USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

trekgewicht van 3500kg naar 5000kg
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=846
Pagina 2 van 2

Auteur:  biglion [ zo aug 16, 2009 15:38 ]
Berichttitel:  Re: trekgewicht van 3500kg naar 5000kg

Het is mogelijk om een auto met NL grijs kenteken om te bouwen zodat er meer dan 3500 kg aanhangwagengewicht achter gehangen kan worden.
Ik heb zelf mijn Chevy K2500HD Diesel voorzien van een luchtdruk, vangmuil met gekeurde trekbalk.
De auto was in 2008 op kenteken gezet met 3500kg, en nu door alle aanpassingen is het 6200 kg geworden en op BE rijbewijs.
De auto is gekeurd en getest in Lelystad bij de RDW

Mocht je meer info willen dan hoor ik het wel

Auteur:  DutchYellowRam [ zo aug 16, 2009 16:58 ]
Berichttitel:  Re: trekgewicht van 3500kg naar 5000kg

Welkom Biglion.

Dat is goede informatie.

Ik wil er wel wat meer over weten. Ik heb het wel niet nodig maar als het mogelijk is kan het altijd handig zijn.
Ik neem aan dat het dan niet met een trekhaak zit? Maar met een trekbek?

Vertel anders eens wat meer over jezelf en je truck in het Welkom gedeelte :wink: . het liefst met foto's natuurlijk :!: :!: :!:

Auteur:  speedline [ zo nov 22, 2009 13:15 ]
Berichttitel:  Re: trekgewicht van 3500kg naar 5000kg

Goed topic waar ik een aantal opmerkingen in heb:

Als je totaalgewicht (leeg + laadvermogen) trekkend voertuig + totaalgewicht aanhangwagen (leeg + laadvermogen) boven 3.500kg komt ben je tachograaf plichtig.

In Nederland hoef je alleen de tachograaf te gebruiken als je een aanhangwagen trekt en bovenstaande rekensom van toepassing is. In Duitsland moet je met een (gemonteerde?) trekhaak de tachograaf altijd gebruiken. Dat betekent ook voldoen aan de rijtijdenwet. Ook als je bedrijfseigenaar/ eigen rijder bent.

Met een bedrijfsauto (privéauto waarmee je zakelijk vervoert ook) boven 2,8 ton gvw (gross vehicle weight = totaal gewicht = leeggewicht + laadvermogen) ben je in Duitsland verplicht een werk/ ruststaat bij te houden. Je kunt in Nederland door de Duitse overheid goed bevonden formulieren krijgen bij 1 of 2 drukkerijen.

1e verzuim (economisch delict) leverde je vroeger een boete op van € 1.500,-. Soms laat de BAG je doorrijden (soort van coulance). Soms alleen terug de grens over onder begeleiding. Ze staan in hun recht om je te laten staan, je aanhangwagen te laten staan of over te laden. Grote bek, bijdehand gedrag wordt niet gewaardeerd. Voor je het weet staat je voertuig aan de ketting voor een grondige technische inspectie en zit jij op het dichtsbijzijnde PolizeiAmt. Vooral als je auto versierd is met niet voertuigreglementaire uitlaten, verlichting, etc.

2e en 3e keer schijnt echt vervelend te zijn. De boetebedragen zijn dan substantieel hoger en er gaat een seintje naar de Nederlandse officier en IVW. Komen ze in Nederland ook vervelend doen en kijken of je je wel aan alle formaliteiten houdt.

Let wel, zakelijk transport met een voertuig met een laadvermogen boven 500kg

Auteur:  speedline [ zo nov 22, 2009 13:25 ]
Berichttitel:  Re: trekgewicht van 3500kg naar 5000kg

is niet toegestaan zonder transportvergunning. Eigen vervoer kent strakke definities en vrijstellingen.

Wat betreft trekgewicht bij een BE combinatie.

Voor BE geldt in principe geen gewichtslimiet behalve die van 50.000kg gvw in Nederland. Praktisch is 50.000kg onmogelijk te halen met een BE combinatie. De te halen aslasten en haalbare D-waardes voor de koppeling zijn simpelweg te laag.

Je kunt dus 3.500kg trekgewicht krijgen voor een middenas geremde aanhangwagen met oplooprem. Het voertuig moet wel een technisch toelaatbaar geremd trekgewicht hebben van 3.500kg.

Autonoom geremd kan er (veel) meer getrokken worden. Autonoom geremd betreft een remsysteem op de aanhangwagen met een eigen energievoorraad of voorziening die proportioneel wordt bestuurd vanuit het trekkend voertuig. (Diverse regels op van toepassing.)

Een specifieke Dodge Ram 2500 Cummins met vierwielaandrijving en automatische transmissie kan bijvoorbeeld 11.500kg autonoom trekken. Ik zeg specifiek omdat elk voertuig individueel gekeurd moet worden. En als jouw auto net afwijkt kan het gewicht lager of hoger uitvallen.

Auteur:  Caster [ zo nov 22, 2009 14:30 ]
Berichttitel:  Re: trekgewicht van 3500kg naar 5000kg

Hey speedline, leuke info allemaal maar als je jezelf even voorstelt in het welkomsgedeelte weten we ook gelijk wie jij bent en wat je doet en met wat voor truck je rijd als je er een hebt???

Auteur:  alex2 [ zo nov 22, 2009 22:49 ]
Berichttitel:  Re: trekgewicht van 3500kg naar 5000kg

Citaat:
Als je totaalgewicht (leeg + laadvermogen) trekkend voertuig + totaalgewicht aanhangwagen (leeg + laadvermogen) boven 3.500kg komt ben je tachograaf plichtig


Bij particulier gebruik krijg je bij de administratieve keuring (belgie) een papiertje mee zodat je vrijstelling voor de tachograaf hebt.

Auteur:  biglion [ wo dec 16, 2009 14:11 ]
Berichttitel:  Re: trekgewicht van 3500kg naar 5000kg

Mijn combi moet eigenlijk een tachno hebben het totaal gewicht is 3500 + 6200 = 9700 kg
Helaas heb ik hem er nog niet inzitten, is nog wel het plan omdat ik ook wel eens in duitsland zwerf maar het gaat nog steeds goed.

Ben het er wel mee eens dat als je er allemaal toeters, bellen brulpijpen op zet het opvalt om een keer langs de kant gezet te worden.

Dat er grote verschillen zitten in de mogelijkheden om trekgewichten te verkrijgen is zeker.

Wil een foto plaatzen van mijn combi maar hoe moet ik dat doen?

kijk maar op www.martindeleeuw.nl

Auteur:  biglion [ wo dec 16, 2009 14:15 ]
Berichttitel:  Re: trekgewicht van 3500kg naar 5000kg

Waar kan ik evt die rij en rust formulieren krijgen

Auteur:  johnhemi [ wo dec 16, 2009 20:05 ]
Berichttitel:  Re: trekgewicht van 3500kg naar 5000kg

Afbeelding

:D

Auteur:  peerkehemi [ wo dec 16, 2009 20:22 ]
Berichttitel:  Re: trekgewicht van 3500kg naar 5000kg

je hebt pb john :!:

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/