Berichttitel: EEN HETE BBQ
Logboekdatum:3-8-1991 ammunitiebak met cordiet gevonden 15meter zicht
We lagen met Henk boven de HMS Aboukir. Er waren een aantal mensen mee van onze duikvereniging en een paar van "buiten".
Het beloofde een mooie dag te worden; we hebben niet voor niets de hele nacht doorgevaren. Ik heb niet eens gemerkt dat de karren zwegen en dat we vast lagen; zo moe was ik te kooi gerold. Ik had die dag dagdienst gehad en kon dus relaxed mijn spullen pakken, boodschappen doen en de kat eten geven.
Ik ging mijn kooi uitom es aan dek te gaan kijken.... Het was stil. Iedereen sliep klaarblijkelijk. Over 1,5 uur zou het tij eruit lopen, dus lekker duiken. Ik was nog nooit op de Aboukir geweest, dus ik wist niet wat me te wachten stond..... Ik ging het achteronder in en pakte mijn ontbijtspullen uit mijn krat; genoeg voor drie dagen eten bij me, en ging naar het kombuis. Het kombuis zat aan STB en was ouwerwets, met zwartwit geblokte tegels op de vloer, die eerder bruin van de roest waren, die van de rotte plekken in de wanden afdroop. Een klein patrijspoortje met matglas liet wat licht op het kleine aanrecht schijnen. Onderwijl ik een grote kan water op had gezet ( om thee en koffie te maken ) smeerde ik mijn boterhammen met een mes , waar de roestvlekjes ook steeds meer de overhand kregen. Op zee gaat alles naar de ratsmodee!
Ik nestelde me op de oude leren bank op het achterdek, geflankeerd door een stapel brood enerzijds, een thermoskan thee anderzijds. Ik voelde me heerlijk vrij; een vrijbuiter, die kon doen en laten waar ie zin in had! Zo met je broodje in het ochtendzonnetje IS een godengeschenk, een voorrecht dat ik dit mee mocht maken. Een dikke vlam met een vette rookpluim komt van een van de gasproductieplatforms van het Rijnveld, zo'n 5 mijl bij ons weg. Ze geven je het gevoel dat je niet alleen bent op zee; raar he?
Het werd al drukker aan dek; er kwamen steeds meer mensen met een bak koffie en iets te eten aan zetten. Bij henk meegaan betekende; voor je zelf zorgen en voor de rest; have fun!!
Iedereen kleedde zich om om naar beneden te gaan..
Ik klom over de reling. Een heelgedoe met zo'n dikke 36 kilo op je lijf. Als het schip lig t te rollen is dat een hoop gedoe. Ik greep de hulplijn, drukt mijn masker aan en hield mijn automaat vast en sprong....... Wauw!!! De ankerlijn volgen ,zoverje kon zien. Het water was blauwig en het leek ,alsof je zweefde in het niets; zelfs de vlokjes waren afwezig. Ik klauwde me naar beneden en mijn mond viel bijna open van verbazing!!!!
Vier zuilen van 40cm dik en vijf meter lang torenden hoog boven de bodem uit; een triple krukas met wangen van 2,5meter en 70 cm breed lag op het zand. Drie gigantische drijstangen, waarvan er een nog recht opstond, alsof het op de montage van een zuigerstond te wachten . De cilinderbank ontbrak, evenals het pantserstaal van het schip zelf. Het verhaal gaat, dat men na de eerste wereldoorlog Duitse krijgsgevangen opgeleid heeft tot helmduikers en dat die de sloopwerkzaamheden moesten verrichten en springladingen moesten plaatsen. Er schijnen nogal wat dooien bij te zijn gevallen maar ach.... krijgsgevangenen.....
Ik zwom over de berg puin op het wrak.... Een grote berg pijpen verraadden dat het eens Bellevilleboilers moeten zijn geweest; niet de kwaliteit van een Yarrowketel. Het wrak in de breedte overzwemmen is een heel eind; 20 meter, want het waren echte "Dreadnoughts" , brede, logge schepen , gemaakt om klappen te incasseren. Midscheeps moet het pantser 6inch zijn geweest. dan moet je wel breed gaan om drijfvermogen te produceren.
Achter de ketelberg lagen hopen geribbelde bronzen bakken; ammunitie koffers!!!! Ik besloot er een mee te nemen; dat ging niet! Gevuld met Cordiet(springstof) en zand waren die dingen niet te tillen. Ik na mezelf voor om met de tweede duik een hefzak mee te nemen en hem omhoog te sturen.
Ik zwom langzaam weer richting stoommachine 12000pk moeten ze eens hebben voorgebracht. Wat een geweld moet dat zijn geweest. Op een van de drijfsstangen zaten nog oliebakken; ik keek op mijn console. 100bar en nog 11 minuten te gaan;dat MOET lukken!! Ik maakte mijn brandbijl los en zette de punt achter en bakje en tegen een grote moer.... krak!! de boutjes lieten los!!!! Hetzelfde deed ik met twee anderen... hebberigheid kent geen tijd.
De zuilen torenden hoog boven me... De ankerlijn zat bovenop vast. Wat een trotse machine moet dit geweest zijn. Oeps! Daar ligt een manometer zonder glas!! nog 5 minuten... en 70bar... OOK maar even meenemen... Een touwtje met een lus erom;de uiteinden door de gaatjes van de potjes, drie keer om mijn pols en als de sodemieter wegwezen! Ik steeg op en voelde me net een kerstboom en de gelukkigste man op "deez aard" met al die kostbare bodemschatten.
Boven klom ik zonder moeite aan boord en deed mijn spullen af. De meesten waren al weer binnen. Henk startte de duikcompressor in de MK en ik ging zoals beloofd flessen vullen..... Ik vond dat leuk werk; bovendien betaalde ik mijn vaart met werk aan boord; niet alleen cilinders wisselen(wat nogal eens voor kwam) maar ook draaiwerk en flessen vullen (later haalde ik koper op om te "betalen" ).
Ik liep nog in mijn duikpak, een half uur later zou ik toch weer over de muur gaan.... Dat pak.... dat heeft EEN nadeel...... Thee is lekker en hoe meer hoe beter maar...... JA JA, JE MOET PISSEN

en je hebt er ALTIJD iemand anders bij "nodig"

Iemand anders doet je rits voor je open(hoop je

), je smeert je polsen in met afwasmiddel, glijdt uit je mouwen,laat je pak zakken en hopla!!!!! Dat noemen ze nou water naar zee dragen hahahaha
De tweede duik.
Omdat ik zolang beneden heb gebleven met de vorige duik, gaf mijn computer aan, dat ik maar 12 minuten bodemtijd had. Dat betekende dus, dat ik heel gericht te werk moest gaan....Ik had een 130kilo hefzak, waar ik een zware karabijnhaak aan zette. In leende van Henk een lange lijn, die ik met een zwarehamer langs de ankerlijn liet glijden en zette nog zo'n 20 meter extraover de muur en belegde hem op de bolder.
Ik ging volgens het bekende recept over de muur, en zwom met een rotgang naar beneden. Er stond nog geen stroming; wat een luxe, gewoon je hand losjes om de lijn ipv dat geklauw; ja ja hebberigheid vraagt offers en inspanning!
Omdat het niet stroomde, kon ik al vanaf de zuilen een vrije val maken en rustig het achterschip overzien en 5meter boven de bodem tot boven de ammoboxen zwemmen (dat had ik van Hugo gezien; dat scheelt bodemtijd) Ik zakte boven de berg, haalde mijn hefzak los, ontwarde de tuien en de lijn , en haalde de karabijn door een van de hijsogen ,die standaard aangegoten waren. Ik nam een grote teug lucht en haalde mijn automaat uit mijn mond, deed hem met de opening naar boven en opende het ventiel.......De zak vulde zich mooi en stond strak als een snaar..... Ik deed mijn mondstuk weer in mijn mond en blies mijn ingehouden adem uit... Het is altijd een mooi gezicht als je in ene leegblaast en je kijkt je bellen na.... Groter en groter worden ze omdat de drukking minder wordt. soms lukt het , om ringvormige bellen te blazen; geweldig!!
Ik hield mijn adem voor de tweede keer in en gaf weer en shot lucht in de zak. De ammobak werd nu licht, hij steunde net op de bodem. Ik nam hem mee en zwom met het geheel over het wrak en zette hem bij de stoommachine....nog 4minuten bodemtijd..... ik zwom omhoog... shit , het tij kwam er al in! Ik haakte de lijn los van de ankerlijn en de hamer en daalde weer af.....ik bond hem aan de karabijnhaak op de box, haalde diep adem en gaf de hafballon de genade stoot.... langzaam kwam hij van de bodem..... hoger en hoger .... je zag door het heldere water dat ie nu met een rotgang omhoog ging, omdat de lucht meer en mer expandeerde.
Nog 70 bar en...SHIT!!!! 2minuten in deco!!!!! Mijn hart zat in mijn strot. (eigenlijk niks aan de hand, je moet alleen even een stop maken op 9 en op 3 meter, maar het idee). Ik steeg op naar de ankerlijn en ging rustig omhoog. DE computer zei dat ik nog steeds in deco zat. langzaam steeg ik door..... De display vertelde me nu, dat ik op 12meter een stop moest maken van 5 minuten.. Het begon nu al harder te stromen, en ik maakte me zorgen om de buit , die nu wel zo'n 60 meter achter de boot zou drijven..... ik had alles toch wel goed geknoopt? De zak is toch niet lek? Dat zijn allemaal dingen die door je heen gaan als je daar als een blaadje in de wind hangt te dwarrelen..... anderen passeerden me nu in hun weg naar boven en vroegen of alles wel okee was.ik liet mijn compu zien en er werd geknikt. Volgende stop op3 meter, 3minuten, zei het scherm..... ik steeg langzaam door en wachtte weer op 3 meter. Hier stroomde het heftig en moest me lang maken en met beide handen goed vasthouden.
Ik kwam aan de oppervlakte en liet de hulplijn door mijn handen glissen... Ik klapte hard tegen de duiktrap aan , en greep hem meteen ik ging aan boord en keek achter het schip..... Inderdaad daar stak een knalgeel stuk Panamadoeken hafballonetje uit zee...
Ik begon uit alle macht te trekken om de boel langszij te krijgen. Hans hielp me ermee. Ik had het alleen niet gered. Tegen de stroming in trekken is een hele zware hap.
We hadden het geheel langszij, belegde de lijn op een verhaalkop, en ik trok de hefballon met een pikhaak uit het water . We hebben de box met de lier binnen gehaald. Ik denk dat ie toch zo'n 60 kilo heeft gewogen.
Hij zat tot de nok gevuld met Cordiet.
CORDIET.
Het ziet eruit als bruin,glazige spaghetti. Cordiet is een samenstelling van Nitroglycerine en Nitrocellulose en is uiterst brandbaar. Let wel, in de vrije ruimte ontploft het niet, maar opgesloten... Hele oorlogen zijn er mee gewonnen en.....verloren.
Ik leegde de box gewoon op volle zee, zo als ik de anderen ook had zien doen en spoelde de bak uit (hij staat al jaren als regenton in de tuin).
Tussen de duiken door hadden een paar jongens makrelen gevangen en 's avonds werd de BBQ opgestart. Bijna iedereen had een koelbox met vlees en worst mee om er op te leggen. De zon stond al laag en de wind was lauw.... we zaten allemaal met een voldaan gevoel op het achterschip. Ik had een luxe plek gevonden boven de kont . Ik zat met mijn kont in een tros dikke touw. De geur van koolteer, zee en vochtig touwwerk drong in mijn neus.... hmmmm echt het gevoel dat je leeft!!! Van je kruin tot je tenen. Een volle maag, rozig en een bak thee naast me; wie doet je dan wat.....Dat denk je

De BBQ gloeide nog stevig en we hadden iemand aan boord, die met een bosje Cordiet op het vuur toeliep. Iedereen riep" nee niet doengek!" maar het was al te laat... Het geheel ontvlamde, iedereen was af struikelend wegestoven, en in twee seconden ontstond er een 7 meter hoge fel oranje steekvlam. Overal om ons heen dwarrelden brandende stukjes. Tot in het achteronder zaten de brandgaatjes in de kleding en slaapzakken. Met recht "een hete BBQ

groetjes Ton