DB_Cowboy schreef:
Klote man dat dit weer gebeurt,antwerpen blijkt het blijkbaar niet zo te hebben met onze trucks.Enkele weken geleden nog een actie om alle truck's en 4x4's de banden plat te zetten,quads mogen ook al niet meer in het centrum,enz.....
Straks mag je geen wind meer laten in't stad wegens de vervuiling.....
Ben blij dat ik een full omnium genomen heb op die van mij,want ik heb ook al een paar van die "waarschuwingen" gekregen dmv kleine krassen van voor tot achter die ik er al telkens kon uit halen door te polishen.
Als er ooit iemand zo'n kerel betrapt,geen politie bellen,maar onmiddelijk ergens vastbinden en iedereen van't forum verwittigen !!!
Sterkte Guy

Over die quads heb ik net nog wat informatie vernomen.
Op 27 augustus 2009 werd door de Heer Christophe De Backer bij de Raad van State een verzoekschrift houdende een beroep tot nietigverklaring van de “anti-quad” beslissing van de gemeenteraad van de stad Antwerpen d.d. 29 juni 2009, ingediend. Zulks bij wege van zijn raadsman, Meester Stefaan Claeys te Gent en met de logistieke steun van de V.Z.W. Motorcycle Action Group Belgium, welke de belangen van alle motorrijders behartigt. Meester Stefaan Claeys is tevens raadsman van de V.Z.W. Motorcycle Action Group Belgium.
Bij gemeenteraadsbesluit d.d. 29 juni 2009 besliste de stad Antwerpen om het gebruik van de zogenaamde “quads” binnen de bebouwde kom van haar grondgebied en op de onverharde wegen daarbuiten, te verbieden. De stad Antwerpen omschrijft in haar besluit quads als “alle vierwielers met motor en vierwielige bromfietsen, met uitzondering van de zogenaamde mini-auto's” (sic). De fundamentele bezwaren tegen het algemeen verbod van quads zoals door het gemeenteraadsbesluit d.d. 29 juni 2009 van de stad Antwerpen ingevoerd, zijn de volgende:
1. De stad Antwerpen beschikt niet over de bevoegdheid om een dergelijk ingrijpende maatregel op het vlak van de politie van het wegverkeer te nemen.
Ook niet wanneer zij een dergelijke maatregel – zoals zij thans doet - “vermomt” onder het mom van een maatregel tegen overlast.
2. Het bestreden besluit vermeldt niet op welke wijze (verkeerstekens) het verbod aan de weggebruiker kenbaar zal worden gemaakt.
3. De stad Antwerpen beteugelt mogelijke overlast veroorzaakt door enkele individuen met een volledig en ongenuanceerd verbod van een volledige categorie van wettelijk toegelaten motorvoertuigen op haar bijna volledige grondgebied.
Daar waar deze categorie voertuigen volgens de huidige wetgeving volkomen rechtsgeldig tot het normale verkeer is toegelaten, mits aan de wettelijke normeringen te voldoen en gehomologeerd te zijn.
Naar analogie : er rijden helaas bromfietsen met een niet-gehomologeerde uitlaat welke veel geluid produceert, rond.
De stad Antwerpen zou volgens haar zelfde logica derhalve het gebruik van alle bromfietsen binnen de bebouwde kom van haar grondgebied kunnen verbieden.
Zo veroorzaken ook sommige fietsers overlast, door bijvoorbeeld fietsen dusdanig te parkeren dat de doorgang van voetgangers en rolstoelgebruikers of hulpverleners wordt belemmerd , of door bijvoorbeeld in groep naast elkaar te rijden en het normale verkeer te hinderen.
De stad Antwerpen zou in haar zelfde logica deze overlast kunnen beteugelen, door het gebruik van fietsen binnen de bebouwde kom van haar grondgebied te verbieden.
4. Het bestreden besluit houdt hoegenaamd geen rekening met de belangen van de reguliere quad-rijders.
5. Het zich toe-eigenen van dergelijke bevoegdheden door lokale overheden leidt tot een volkomen onoverzichtelijk amalgaam van regels op het vlak van het verkeersreglement.
In bepaalde gemeenten kunnen dan terreinwagens worden verboden, in andere fietsen, in nog andere motorfietsen, in nog andere sportwagens, enz…
6. Zo individuen overlast met hun voertuig veroorzaken, beschikken de lokale overheden thans reeds over de middelen, welke bijvoorbeeld de wegverkeerswet en de technische reglementen hen bieden.
Het is aan de lokale overheden om deze bepalingen te doen eerbiedigen en niet, zoals thans, een volledige categorie van weggebruikers het gebruik van hun - volkomen wettelijk - voertuig op hun grondgebied te ontzeggen.
7. Het bestreden besluit mist een formele en materiële motivering, is ondoordacht en werd onzorgvuldig opgesteld.
Juridisch vertalen voormelde fundamentele bezwaren zich in de schending van een aantal bepalingen van de Wet op de politie van het wegverkeer, artikel 135§2 Nieuwe Gemeentewet alsmede de bepalingen van het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Voorts schendt het bestreden besluit een aantal beginselen van behoorlijk bestuur, zoals onder meer de schending van het zorgvuldigheidsbeginsel, de materiële- en formele motiveringsverplichting, het redelijkheids- en evenredigheidsbeginsel, het rechtszekerheidsbeginsel en het door de Grondwet beoogde gelijkheidsbeginsel.
Inmiddels werden door de politie van de stad Antwerpen reeds inbreuken vastgesteld en werden reeds aanzeggingen van administratieve geldboetes verstuurd. Ook de heer Christophe De Backer ontving reeds een aanzegging, dat hem een administratieve geldboete ad. 150,00 euro zou worden opgelegd. Het opleggen van deze administratieve geldboete zal in de daartoe geëigende procedure worden bestreden voor de Politierechtbank te Antwerpen.