Het is nu vr aug 01, 2025 7:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jul 16, 2010 11:53 
Trucker

Ben juist met mijn 2009 RAM naar de keuring geweest (Heist-op-den-Berg).
Eigenlijk enkel voor de plaatsing van een trekhaak te laten keuren.
Maar aangezien mijn keuring op 15/09/2010 verliep vroeg de goede man of hij ineens een hele keuring moest doen, dan zou ik weer toekomen tot juli 2011. Dus ik natuurlijk : ja, doe maar

Nadat de man 10 minuten bezig was kreeg ik te horen dat ik maar een keuring voor 3 maand zou krijgen, omdat op mijn gelijkvormigheidsattest benzine stond ipv benzine/LPG.
Hij zei me dat zij bij de keuring al het nodige zouden doen om dat gelijkvorgmigheidsattest laten aan te passen (naar Brussel sturen voor blablabla). Wel had hij geen idee hoe lang het zou duren, hij wist ook niet bij wie ik eventueel terecht kon om dit op te volgen. Ik moest binnen 2 maanden eens bellen om te horen of het in orde was...

Nu zit ik dus met 2 vragen:
- Kan ik erop vertrouwen dat het keurstation al het nodige doet om dit in orde te krijgen? Liefst voor mijn voorlopige 3-maanden geldige keuring vervalt?
- Moet ik voor extra problemen vrezen ivm. zitplaatsen o.i.d.?? Nu heb ik 4+1 plaatsen, daar is op de keuring niets van gezegd, maar aan de hand van wat ik hier al gelezen heb, kan dat ineens veranderen en moet je zetels gaan slopen :S
De Ram is ook gewogen, 2750kg rijklaar tegenover 3035kg MTM, 285kg laadvermogen dus...

En heeft er iemand een idee wat de aanpassing van het gelijkvormigheidsattest weeral gaat kosten? Hoe meer hoe liever, ik draag enorm graag bij aan de welvaard van onze Belgische ministers! :roll:
Alvast bedankt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 16, 2010 13:20 
Pro Trucker

ik vermoed dat je 2750 reeds inclusief 75 kg van de chaufffeur is?Anders is dit tarra gewicht en niet rijklare massa.

Indien rijklaar idd 285 laadvermogen: 143 voor lading, 142 voor passagiers. 142/68 = je houd 2 plaatsen over (PVG zal dan 1+2 vermelden.

Indien tarra (!) is je laadvermogen 3035- (2750+75kg) = 210 kg --> 104/68 = 1 (PVG zal 1+1 vermelden)

Hoedanook vrees ik dat je ziplaatsen zal kwijt spelen....

1949 Mercury Eight SRT DNA : body is off the frame.
I intend to live forever - so far, so good

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 16, 2010 13:26 
Trucker

Floor schreef:
ik vermoed dat je 2750 reeds inclusief 75 kg van de chaufffeur is?Anders is dit tarra gewicht en niet rijklare massa.

Indien rijklaar idd 285 laadvermogen: 143 voor lading, 142 voor passagiers. 142/68 = je houd 2 plaatsen over (PVG zal dan 1+2 vermelden.

Indien tarra (!) is je laadvermogen 3035- (2750+75kg) = 210 kg --> 104/68 = 1 (PVG zal 1+1 vermelden)

:evil: :evil: :evil:
Ben je hier zeker van Floor?

Ik wil GVD geen plaatsen uit mijn Ram slopen!!!

Als het hierop uitdraaid dan emigreer ik uit dit k*tland met hun k*tbestuur :evil:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 16, 2010 13:59 
Trucker

En als ik de wagen nu laat keuren zonder truck cap, reservewiel, etc...?
Daar moet toch ook weer wat te rapen vallen?? En dan het gelijkvormigheidsattest terug laat aanpassen naar 1+4 plaatsen??

Weet iemand bij wie ik voor zoiets terecht kan? Iemand de juiste mensen en de kneepjes van het vak kent? Mag gerust tegen vergoeding zijn...

Zal voorlopig maar afwachten tot ik mijn nieuw gelijkvormigheidsattest krijg zeker?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 16, 2010 14:23 
Trucker

Floor schreef:

Deze berekening kan niet kloppen!
Uit fabriek weegt mijn wagen 2490kg
3035-2490 = 545kg laadvermogen
545/2 = 272.5kg
Dus voor de 'mensen' heb je maar 272.5kg beschikbaar
maar voor 4+1 heb je (4x65)+(1x75)=335kg nodig
Hoe heeft deze wagen dan ooit 4+1 kunnen krijgen???

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 16, 2010 18:49 
Pro Trucker

vyruz schreef:
Floor schreef:

Deze berekening kan niet kloppen!
Uit fabriek weegt mijn wagen 2490kg
3035-2490 = 545kg laadvermogen
545/2 = 272.5kg
Dus voor de 'mensen' heb je maar 272.5kg beschikbaar
maar voor 4+1 heb je (4x65)+(1x75)=335kg nodig
Hoe heeft deze wagen dan ooit 4+1 kunnen krijgen???

Uit fabriek zat er nog geen LPG in, die wordt nu als vast deel van de truck meegerekend.
In Europa van je TECHNISCH pas onder 'lichte vrachtwagen' als het hoofddoel 'vervoer van lading is'.
Je dient dus ten alle tijde meer reserve te hebben voor lading dan voor passagier. Anders val je onder personenwagen
Als je 2490 de rijklare massa is (= inclusief 75 kg voor de chauffeur) : 272/68 = 4 --> PVG = 1+4
Ik vermoed dat je naar de curb weight hebt gekeken, das z'n droog gewicht aan de haak dus had het moeten zijn:
3035- (2490+75) = 470 --> /2 = 236 voor lading ; 234 personen ofwel (1+)3 plaatsen.
Wellicht heeft je dealer een en ander gedemonteerd voor initiele weging of hebben ze op de keuring 'per ongeluk' een ander gewicht genoteerd dan hij werkelijk had.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 16, 2010 18:52 
Pro Trucker

vyruz schreef:
Daar moet toch ook weer wat te rapen vallen?? En dan het gelijkvormigheidsattest terug laat aanpassen naar 1+4 plaatsen??

Weet iemand bij wie ik voor zoiets terecht kan? Iemand de juiste mensen en de kneepjes van het vak kent? Mag gerust tegen vergoeding zijn...

Zal voorlopig maar afwachten tot ik mijn nieuw gelijkvormigheidsattest krijg zeker?

zijn vijgen na pasen vrees ik. Ze gaan een lagere rijklare massa nooit aanvaarden in Brussel. (Dossier is al vertrokken)
Vrees dat je truck plaatsen en waarde kwijt is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 16, 2010 19:25 
Trucker

jongens jongens wat een ellende daar in brussel.
ze proberen alles uit de kast te halen om iedereen in zo'n huppeltrutje te krijgen van euro of azie makelij.
Als er daar meer van rondrijden wordt er meer verdiend in brussel zekers dmv verboden prijsafspraken met autofabrikanten.
Daarom lijken ze wel zo gekant tegen de ami's

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 16, 2010 20:11 
Trucker

Floor schreef:
vyruz schreef:

zijn vijgen na pasen vrees ik. Ze gaan een lagere rijklare massa nooit aanvaarden in Brussel. (Dossier is al vertrokken)
Vrees dat je truck plaatsen en waarde kwijt is.

Maar als ik nu stukken terug demonteer, zoals de hardtop en misschien zelfs LPG installatie, waarom zouden ze dan geen lagere massa aanvaarden? Dan is het tenslotte toch zo? (tot ik terug van de keuring thuis ben :twisted:)

En nog iets: Eigenlijk is mijn gelijkvormigheidsattest enkel opgestuurd om de brandstof laten aan te passen, van zitplaatsen hebben ze bij de keuring niks gezegd. Gaat ze dan in Brussel wel ueberhaupt kijken naar zitplaatsen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 16, 2010 20:15 
Pro Trucker

ik vrees er ook voor beste vyruz , je had eerst moeten vragen of ze bij uw keuring gingen wegen.
dan had je nog kunnen zeggen dat je later terugkwam , en kon je uw truck lichter maken door dingen als tonneaucover , reservewiel enz... eraf te halen , en zo je zitplaatsen grotendeels behouden.

echt jammer , maar eigenlijk had je eerst wat moeten lezen en eventueel vragen wat je moest doen met uw keuring , er is hier de laatste 6 maanden genoeg over geschreven.

we leven nu eenmaal in den Belgique , en sinds dit jaar is er serieus wat veranderd ivm keuringen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 17, 2010 1:01 
Heavy Trucker

heb het zelf ook aan de hand van 3+1 naar 2+1 en vrees echt het ergste voor jouw geval en deze procedure valt echt nie om te draaien, tis een nieuwe berekening die ze nog maar sinds kort gebruiken

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 17, 2010 8:42 
Pro Trucker

ErwinVdb schreef:
heb het zelf ook aan de hand van 3+1 naar 2+1 en vrees echt het ergste voor jouw geval en deze procedure valt echt nie om te draaien, tis een nieuwe berekening die ze nog maar sinds kort gebruiken

berekening bestond al jaren en wordt al lang toegepast door constructeurs van europese wagens en FOD bij invoer.
Het is pas sinds de enorm lage dollar van een tijd geleden dat ze dit strikter controleren in geval van LPG installatie.

Ik ben van mening dat LPG niet tot de tarra moet behoren maar een deel van je LADING is. Je hebt de LPG immers niet nodig om te rijden. Dus behoort ze niet tot de RIJKLARE massa. Maar dat is een welles nietes spelletje dat je (mss) enkel in de rechtbank kan willen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 17, 2010 10:06 
Pro Trucker

kortom , ze willen de zware pick-ups op lichte vracht van de baan hier in Belgie.
ze hebben natuurlijk liever dat we 2500 à 3500 euro rijtaks betalen voor onze V8 of V10.
dan spelen de zitplaatsen en het gevaar van overgewicht ineens geen rol meer... :roll:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 17, 2010 10:46 
Pro Trucker

akkoord wat de LPG keuring etc betreft, veiligheid boven alles maar als je weet dat LPG in europese wagens NIET op het declaration of conformity moet komen en de extra kg's gewoon van je laadvermogen af gaan stel ik vast dat er wederom met 2 maten en gewichten gewerkt wordt.
Homologeer die auto's 1 keer en laat ze verder met rust !! Nee, ze steken liever tijd en belastingsgeld in deze pesterijen.
Wat als ik m'n truck later verkoop en de koper zegt, die LPG eruit? Terug dokken om het PVG te laten aanpassen?
Is er nog een aanpassing mogelijk? Welicht niet. Kan je voor een voertuig met LPG op z'n PVG terwijl die er niet meer insteekt een rode kaart krijgen? In principe wel (als ze willen kloten) want de truck is niet meer conform z'n PVG. en zo blijven we bezig

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 17, 2010 12:47 
Trucker

maar als je nou zitplaatsen kwijt raakt , dan schroef je die der toch gewoon uit voor de keuring en daarna der toch weer derin!!
en als die rotflikken je dan aanhouden riskeer je toch maar gewoon een boete? (hoe dikwijls wordt je tegengehouden)
okee als je een ongeluk hebt ben je dan niet verzekerd
maar is daar dan geen mouw aan te passen? volgens mij wel...
ik heb geen lpg , maar als ik dit wel had zou ik het zo doen
en laat ze maar verrekken

belgie is een echt KUTland man!!!

gr
e

Dodge Ram
Buell X1
Harley Davidson Night Rod Special

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]