Het is nu za apr 27, 2024 23:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Viper Engine Guru ?
BerichtGeplaatst: za feb 22, 2014 20:56 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 29, 2013 3:46
Berichten: 106
Woonplaats: Brussel
Beste Mensen,

Kent er iemand van jullie liefst in België of Nederland een Viper Motor Guru ?

Ik heb problemen met m'n SRT10 en ik wil niet zomaar alles beginnen te veranderen (sensoren, plugs, coils, injectoren enzovoort).

Alvast bedankt,


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Viper Engine Guru ?
BerichtGeplaatst: za feb 22, 2014 21:58 
Offline
Heavy Trucker

Geregistreerd: zo mei 12, 2013 22:13
Berichten: 1116
Ik heb eens raley ofzoiets zien staan op een srt , blijkbaar garagist in nederland mss even googlen en werkt enkel aan srt blokken ,je zit toevallig niet op .be ? Zit daar iemand met 06 rode srt op die zijn wagen heb ik dat zien staan heb het zelf proberen op te zoeken maar vind het zelf niet


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Viper Engine Guru ?
BerichtGeplaatst: za feb 22, 2014 22:12 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 12, 2008 0:32
Berichten: 3935
Woonplaats: Antwerpen
Turnhout dealership hebben er al een paar uit elkaar gehad.
David en Luc weten waarover ze praten , en zullen ook doorverwijzen als ze niet echt zeker zijn.

Maar moest ik echt zware problemen hebben aan men SRT motor , ging ik toch info winnen bij Martin (nightrunner).

_________________
Afbeelding
2006 SRT-10 QC


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Viper Engine Guru ?
BerichtGeplaatst: za feb 22, 2014 22:47 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 29, 2013 3:46
Berichten: 106
Woonplaats: Brussel
Ter info, ik heb door LPG m'n uitlaat valveseats moeten vervangen.
Heb daar hardere ingestoken nu zodat ik daar geen last meer zou hebben later.
In de process heb ik ook een nieuwe CAM erin gestoken van JMB, nieuwe in et uitlaatkleppen, andere veren enzovoort enzovoort.

Maar sinds de rebuild, heb ik soms backfire en stotterd hij, en valt stil. Als ik hem weer opnieuw start gaat het dan wel.

Is op de dyno geweest en remote tuning met Torrie begonnen (srt tuning guru in de USA) en we zijn tot 570pk geraakt, maat daarna wou het niet meer, slechte curves, 430pk, enorms veel mis/backfire enzovoort. Ook op heel laatste run begon de CEL te flashen (aan/uit/aan/uit)

Heb de bougies eruit gehaald en bougie n°10 (waren allemaal nieuwe bougies bij de rebuild) was helemaal zwart (carbon).
De coils en kabels zijn van hoge qualiteit (JTS) en maar 35000miles oud.

Heb weer de compressies laten nemen bij de shop, en alle 10 zijn tussen 12,5 en 13 dus dat is zo goed als perfect.
Heb ook op de zwart gekoolde bougies een vonk ! (evenals alle andere ook getest) Maar dat wilt niets zeggen, vonk maken is makkelijk, zou snel weggeblazen kunnen worden door de compressie.

Dus ofwel
-verander ik de coils en kabels + 10 nieuwe bougies (300€)
-verander ik de camshaft sensor (50€) en/of crankshaft sensor (12€)
-laat ik de injectoren checken/herstellen/vervangen (1000€)
-laat ik de PCM checken/herstellen/vervangen (xxxxxx€)


Ik zal een in Turnhout vragen ! Wie is Martin ?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Viper Engine Guru ?
BerichtGeplaatst: za feb 22, 2014 23:54 
Offline
Heavy Trucker

Geregistreerd: zo mei 12, 2013 22:13
Berichten: 1116
Nightrunner opzoeken in ledenlijst


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Viper Engine Guru ?
BerichtGeplaatst: ma feb 24, 2014 13:31 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 30, 2008 22:05
Berichten: 463
Woonplaats: Gasselternijveenschemond
Ten eerst heb je zelf de motor gebouwd of heb je dit laten doen?.Ik zie dat er een nieuwe nokkenas in gegaan is. Het is niet zo`n hele wilde dus daar verwacht is niet zoveel problemen mee. Is hij wel goed uitgeklokt?

Loopt hij slecht sinds de rebuild of is het begonnen op de Dyno?. Ik zie dat jullie nog wel tot een uitdraai zijn gekomen van 570pk ging dit makkelijk of ook met backfires en andere problemen?

Wat was de afr tijdens de dyno, volgas en stationair. En als je hem nu start wat is dan de afr?

Wat ik trouwens ook nog even van je wil weten is bij hoeveel graden je inlaatklep sluit, dit om te kijken hoeveel dynamische compressie je hebt. Statische compressie kun je ook wel wat mee maar dynamische gebruik je om te kijken hoe een motor presteert en welke brandstof je moet gaan tanken (klopvastheid). Deze gegevens staan op je camcard.

Verder zou ik eerst alle stekker verbindingen controleren en kijken of je misschien geen stekker vergeten bent. Daarna ontsteking controleren en kijken of deze op tijd staat. Het brandstofsysteem nalopen. De injectoren beluisteren met een stethoscoop of ze wel opengaan en kijken via je software of de openingstijden wel kloppen.
Starten en de afr controleren, koud heeft hij een vaste waarde en in open loop volgt hij de computer.



Hieronder kun je allemaal wel mee wachten zonder een goede diagnose te stellen.

-verander ik de coils en kabels + 10 nieuwe bougies (300€)
-verander ik de camshaft sensor (50€) en/of crankshaft sensor (12€)
-laat ik de injectoren checken/herstellen/vervangen (1000€)
-laat ik de PCM checken/herstellen/vervangen (xxxxxx€)




Gr

_________________
Martin.
http://www.TransM.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Viper Engine Guru ?
BerichtGeplaatst: ma feb 24, 2014 14:45 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 29, 2013 3:46
Berichten: 106
Woonplaats: Brussel
Hey Nightrunnen, alvast bedankt voor je antwoord !

Ivm met de nokkenassen, dat is de info die ik kan vinden.

JMB custom cam :
ADV DUR . int 277 / exh 285
DUR @ .050 : int 229 / exh 235
valve lift : int .587 / exh .584
Lobe sep : 114.0

Heb altijd 95 getankt, anders draai ik op LPG. (LPG niet meer gebruikt sinds).

De rebuild heb ik laten doen, had het wel zelf geprobeerd maar leek me te moeilijk zonder de goede tools en machines.
Hij loopt slecht sinds de rebuild, en nu slechter na de dyno (maar heb ook een sparkplugwire geneukt dus ja).
Heb verlede week nog de compressies laten nemen om zeker te zijn 12.5-13 overal. Volgens de shop is er onverbrande fuel, dus ofwel bougies of injectoren volgens hen.
De 570pk ging makkelijk, geen problemen met backfire of gestotter. Soms op de dyno als we de SRT hadden gestart loopte hij niet lekker, effe uitzetten en herstarten en hij was beter.
Na 6 pulls wou hij niets meer deftig doen.

Volgas was Torrie bezig naar de 12.8 stationair te komen, daar waren we ook bijna op aangekomen, stationair loopt ie 14-16. Niks anormaals denk ik.
Met de originele tune was ik op de openbare weg op 12.1.

AFR bij een van de laaste pulls: (+ video https://dl.dropboxusercontent.com/u/30773845/srt/IMG_1893.MOV)
1500 : 11,5
2000 : 12,2
2500 : 12,4
3000 : 12,2
3500 : 12,6
4000 : 12,5
4500 : 13,2
5000 : 13,2
5500 : 12,9
6000 : 12,5

Dyno :
Blauw was de laaste goede pull, daarna zwart en rood met zelfde tune.
Afbeelding


Wat ik wel soms heb is een EVAP 1486 (uit hooft) code, maar die komt en verdwijnt...

Ik moet in elk geval eerst die beschadigde bougiekabel vervangen (gelukkig is het nummer 2, nog makkelijk aan te geraken).
Daarna dacht ik de injectoren te laten testen en reinigen (ultrasound).

Ben je in België Martin ?


Laatst bijgewerkt door Crest op ma feb 24, 2014 14:56, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Viper Engine Guru ?
BerichtGeplaatst: ma feb 24, 2014 14:50 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 07, 2012 10:04
Berichten: 478
Woonplaats: drouwenermond
Martin zit in het noorden van Nederland. In de kop van Drenthe tegen Groningen aan

_________________
BART

my dodge sounds beter than a hybrid


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Viper Engine Guru ?
BerichtGeplaatst: ma feb 24, 2014 14:59 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 29, 2013 3:46
Berichten: 106
Woonplaats: Brussel
Dicht bij de deur :laughing4:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Viper Engine Guru ?
BerichtGeplaatst: ma feb 24, 2014 15:21 
Offline
Pro Trucker

Geregistreerd: za dec 17, 2011 0:41
Berichten: 3210
Woonplaats: Ens
Is maar 350km ongeveer. :) :)

_________________
gr freddy

dodge ram 1500
megacab
powerd by hemi
2007


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Viper Engine Guru ?
BerichtGeplaatst: ma feb 24, 2014 15:52 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 29, 2013 3:46
Berichten: 106
Woonplaats: Brussel
Een volle tank :) + Trein :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Viper Engine Guru ?
BerichtGeplaatst: ma feb 24, 2014 18:30 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 30, 2008 22:05
Berichten: 463
Woonplaats: Gasselternijveenschemond
Al het goede komt van ver :D


De camcard ben ik echt nodig, zonder die gegevens kun je niets. Zolang je ook niet weet hoe je nokkenas erin staat en of je hoe je ontsteking staat zou ik niet eens durven te rijden op 95 octaan. Ik zou voor het zekere octaan 100 gaan tanken. Als je dan later weet wat je dynamische compressie is en hoe je ontsteking staat kun je altijd nog weer terug gaan.

Je zegt zelf al dat hij sinds de rebuild niet lekker loopt. In wezen is er aan de motor niet zo heel veel veranderd, alleen een iets andere nokkenas waar hij zeker behoorlijk op kan lopen. Maar geen zuigers of high flowende koppen. Eigenlijk zou hij op zijn eigen mapping al goed moeten lopen.

Ik zou als ik jou was toch eerst kijken hoe de motor is opgebouwd en of alles nog wel op tijd staat/stond.

Zomaar injectoren gaan wisselen of schoonmaken lijkt me weggegooid geld. Stuk gaan ze zelden en helemaal allemaal te gelijk. En ik neem aan dat je altijd schone benzine tankt en geen troep in de tank hebt. En geloof me ik heb wat troep in een tank zien zitten, en nog hadden de injectoren er geen last van. Mits het filter goed zijn werk doet.

Je hebt toch een sct tuner? Als het goed is kun je zien hoe je fuel en spark table staat. Kun je daar ook een screenshot van maken? Volgas moet je rond de 12.8 zitten en verder rond de 13.9. Op de snelweg light throttle mag hij zover gaan als 15,5


Gr

_________________
Martin.
http://www.TransM.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Viper Engine Guru ?
BerichtGeplaatst: ma feb 24, 2014 20:07 
Offline
Heavy Trucker

Geregistreerd: zo mei 12, 2013 22:13
Berichten: 1116
:?: :?: :?: :read2: :read2: :read2: okay en we zijn aan het bijleren (not)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Viper Engine Guru ?
BerichtGeplaatst: ma feb 24, 2014 20:21 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 29, 2013 3:46
Berichten: 106
Woonplaats: Brussel
Martin, er is toch iets meer veranderd geweest dan een nokkenas (misschien heb je m'n PM niet gezien).

Hier de lijst :

JMB Air Intake
Ported Throttle body
Standars sparkplugs (Bosch Platinum +2) (nieuwe set bij rebuild)
Upgraded Venom sparkplug wires + coil (35000 miles oud)
Racing Intake & Exhaust valves (rebuild)
Upgrades springs & pushrods (rebuild)
Slow bleed lifters (old viper engine lifters) (rebuild)
JMB custom cam : (rebuild)
ADV DUR . int 277 / exh 285
DUR @ .050 : int 229 / exh 235
valve lift : int .587 / exh .584
Lobe sep : 114.0
Clevite crank and rod bearings. (rebuild)
5 in 1 Equal leng headers 1 3/4" (rebuild)
No Cats (deleted) (rebuild)

Als hij rijde, boven de 1500RPM reed ie prima op de standard map en 91 SCT map.
Ik heb een tuner, maar geen software, dus ik kan de mappen niet bekijken. Torrie stuurde mij mappen na elke dyno run (die ik voor hem logde).

Heb net mail gestuurd naar Justin van JMB voor die Camcard :
Is dit niet wat je zoekt ?
ADV DUR . int 277 / exh 285
DUR @ .050 : int 229 / exh 235
valve lift : int .587 / exh .584
Lobe sep : 114.0
Afbeelding

Wat ik gewoon niet begrijp is waarom enkel bougie n°10 zo zwart was, als alle andere er goed uit zagen. Op stationair ruikt ie ook serieus naar benzine in de uitlaat.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Viper Engine Guru ?
BerichtGeplaatst: ma feb 24, 2014 20:57 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2011 21:56
Berichten: 1100
Woonplaats: Christof, 2003 Ram uit Brugge
mackie schreef:
:?: :?: :?: :read2: :read2: :read2: okay en we zijn aan het bijleren (not)



Ik doe een poging :-)

Citaat:
De camcard ben ik echt nodig, zonder die gegevens kun je niets. Zolang je ook niet weet hoe je nokkenas erin staat en of je hoe je ontsteking staat zou ik niet eens durven te rijden op 95 octaan. Ik zou voor het zekere octaan 100 gaan tanken. Als je dan later weet wat je dynamische compressie is en hoe je ontsteking staat kun je altijd nog weer terug gaan.

Heeft te maken met het kloppen van de motor. Kloppen of pingelen van een motor is het mengsel die op het verkeerde moment ontsteekt en heel schadelijk is voor je motor. Het octaan gehalte van benzine geeft aan hoe klopvast of resistent tegen pingelen de brandstof is. Pingelen heeft ook te maken met de compressie van je motor, hoe meer compressie hoe meer kans op pingelen. Omdat Crest hier niet zeker weet welke compressie zen motor heeft, raad Martin hem aan met hogere octaan benzine te rijden om pingelen zeker te vermijden.

Je zegt zelf al dat hij sinds de rebuild niet lekker loopt. In wezen is er aan de motor niet zo heel veel veranderd, alleen een iets andere nokkenas waar hij zeker behoorlijk op kan lopen. Maar geen zuigers of high flowende koppen. Eigenlijk zou hij op zijn eigen mapping al goed moeten lopen.

Ik zou als ik jou was toch eerst kijken hoe de motor is opgebouwd en of alles nog wel op tijd staat/stond.

'Alles op tijd staat', als je een nieuwe nokkenas koopt zit er een kaart bij met alle gegevens, wanneer en hoe lang de kleppen opengaan, hoe ver ze opengaan, .... Het kan natuurlijk zijn dat de fabrikant een fout heeft gemaakt en de cam niet overeen komt met hetgeen op de kaart staat, vandaar is het gebruikelijk om na montage op te meten of de kleppen nu weldegelijk op het moment (in graden) opengaan en dichtgaan die opgegeven is op de kaart, foute cam kan leiden tot slecht lopen of in extreme gevallen kleppen die pistons raken. Sommige nokkenassen kunnen ook op verschillende timings gezet worden, daar kunnen bij montage ook fouten gebeuren, vandaar de controle.

Zomaar injectoren gaan wisselen of schoonmaken lijkt me weggegooid geld. Stuk gaan ze zelden en helemaal allemaal te gelijk. En ik neem aan dat je altijd schone benzine tankt en geen troep in de tank hebt. En geloof me ik heb wat troep in een tank zien zitten, en nog hadden de injectoren er geen last van. Mits het filter goed zijn werk doet.

Je hebt toch een sct tuner? Als het goed is kun je zien hoe je fuel en spark table staat. Kun je daar ook een screenshot van maken? Volgas moet je rond de 12.8 zitten en verder rond de 13.9. Op de snelweg light throttle mag hij zover gaan als 15,5

Fuel en spark table zijn tabellen die de computer gebruikt om de motor af te stellen. Een computer heeft 2 settings, closed loop en open loop.
Closed loop is bij warme motor, rustig en/of constant rijden. Dan meet de lambda sensor in de uitlaat het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen en past de pcm het mengsel aan om 14.7 te bekomen. 14.7 wil zeggen 14.7 delen lucht ten opzicht van 1 deel benzine, dit is de beste verhouding (ecologisch, rendabel, bla bla) voor een optimale verbranding. Dus de lambda meet, computer past aan, lambda meet opnieuw, computer past opnieuw aan,... de loop is closed :-).
Closed loop kan echter niet gebruikt worden bij accelereren, dan varieert het toerental te vlug en kan de lambdasensor/computer niet volgen, dan gaat de motor in open loop, dit zijn voorgecalibreerde tabellen (fuel en spark onder andere) die de computer gebruikt om het mengsel af te stellen. Hier gebeurt ook de 'custom tuning' die je vaak leest, dan wordt er met voorontsteking, mengsel enzo gespeeld om optimaal vermogen te krijgen.

Nu de nummers waar martin over spreekt, hoe lager het toerental hoe armer het mengsel mag staan, vandaar zegt hij op de snelweg mag je tot 15,5 gaan, dit is een brandstof arm mengsel 15,5 delen lucht tegenover 1 deel zuurstof. Nadeel hiervan is dat de verbranding door de vele zuurstof warmer wordt en motoronderdelen kan beschadigen. Als het toerental bv bij acceleratie echt zo hoog zou blijven, zou de verbranding veel en veel te heet worden vandaar dat de computer dan het AFR terugbrengt naar rond de 12 a 13 om de verbranding te koelen.

Heb men best gedaan, schiet me niet af als er fouten in staan :D






_________________
Christof
2003 ram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling