Besloten me zelf wat te jagen en wat deadlines gezet. 14 December keurings afspraak gemaakt bij de RDW en ga 1 december hier in de buurt even naar een garage waar ik samen met de APK keur meester er even omheen loop of ik iets gemist heb en hij misschien nog opmerkingen heeft.
Als dit gedaan is moet ik nog paar dingen fine tunen en passen die niet perse nodig zijn voor de keuring en wat dingen tweaken en daarna gaat hij uit elkaar en op weg naar de spuiter.
Maar eerst een flinke waslijst wat afgewerkt moet worden voor deze tijd!
Relais voor de fan geïnstalleerd. Bij het maken van de motor kabelboom hebben we een stekker klaar gelegd waar ik de aansturing van de relais vanaf krijg zodat de motor ECU de fan relais gaat aansturen bij de koelwatertemperatuur die ik instel.

De stationair regel klep moest ook nog aangesloten worden op de het luchtfilterhuis. Met het originele luchtfilterhuis wat bij deze motor hoort zal het met een stukje slang er gewoon opgestoken zitten maar omdat ik een ouwe stijl luchtfilter gebruik moest ik weer beetje knutselen. Omdat deze klep lucht toevoert achter de gasklep moet dit gefilterde lucht zijn en dus binnen de luchterfilter vandaan komen. Hier dus met wat buig werk een pijpje tussen gebogen, past mooi tussen het filterhuis en de inlaat en naast de TPS sensor.




Tussen door 2,5 week op vakantie geweest in Canada, daar een mooie 2023 f150 gehuurd. Liep mooi met 450pk onder de kap.

Garage flink opgeruimd voor een feestje en na het feestje weer door!

Front erop gehangen, echter kwam ik erachter met het laatste stuk dat ik niet lekker uitkwam, en nu ik dit typ ben ik bezig hem compleet op nieuw uit te lijnen (plaatwerk cabine etc) deze pickups zijn nogal precies als het gaat om het monteren van de neus. Heeft zijn tijd nodig en dient wel gewoon precies gedaan te worden wat ik dus niet echt gedaan had de eerste keer...

Na het even staan merkte ik toch dat er een klein druppeltje aan de diff deksel hing iedere keer. Vond ik beetje maf wat had dit gemonteerd met nieuwe pakking maar dacht kan dit toch niet maken als hij naar de rdw gaat. En omdat de steekas keerringen ook ligt lekte als hij weer tijdje stond wou ik deze ook even mee pakken. Toen ik de diff deksel eraf had en de steekassen er al uit had keek ik naar het diff en dacht ik hmm lijkt me wat speling te hebben, en jawel wat speling op de lagers. Dus ook maar complete diff eruit gepakt.
Nieuwe steekas lagers en retaining rings.

Pignon en kroonwiel zien er gelukkig nog keuring uit, aan de linkse kant was 1 shim om het lager uit te shimmen gebroken, waardoor vermoedelijk de voorspanning weg is gegaan en er wat speling opgekomen is. Merkte ook op dat op de astandwielen wat veel axiaal speling hadden, de satelliet tandwielen met conische ringen zagen er prima uit (op het werk hebben we wel eens gehad dat deze conische ringen wegslijten bij zwaar gebruik). Na langzoeken naar de juiste maat shims voor de astandwielen en ze uit eindelijk niet gevonden te hebben worden ze inmiddels op maat gemaakt, en hoop ik ze begin volgende week te hebben.
Alles ligt klaar, heb nieuwe lagers en afstel shims voor het diff weer af te stellen in de huis etc zodat de as er weer onder kan.

Deze shims worden gemaakt.

Tijdens het opslaan van de achterraam was deze gebroken. Gelukkig kon de beste man die bij ons op het werk de trekker ramen komt plakken een mal maken van de raam en deze nieuw laten maken. Dus ook deze zit er weer in.

Zo werken we gestaag naar 1 december en daarna naar 14 december.