Goedemiddag,
Deze pagina loopt al sinds februari 2014 maar door wat foto crashes vanuit Photobucket besloten om de begin post compleet bij te werken, omdat de meeste foto's in de pagina's niet meer werken. Dus hier een nieuwe begin post.
Gekocht in 2014 toen ik 20 was met het idee hem rijdend te maken en wat dingen af te werken. Maart 2015 dacht ik f***it ik ga hem van onder tot boven compleet opnieuw opbouwen. Er waren nogal veel dingen maar 1/2 of zelfs 1/4 gedaan, beschamende dingen die in mijn boek echt niet konden.
Het enige nadeel van hem compleet te doen is dat het wat langer duurt en vooral omdat ik een nogal precieze kloot ben en alles netjes wil hebben, ook waar je het niet ziet.
Was zelf in deze tijd leerling monteur en oorspronkelijk meubelmaker dus had nog wat dingen te leren, dit zou een mooi leer project zijn.
Ford F100 1953
4,6liter Ford Thunderbird injectie v8.
4r70w Electronisch geschakelde automaat bak.
Megasquirt V2 motormanagement.
Geen transmissie management.
Rest is eigenlijk origineel.
Begin jaren uit een garagebox gehobbyd, later na naar een loods gegaan waar we fijn konden sleutelen.
Hier onder wat foto's van toen ik hem kocht. Een half gespoten pickup.
Set velgen gekocht, de achtervelgen stonden te breed en moesten dus smaller gezet worden en de kleur moest zwart worden. Voor de rest prima:
Veel tijd bezig geweest om te kijken wat ik nog nodig had en welke route ik op wou gaan met de auto. Veel onderdelen besteld vooral kleine dingen.
Nu ook besloten de motor en alles te demonteren en hem compleet opnieuw op te bouwen. Met een oog naar een originele look maar wel met wat eigen ''touches''.
Op een zondag samen met een maat de motor gedemonteerd, alles op de aanhanger mee naar de garagebox en gaan met die banaan.
Einde van de dag alles terug op de kar en klaar:
Motor en bak splitten en demonteren voor check-up en respray.
Motor in de ''spuitcabine''.
Hier kwam al gouw mijn auti ik naar boven met het zeggen. Ik ga deze motor niet opbouwen zonder nieuwe bouten! Dus zoeken naar een alternatief en kwam bij trommelverzinken.
Precies wat ik zocht!
Meeste bende weer terug op de motor en hij is weer fris:
Meer traps automaatbak reviseren had ik nog nooit gedaan, had wel vaker een heftruck bakje los gehad. Dus dacht kan niet moeilijk zijn
, was wel wat ingewikkelder maar tot zover alles OK:
Likje verf erop en voila:
Het frame en de bak konden niet achter blijven. De bak was in een te slechte staat en in mijn ogen ook veel te ''billig''. Dus met een kammeraad gaan kijken of we dit samen nieuw konden maken van iets degelijker spul.
Oude (originele) bak.
Dit ga ik niet strak maken.
Tekeningen gemaakt uit de oude bak en begonnen met de nieuwe.
Nieuwe zijkanten van 3mm plaat ipv 1.2mm. De krul wat normaal bovenop de rand zit konden we niet of moeilijk na maken met 3mm plaat dus voor een as van 30mm gekozen. (gewicht op de achterwielen).
Schildjes en paaltjes in 2mm plaat.
Na heel wat uren werk erg blij met het resultaat!:
Hout uit eigen bos.
Parels beginnen zich te laten zien.
Bak in de epoxy en het hout erin voor te passen.
Zelf nieuwe klepscharnieren getekend en laten frezen. Wou niks van ketting strop of iets wat de klep vast hield als hij open stond.
https://youtu.be/FDYL3ojrRykFrame was in prima staat gelukkig. Heb wat draadeindes in het frame gelast zodat ik na het coaten altijd een lekkere massa had, waar ik van uit kon gaan.
Wat losse frame onderdelen gespoten en alles weer monteren incl vers verzinkte bouten moeren etc etc.
Motortje en bak in de takel
Stuurhuis ook gereviseerd met nieuwe dichtingen en lagers. Worm vertanding was nog prima.
Pickup mee naar het werk voor de uitlaat te maken.
De radiateur hing in de originele beugel maar paste niet mooi en hing er vast in en daar hou ik niet van. Heb liever dat hij netjes op rubbers staat. Dus ik denk maak een nieuwe beugel.
Maar ik pas hem in het frame en merk dat hij niet past (dumb), het stuk frame waar hij op staat staat wat hol. Dus iets te makkelijk denkend te werk gegaan. Maar ja what you gonna do bout it. Slijpert gepakt en te keer gegaan. En hij past nu dus perfect en ziet er ook een stuk mooier uit
Omdat de 2 zijkanten nu los van elkaar zijn kunnen ze naar buiten buigen als het front eraan hangt, dus ik wou het verstevigen maar ook een beetje mooi laten ogen. Dus van RVS een X gemaakt.
Laagje lak erover gekwakt en voila!
Radiateur iets netter maken:
Automaat bak koeler slangen ook geperst.
Cabine erop geploft, voor de rest op maat te maken en te passen.
De elektra in de gehele auto was een ramp dus die heb ik met alle liefde eruit te knipt en weg geknikkerd want het was om te janken.
Diverse kabel doorvoeren gemaakt zodat de kabels netjes de cabine in komen. Helaas moest ik de kabelboom naar de motor semi in het zicht maken. De rest van de kabels komen allemaal ongezien door de stijlen links en rechts de cabine in.
Verdeel kastje voor de achterlampen en in de toekomst als ik ook denk ik wil een trekhaak kan ik hier netjes de verlichting bij weg pakken. (maar weet haast zeker dat dit niet gaat gebeuren zolang de pickup op mijn naam staat)
Cabine moet uiteraard nog gespoten worden en de lassen etc worden dan ook netjes afgewerkt.
Afneembare aluminium plaat gemaakt waar alles op zit. Massa punt, hoofdrelais beide computers zekering kast en relais blokken.
Voordat de cabine erop ging heb ik de brandstof tank gereinigd en gecoat. Hij was er geroest en wou hem reinigen omdat een nieuwe uit de states wat te duur werd. Eerst met cola gereinigd. Had geen idee wat het deed en dacht ik probeer het gewoon.
Hij is er wel wat schoner op geworden maar ik raad het niet aan.
Het antwoord is electrolyse, super goedkoop en rete effectief! Had geen idee hoelang hoeveel stroom dus maar langzat gedaan (4 dagen) op +-3 ampere.
Na wat rondjes met stenen erin aan de beton molen was hij toch wat schoner.
Een schone tank om te coaten.
Omdat ik mijn originele teller klok wou houden en dus ook een werkende benzine meter wou hebben heb ik een nieuwe aanzuig unit tank vlotter houder dingetje gemaakt van RVS.
Tank klaar gemaakt voor installatie, nieuwe laag undercoating en een laagje zwarte lak.
Nu ook een de brandstofleidingen erin gemaakt, ook van RVS want ja daar ben je vanaf. Was best een werk want als je buigt kun je niet meer terug.
Onderzijde van de cabine:
Schutbord.
Brandstof pomp met aanzuig filter ook gemonteerd.
Vond de aluminium aanzuig buis een beetje goedkoop ogen en het was niet netjes gemaakt en ik vind de grote ronde luchtfilters mooier. Dus deze wou ik een passend maken op de injectie motor.
Het binnenste stuk van het huis eruit geslepen en een nieuwe plaat incl opstaande rand erop gemaakt voor de siliconen bocht.
Carter ontluchting ook aan gesloten door middel van een stukje gebogen aluminium buis:
Hoofdremcilinder zit er ook weer op met wat nieuwe remslangen: