USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

Remvloeistof voor SRT-10
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=5924
Pagina 1 van 1

Auteur:  gipsycd [ di maart 09, 2010 10:22 ]
Berichttitel:  Remvloeistof voor SRT-10

Heeft er iemand ervaring met andere remvloeistof dan DOT 3 (standaard) of eventueel DOT4 (hoger kookpunt) :?:
Volgens de technieker van Dealership Turnhout zouden de dichtingen in het remsysteem niet aangepast zijn aan synthetische vloeistoffen en zou je tot DOT 4 mogen gaan. DOT 5 (op basis van silicone) zou zeker niet mogen.
DOT 5.1 is ook synthetisch maar zou volgens de technische fiche (van DOT5.1) zelfs samen met DOT 3 of DOT 4 gebruikt kunnen worden en zou geen dichtingen aantasten.Dus waarschijinlijk niet op basis van silicone :dontknow: .

Auteur:  Floor [ di maart 09, 2010 10:51 ]
Berichttitel:  Re: Remvloeistof voor SRT-10

zou bij std blijven, of (wat m'n volgende gaat worden) DOT4.

Ga je hoger, dan moet je volledige leiding geflusht worden, deze olie heeft een korte
levensduur door het hoog hygroscopisch effect. Tenzij je wekelijks op "the track" zit
zou ik die niet gebruiken.

Auteur:  axxel [ di maart 09, 2010 18:08 ]
Berichttitel:  Re: Remvloeistof voor SRT-10

Gewoon dot4+ erin.
Dot5 is elke 3 maanden verversen :D

Alex

Auteur:  gipsycd [ wo maart 10, 2010 7:50 ]
Berichttitel:  Re: Remvloeistof voor SRT-10

Deze info heb ik ondertussen gekregen van technieker van Dealership Turnhout

dit artikel komt uit amt ( auto moto en techniek)
volgens ons zeer betrouwbaar
wel sprake van mengen van dot 4 en dot5.1 wat volgens de tech. gegevens logish lijkt


http://www.amt.nl/web/Videos/Wel-of-nie ... 003-01.htm

Nog een artikel dat ik doorkreeg van een technical trainer


Remvloeistof is express hygroscopisch, zodat het idd het water opneemt, ipv dat het losse druppels blijven, beide verlagen het kookpunt, maar als het wordt opgenomen minder drastisch.

DOT 5.0 is vloeistof op siliconen basis.
DOT 5.1 is vloeistof op glycolbasis met hoog kookpunt. (190 ÂșC)
Deze mogen dus niet door elkaar gebruikt worden.

DOT 3 en 4 zijn synthetische vloeistoffen op Glycolbasis.

kookpunt dot 3: droog: 205 graden - nat: 140 graden Nat is 3,7% water
kookpunt dot 4: droog: 230 graden - nat: 155 graden

kookpunt dot5.1: droog: 270 graden - nat: 191 graden

kookpunt dot 5: droog: 260 graden - nat: 180 graden

Dot 5 is NIET hydroscopisch, kan dus lang mee zonder verversen, je moet er alleen wel een beetje zeker van zijn dat hij niet gaat koken.

MAAR: is dot 5.1 dus beter als dot4, volgens bovenstaande tabel wel, maar een goede dot4 is beter als een doorsnee dot5.1 afhankelijk van het merk



Het natte kookpunt is de minimale temperatuur waarbij de vloeistof begint met koken als het remsysteem 3,7% van de aanwezige remvloeistof aan water bevat. Het droge kookpunt is de temperatuur waarbij het vloeistof begint met koken als het geen water bevat. Het droge kookpunt is van belang bij race en rallysport auto's en het natte kookpunt is meer van belang bij personenauto's. Dit omdat bij personenauto's het verversen van de vloeistof vaak word vergeten en omdat in de racerij meer gebruik word gemaakt van stalen leidingen welke minder snel water doorlaten als de gebruikelijke gewapende rubberen slangen.


Waar je ook moet opletten is of de rubbers in je remsysteem tegen de gebruikte versie olie kunnen.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/