HollandBlower schreef:
Wat zit er nu in? Moet je even kijken.
Geel/Groen= Vaak merk afhankelijk mengsel voor Ford, renault enz
Er zullen vast nog meerdere soorten en smaken zijn in andere kleuren maar dit kom je het meeste tegen en is het makkelijkste te krijgen. Al heb ik begrepen dat het voor de Ford mannen nogal eens kan tegen vallen.

Klopt, voor veel Ford's moet het een koelvloeistof zijn met sca's erin, dat is een product dat implosies tegengaat.
Uitleg; doordat de verbranding (ontploffing) in de cilinder (vooral de 6,9 en 7,3 Liter diesels IDI en powerstroke) nogal heftig gaat komt vooral in deze motoren cavitatie voor. cavitatie is;
In leidingsystemen kan ook bij hogere druk dan in de hiervoor genoemde open systemen cavitatie ontstaan, bijvoorbeeld in pompen, kleppen en achter obstakels, bramen, etcetera. Hierbij speelt de lokale vloeistofsnelheid en de vorm van het obstakel een rol. Bij hogere temperatuur neemt de kans op cavitatie toe, bij hogere druk neemt die kans af omdat dampbellen dan worden dichtgedrukt.
Het is ook bekend dat cavitatie een rol speelt bij slijtage van dieselmotoren. Door de hoge drukpulsen kan er in de olie- en waterkanalen van het blok cavitatie ontstaan. Hierdoor kunnen zich kleine scheurtjes in het blok vormen. Er is niet veel over bekend omdat het een complex en moeilijk te traceren issue is. Witte rook uit het kleppendeksel kan duiden op koelwater migratie naar het olie systeem als gevolg van de cavitatie. Dit kan overigens ook andere oorzaken hebben.
Bron: wikipedia.nl
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cavitatie