kokkie schreef:
ik vind lassen gruwelijk kut werk en heb er geen bal verstand van, als ik las werk heb laat ik het gewoon doen.
electrode is met zon stokje toch? of is dat mag?
en met een rol draad is dat dan mig? of tig?
en argon co2 is toch menggas?
Als ik het me de details nog goed herinner van men lasopleiding vele jaren terug dan is het als volgt:
Elektrode is idd met zo'n 'stokkie', dit stokkie is een metalen staafje met een bekleding errond, als je begint te lassen verbrand de bekleding en vormt dit een beschermgas rond het gesmolten metaal.
Mig & Mag zijn beiden met gas en zo'n rol draad:
Mig staat voor metal inert gas wat inhoudt dat het gas niet reageert met het gesmolten metaal waar je onder andere een mooiere las door krijgt, het gas zelf is wel duurder. Mig gas is een mengsel van co2 en argon.
Mag staat voor metal active gas wat inhoudt dat het gas wel reageert met het gesmolten metaal waar je meer spatten door krijgt. Mag gas is puur co2.
Er zullen nog wel andere verschillen zijn tussen mig en mag maar die ben ik vergeten.
Dan heb je nog tig lassen, en dat is met een lasstoorts waar je los metaal kan bijvoegen indien nodig. Hier ben ikzelf nie bekend mee dus weet niet welk gas enzo ze gebruiken.
De reden van de bekleding rond de elektrode en de verschillende gassen bij de verschillende manieren lassen is om het gesmolten metaal (het zogenaamde smeltbad) te beschermen van lucht & andere invloeden. Lucht reageert namelijk 'fout' met gesmolten metaal en levert een slechte las op.