar ik op zit te wachten is een kapotte bak na wissel.

Verder bedankt voor info zover.

Auteur:  shelbyeuropa [ do apr 11, 2013 21:22 ]
Berichttitel:  Re: Automaat flushen

Heb laatst zelf de srt geflushed. Kwestie van;

Stap1; Pan eraf, meten hoeveel liter eruit komt
Stap2; goed uit laten druppelen en met lintvrije doek zo goed mogelijk droogmaken
Stap3; filter verwijderen
Stap4; rembanden afstellen volgens specificatie
Stap5; nieuw filter monteren
Stap6; pan monteren
Stap7; de hoeveelheid olie die bij stap 1 vrij komt langs de pijlstok weer bijvullen
Stap8; retourleiding van de bak koeler losmaken (ik dacht de achterste leiding)
Stap9; slang van 1,5m aan die leiding monteren
Stap10; slang in een pot van ongeveer 3liter hangen
Stap11; auto starten en bak in N zetten, laat hierbij ongeveer 1,5liter uit de bak pompen
Stap12; bak in p zetten 1,5 liter olie bijvullen
Stap13; pot leegmaken
Stap14; stap10 tm 13 herhalen tot de olie mooi helder is
Stap15; leiding weer monteren
Stap16; oliepijl controleren
Stap17; bak rustig warm rijden en controleer op lekkages en juist pijl

Ik heb hiervoor ongeveer 20 liter gebruikt, op deze manier is de bak, omvormer en koeler ververst. Indien er geen magneetje in de pan zit is het verstandig dit er in te leggen, dan blijft alle metaalslijpsel aan de magneet zitten.

Auteur:  martin117 [ do apr 11, 2013 22:11 ]
Berichttitel:  Re: Automaat flushen

Mooie omschrijving, dank je, ga het alleen niet zelf doen!

Auteur:  shelbyeuropa [ do apr 11, 2013 22:20 ]
Berichttitel:  Re: Automaat flushen

Stelt echt niet zo veel voor, gewoon zorgen dat je schoon werkt.

Auteur:  fendt510 [ ma feb 15, 2016 18:31 ]
Berichttitel:  Re: Automaat flushen

hey trukkers,

wel een oudje maar u weet maar nooit !!!!!!!!!!!!
kijk eens op de site: streetvanners.be
onder: mechanisch chevy & gmc .
HOW TO. thuis transmissie spoelen
van kristof : staat simpel uitgelegd beter kan niet !!!!!!!!!!!!!!!!
groetjes

Auteur:  Nightrunner [ di feb 16, 2016 8:19 ]
Berichttitel:  Re: Automaat flushen

Ik neem aan dat je met oudje die site bedoeld :D , volgens mij werkt er niet veel meer van. Of het moet aan firefox liggen.




Gr

Auteur:  fendt510 [ di feb 16, 2016 14:03 ]
Berichttitel:  Re: Automaat flushen

nee maar wel met de plaatsing van de vraag,
groetjes :roll:

Auteur:  martin117 [ di feb 16, 2016 21:27 ]
Berichttitel:  Re: Automaat flushen

Hey hey, hij is pas van '96, dus nog lang geen oudje! Let op je woorden maat :D :D :D :D :D :D

Had de bak nog niet laten spoelen sinds dien, maar afgelopen december een lekkage en koppelomvormer gescheurd, dus de bak is tot de laatste druppel leeg geweest, werkt beter dan flushen of spoelen 8) 8)

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/