bart schreef:
Jan, wat is nu de preciese formule voor de berekening van de zitplaatsen?
Ik zit wat in de knoei met die 75kg voor de bestuurder.
In een eerder post schrijf je dit:
ik vermoed dat je 2750 reeds inclusief 75 kg van de chaufffeur is?Anders is dit tarra gewicht en niet rijklare massa.
Maar als ik op mijn identificatieverslag kijk zijn dat toch twee dezelfde dingen, tarra en massa rijklaar voertuig?
Mijn hemi weegt nu (zonder LPG) 2450 kg. MTM is 3017.
3017 - 2450 = 567
567/2 = 283,5
= 284,5 Laadvermogen
en 282,5 voor passagiers.
282,5 / 68 = 4,1
Waar komt die 75kg voor de bestuurder nu in de formule ??
Moet die van het verschil van MTM en tarra afgenomen worden , dus van die 567 in mijn geval?
Of wordt die van de 282,5 van de passagiers afgetrokken?
Richtlijn 70/156/EG inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan:
"Rijklare massa = Gewicht van het voertuig voorzien van carrosserie en in bedrijfsklare toestand of gewicht van chassis met cabine indien de fabrikant niet de carrosserie levert ( met koelvloeistof , smeermiddelen , brandstof , outillage , reservewiel en bestuurder )
* Het gewicht van de bestuurder wordt gesteld op 75 kg "
Om onder lichte vrachtwagen te vallen moet je voldoen aan:
P-(M+Nx68)>Nx68 waarbij
P = MTM
M = rijklare massa
N = aantal zitplaatsen, bestuurder niet meegerekend.
Om on