USA Pick-up Trucks https://www.usatrucks.nl/forum/ |
|
CUMMINS BLUE TEC DIESEL https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=22&t=2086 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Cougar [ do apr 16, 2009 11:38 ] |
Berichttitel: | CUMMINS BLUE TEC DIESEL |
Ik zag op ebay dat er inmiddels 2008 en 2009 Dodges met Blue Tec Diesels aangeboden worden. Rijd er hier al iemand met zo'n diesel? Ik zou hier graag wat meer van weten, misschien is er iemand die er al mee rijd of iets meer kan vertellen. bvb. zijn deze motoren behalve schoner ook zuiniger in het gebruik, of kost het alleen maar meer doordat je een extra tank met Ad Blue moet vullen? en wat gebeurt er als je Ad Blue tank leeg is maar je hebt nog wel diesel in je tank?, kan je dan gewoon doorrijden met wat meer vervuiling of stopt de motor er dan mee? En wat betreft onderhoud en andere kosten, is dat gunstiger of juist niet tov. een normale diesel. Kortom als er iemand is die hier meer van weet, graag wat info. Bijlage: DCP_3026.jpg
|
Auteur: | ruud [ do apr 16, 2009 17:01 ] |
Berichttitel: | Re: BLUE TEC DIESEL |
als je ad bleu op is kan je gewoon door rijden. de wegen belasting is goedkoper in duitsland omdat het een euro5 is. meer weet ik ook niet. groeten ruud |
Auteur: | Cougar [ ma apr 20, 2009 17:55 ] |
Berichttitel: | Re: BLUE TEC DIESEL |
Ik dacht dat de computer dan misschien de motor uit zou schakelen, om dat je dan niet meer aan de euro 5 norm voldoet, en dan dus met een auto die dan weer meer vervuild gewoon door zou kunnen rijden. Indien je dus wel gewoon door kan rijden heeft die euro 5 norm eigenlijk geen extra waarde. Ik kwam wel de volgende gegevens nog tegen: de blue tec diesel geeft 350pk en een torque van 650 Lb-ft / inhoud 6.7 ltr. - 6 cil. tegenover de oude diesel 325pk en een torque van 600Lb-ft / inhoud 5.9 ltr. - 6 cil. maar over het brandstof gebruik geen gegevens. Dus ik twijfel wat mijn volgende moet worden, een blue tec of gewone diesel. -------------------- Nog even een update: Op een Amerikaans diesel forum las ik nogal wat negatieve reacties over de bluetec, zoals een ongunstiger brandstof gebruik vergeleken met de oude 5.9 motor, en nog gevoelig voor storingen. Dus ik rijd nog maar even door met mijn oude GMC tot de kinderziektes verholpen zijn. (tenzij iemand een goed bod wil doen) ![]() Bovendien lees ik nergens iets over het toevoegen van Adblue bij deze motoren, zoals bij Mercedes met Bluetec wel het geval is, dus misschien werken deze Bluetec's wel volgens een ander principe.? Inmiddels heb ik de 1e Dodge 2500 met Bluetec motor in Amsterdam zien rijden, dus eerdaags zal zich misschien wel iemand melden die er meer over weet te vertellen. |
Auteur: | vosje [ wo jun 17, 2009 0:56 ] |
Berichttitel: | Re: CUMMINS BLUE TEC DIESEL |
mischien een stome vraag ![]() ![]() dan wordt een gedeelte van de uitlaat gassen terug gebracht in de inlaat en opnieuw verbrand ![]() er zijn al verschillende vrachtwagens die met dit systeem ook de euro 5 norm halen. het voordeel is dat je geen adbleu tank nodig hebt ![]() het nadeel is dat je moter warmer wordt ![]() ik kan nergens vinden dat je adbleu moet tanken met de nieuwe dodge maar mischien zit ik half te slapen achter de computer ![]() ![]() of ik zou eens voor de computer moeten gaan zitten mischien werkt dat wel ![]() |
Auteur: | Cougar [ wo jun 17, 2009 8:07 ] |
Berichttitel: | Re: CUMMINS BLUE TEC DIESEL |
Zo iets vermoede ik ook al, zie de update in mijn vorige bericht, dan blijken er dus 2 BLUE TEC technieken te zijn. Omdat Dodge nog al samenwerkt met Mercedes dacht ik dat ze wel het zelfde systeem zouden gebruiken, maar dit schijnt dus niet zo te zijn. Maar erg positive berichten heb ik nog niet gelezen over de Dodge Blue Tec.(Brandstofgebruik en betrouwbaarheid) |
Auteur: | mopar magic [ wo jun 17, 2009 20:25 ] |
Berichttitel: | Re: CUMMINS BLUE TEC DIESEL |
je kan inderdaad door rijden zonder adblue, maar de computer zal dan wel je vermogen reduceren tot 40%. Met adblue heb je geen lager verbruik, je moet zelfs het verbruik van je adblue er nog bijtellen waardoor je net wat meer verbruikt, je hebt alleen maar schonere uitlaat gassen. Wat wel een voordeel is is dat je wagen euro 5 is en je dus vooral in Duitsland wat minder zal betalen wat de meer kost van de adblue compenseerd. Hier bij ons doet echter alleen het milieu en de verkopers van adblue er profijt aan. |
Auteur: | peerkehemi [ wo okt 28, 2009 22:21 ] |
Berichttitel: | Re: CUMMINS BLUE TEC DIESEL |
en wie mag jij dan welk zijn ![]() ![]() en met een cummins 1 op 18 rijden dat gloof je toch zelf niet ![]() ![]() |
Auteur: | T-Bob [ wo okt 28, 2009 22:31 ] |
Berichttitel: | Re: CUMMINS BLUE TEC DIESEL |
hemiram schreef: en wie mag jij dan welk zijn ![]() ![]() en met een cummins 1 op 18 rijden dat gloof je toch zelf niet ![]() ![]() Je bent me net voor peer ![]() ![]() ![]() |
Auteur: | DutchYellowRam [ wo okt 28, 2009 23:15 ] |
Berichttitel: | Re: CUMMINS BLUE TEC DIESEL |
Als dat echt zo is dan staat er nu een gele cummins te koop. Dan ga ik op zoek naar een hele dikke lifted blue tec diesel truck Maar ik kan het me toch niet voorstellen. |
Auteur: | metselaar [ wo okt 28, 2009 23:22 ] |
Berichttitel: | Re: CUMMINS BLUE TEC DIESEL |
DutchYellowRam schreef: Als dat echt zo is dan staat er nu een gele cummins te koop. Dan ga ik op zoek naar een hele dikke lifted blue tec diesel truck Maar ik kan het me toch niet voorstellen. wat g bruikt die van jou dan |
Auteur: | DutchYellowRam [ wo okt 28, 2009 23:25 ] |
Berichttitel: | Re: CUMMINS BLUE TEC DIESEL |
hahaha die van mij hou ik nooit echt bij. Als me tank leeg is moet hij snel weer vol. volgens de boordcomputer 14.7L op 100 KM Maar ik ga altijd uit van een verbruik van zo'n 1 op 5.5. Maar ik heb wel brede banden/verhoogd en een onzuinige rijstijl ![]() |
Auteur: | Cougar [ do okt 29, 2009 8:25 ] |
Berichttitel: | Re: CUMMINS BLUE TEC DIESEL |
Areshonda schreef: Het gebruik van de "Blue Tec" is 18,9 km op 1 liter maar das nu zo ik hoop dat het ietsie zuiniger word .... staat net op 6000 km maar ad-blue tank??? waar zit dat ding verstopt dan? Dodge Ram 2500 havy dutty blue tec EURO 4 2009 Inmiddels is het al duidelijk dat de Dodge niet met een ad-blue tank werkt, en er dus kennelijk verschillende Blue Tec systemen bestaan. denk dat je inderdaad 18,9 liter op 100 km bedoeld, dat komt neer op ongeveer 1 op 5.3 Dat is nog broerder dan mijn GMC, dus heb ik besloten om deze nog maar een tijdje te houden. |
Auteur: | vosje [ do okt 29, 2009 18:18 ] |
Berichttitel: | Re: CUMMINS BLUE TEC DIESEL |
als je geen adblue gebruikt heb je het egr systeem de uitlaat gassen worden dan gedeeltelijk hergebruikt dit wordt bij euro 4 wel meer gedaan bij euro 5 meestal wel adblue |
Auteur: | majijo [ do okt 29, 2009 21:12 ] |
Berichttitel: | Re: CUMMINS BLUE TEC DIESEL |
vosje schreef: als je geen adblue gebruikt heb je het egr systeem de uitlaat gassen worden dan gedeeltelijk hergebruikt dit wordt bij euro 4 wel meer gedaan bij euro 5 meestal wel adblue op de 6,7liter cummins zit het erg systeem en hoef je dus geen adbleu te tanken over het verbruik zijn de meningen verdeeld op het forum maar met een normale rijstijl is het goed te doen ![]() ![]() ![]() |
Auteur: | DutchYellowRam [ do okt 29, 2009 22:18 ] |
Berichttitel: | Re: CUMMINS BLUE TEC DIESEL |
Ik sprak laatst iemand die had een 2005 met een 5.9L die reed altijd 1 op 7. En nu heeft hij een 2009 met een 6.7L en nu rijd hij 1 op bijna 9. Hij vertelde wel dat hij heel rustig rijd. Maar die nieuwe is dus wel zuiniger. Maar dat was geen blue tec |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |