USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

5th wheel toy hauler
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=11555
Pagina 1 van 1

Auteur:  Barn [ ma jun 13, 2011 9:23 ]
Berichttitel:  5th wheel toy hauler

Morge :bounce:

Nu ik eenmaal in een truck rijdt ben ik van plan de camper te verkopen en hiervoor in de plaats een fifth wheel te kopen.

Echter nu ben ik benieuwd wat ik moet aanpassen aan mijn truck en wat zou dat ongeveer kosten ?
En mocht ik er eentje uit de states halen wat moet er dan aangepast worden aan de trailer om hem op kenteken te krijgen ?

Wellicht weet iemand hier ook een leuke Fifth weel met garage te koop voor niet al te veel euro`s (marktplaats zijn al gezien).
Evt is er nog een optie er eentje uit de UK te halen, daar kost een leuke 10.000 pounds

Groet jan

Auteur:  axxel [ ma jun 13, 2011 9:29 ]
Berichttitel:  Re: 5th wheel toy hauler

5th wheeler op een 1500 wordt moeilijk ivm gewicht,of het moet een hele kleine zijn :D
En op veel campings zien ze je liever gaan dan komen :wink:

Auteur:  Big Alf [ ma jun 13, 2011 9:45 ]
Berichttitel:  Re: 5th wheel toy hauler

En als je er eenmaal een hebt, raak je hem aan de straatstenen niet meer kwijt.

Het ziet er allemaal mooi uit, maar er kleven meer nadelen aan dan voordelen.
Ik zou lekker met je camper blijven rijden.
Als je niet teveel ruimte nodig hebt, zou je ook een opzet unit kunnen overwegen.
Ik heb zelf al jaren een Six-Pac camper unit, maar wij zijn maar met z'n tweetjes en niet veeleisend.
Wij gebruiken hem meestal voor de weekenden en in het najaar gaan we voor enkele maanden richting Spanje, dan
zet ik hem er op de camping af en kan met de truck alle kanten op. We nemen dan wel een aanhanger mee voor de fietsen enz.

Afbeelding

Auteur:  T-Bob [ ma jun 13, 2011 10:01 ]
Berichttitel:  Re: 5th wheel toy hauler

[quote="Barn"]Morge :bounce:

Nu ik eenmaal in een truck rijdt ben ik van plan de camper te verkopen en hiervoor in de plaats een fifth wheel te kopen.

Echter nu ben ik benieuwd wat ik moet aanpassen aan mijn truck en wat zou dat ongeveer kosten ?
En mocht ik er eentje uit de states halen wat moet er dan aangepast worden aan de trailer om hem op kenteken te krijgen ?

Wellicht weet iemand hier ook een leuke Fifth weel met garage te koop voor niet al te veel euro`s (marktplaats zijn al gezien).
Evt is er nog een optie er eentje uit de UK te halen, daar kost een leuke 10.000 pounds

Groet jan[/quote/]

electric brake controllers, schotel, luchtbalken achter, en 10 duiz.punds :wink:
http://stores.got-chrome.com/Hitches/

http://www.5thwheels.co.uk/approved-used-models.html

Auteur:  T-Bob [ ma jun 13, 2011 10:21 ]
Berichttitel:  Re: 5th wheel toy hauler

axxel schreef:
5th wheeler op een 1500 wordt moeilijk ivm gewicht,of het moet een hele kleine zijn :D
En op veel campings zien ze je liever gaan dan komen :wink:


En is deze 2500cc diesel niksan dan sterker of zwaarder, dan de nieuwe Dodge Ram Hemi :shock:
http://cgi.ebay.co.uk/CELTIC-RAMBLER-NA ... 3367dfaed2

Auteur:  axxel [ ma jun 13, 2011 10:46 ]
Berichttitel:  Re: 5th wheel toy hauler

Sjeng die japanner heeft meer laadvermogen dan jouw Dodge ondanks dat deze kleiner is :wink: (875kg)
Een 4x4 1500 op LPG heeft misschien 400-450kg laadvermogen over,denk dat de schoteldruk al hoger is.

Zie in de US alleen maar 2500 en hoger met een 5th wheeler.

Auteur:  T-Bob [ ma jun 13, 2011 11:05 ]
Berichttitel:  Re: 5th wheel toy hauler

axxel schreef:
Sjeng die japanner heeft meer laadvermogen dan jouw Dodge ondanks dat deze kleiner is :wink: (875kg)
Een 4x4 1500 op LPG heeft misschien 400-450kg laadvermogen over,denk dat de schoteldruk al hoger is.

. Zie in de US alleen maar 2500 en hoger met een 5th wheeler.

Dat was me ook al op gevallen, en ze gebruiken voor te trekken ook bijna allemaal een 2500 of 3500 type. Laatvermogen op kent. 491KG op gas en was 725kg op benz. bij de mijne. :wink:

Auteur:  DutchYellowRam [ ma jun 13, 2011 11:15 ]
Berichttitel:  Re: 5th wheel toy hauler

In Engeland zijn ze veel makkelijker. Ook met breedte. De amerikaanse goosenecks zijn 2.70m breedt hier mag dat niet maar engeland maakt er weer geen probleem van.

Voor Nederland moet je een schotel in je truck (zo'n kogel mag net meer. Als je die er al in hebt en al op kenteken is het gen probleem.)
Dan moet er een electrisch of lucht remsysteem in je truck worden gezet. De fifthwheel zal wel electrisch zijn en dat is een heel stuk goedkoper als luchtgeremt.
Electrisch systeem is met de nieuwe trucks geloof ik niet heel veel werk. Volgens mij alleen draadje leggen en stekker ophangen.

Schotel weegt tussen 75 en 100KG.
Dat gaat van je laadvermogen af.

De hoeveelheid kg die je op de schotel mag hebben is. 5 x je laadvermogen.
Ik mag dus met mijn Ram2500 als ik een schotel heb rond de 1000kg trekken. Terwijl ik dan nog wel 3500KG op me trekhaak mag hebben.
Heel raar maar het is niet anders zegt de RDW.

Als ik hem op C rijbewijs zet dan mag ik meer dan 5000KG. Want dan is me laadvermogen meer.

Die schotel kopen/inbouwen electrisch remsysteem aanleggen en keuring kost minimaal 4000 euro.

Fifth wheel uit engeland halen kost je de keuring voor kenteken 500 euro
De fifthwheel moet tegenwoordig een gewichtsafhangkelijk remsysteem hebben om een kenteken te krijgen. Heeft hij dat niet komt er 4500 euro bij.
De meeste hebben een koppelpen voor een gooseneckbal en niet voor een schotel dat kost dan nog iets van 450 euro

Auteur:  T-Bob [ ma jun 13, 2011 11:18 ]
Berichttitel:  Re: 5th wheel toy hauler

Jij heb je er al in verdiep Roel, is wel handig voor de paardjes. :wink:

Auteur:  DutchYellowRam [ ma jun 13, 2011 12:26 ]
Berichttitel:  Re: 5th wheel toy hauler

Ik had 2 maanden geleden er bijna 1 gekocht. Maar vroegen ze 12.000 euro voor kwam uit 1992. Maar living was lelijk ingebouwd. Moest er eerst uit en dan een nieuwe erin bouwen.

Een splinternieuwe gooseneck met living vanuit de fabriek en groter erin is rond de 27.000 euro mogelijk. Ik vond het dus te duur maar op mijn bod gingen ze niet echt in. Maar staat nu al dik een jaar te koop.
Ik spaar wel door voor een nieuwe.

Ik zet mijn truck dan wel naar vrachtwagen
Ik kon toen van een schotel en begrenser van iemand overnemen die had zijn truck total loss gereden. Dat scheelde de helft in prijs.

Auteur:  Barn [ ma jun 13, 2011 14:10 ]
Berichttitel:  Re: 5th wheel toy hauler

DutchYellowRam schreef:
In Engeland zijn ze veel makkelijker. Ook met breedte. De amerikaanse goosenecks zijn 2.70m breedt hier mag dat niet maar engeland maakt er weer geen probleem van.

Voor Nederland moet je een schotel in je truck (zo'n kogel mag net meer. Als je die er al in hebt en al op kenteken is het gen probleem.)
Dan moet er een electrisch of lucht remsysteem in je truck worden gezet. De fifthwheel zal wel electrisch zijn en dat is een heel stuk goedkoper als luchtgeremt.
Electrisch systeem is met de nieuwe trucks geloof ik niet heel veel werk. Volgens mij alleen draadje leggen en stekker ophangen.

Schotel weegt tussen 75 en 100KG.
Dat gaat van je laadvermogen af.

De hoeveelheid kg die je op de schotel mag hebben is. 5 x je laadvermogen.
Ik mag dus met mijn Ram2500 als ik een schotel heb rond de 1000kg trekken. Terwijl ik dan nog wel 3500KG op me trekhaak mag hebben.
Heel raar maar het is niet anders zegt de RDW.

Als ik hem op C rijbewijs zet dan mag ik meer dan 5000KG. Want dan is me laadvermogen meer.

Die schotel kopen/inbouwen electrisch remsysteem aanleggen en keuring kost minimaal 4000 euro.

Fifth wheel uit engeland halen kost je de keuring voor kenteken 500 euro
De fifthwheel moet tegenwoordig een gewichtsafhangkelijk remsysteem hebben om een kenteken te krijgen. Heeft hij dat niet komt er 4500 euro bij.
De meeste hebben een koppelpen voor een gooseneckbal en niet voor een schotel dat kost dan nog iets van 450 euro


Ehh zou het ook ietje makkelijker kunnen :mrgreen: :mrgreen:

We hebben in Ridderkerk een specialist zitten, ik zal er vrijdag eens langs rijden en kijken wat hun te vertellen hebben..

Bedankt alvast voor de info

Auteur:  DutchYellowRam [ ma jun 13, 2011 14:53 ]
Berichttitel:  Re: 5th wheel toy hauler

Ja JMR Trading.

Die zei dat hij eerst naar duits kenteken moest. en dan terug naar NL. Dan kon er waarschijnlijk 3500KG op komen te staan.
Ging rond de 5000 euro kosten dacht hij

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/