Charger69 schreef:
Op termijn worden alle oude nummerplaten vervangen, men krijgt hier een bericht over van de dienst D.I.V of de verzekering. Hoe of in welke volgorde dit zal verlopen weet ik niet

maar ik weet wel zeker dat iedereen aan de beurt komt, zelfs de oldtimers !
En ja zoals ik al eerder zei !
België met als piepklein landje dat tot de European Union hoort weer speciaal doen.
Veel wagens die voor de Europese markt gebouwd zijn past geen van de 2 voorgeschreven versie's voor, enkel de versie voor de moto.
Maar ja de logisch denkende Belg weet wel waarom dat ze zo groot moeten zijn, gewoonweg omdat ze dan nog beter leesbaar zijn bij het flitsen en om te kunnen beboeten
Maar als het tijd is dat ik met de oldtimers moet gaan ( waar geen enkele van de 2 versies op past ) voor een moto plaat op de keuring, en die lachen dat even weg dan barst toch wel even de hel los hoor. No way ga ik aan die wagens aanpassingen doen die de wagen verminken zoals ze zelf hebben gezegd op de D.I.V

Citaat:
Als een oldtimer op 0-plaat staat dan moet deze plaat niet vervangen worden, maar als een oldtimer ingeschreven als oldtimer maar met een gewone plaat , dan moet de plaat vervangen worden tegen 15 nov 2011. (zie onderstaande regels) De nummerplaat van mijn cadillac 1959 moet ook vevangen worden.
>Oldtimers moeten niet aan alle technische eisen voldoen. Wie in de toekomst wil blijven genieten van dit uitzonderingsregime zal zijn voertuig moeten inschrijven onder een O-kentekenplaat.
Deels onderworpen
Het technisch reglement voor auto’s is in principe van toepassing op alle wagens met een Belgische inschrijvingsplaat (en hun aanhangwagens). Toch vallen heel wat categorieën van voertuigen slechts gedeeltelijk onder de algemene regeling.
Dit is o.a. het geval voor personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die meer dan 25 jaar en andere voertuigen die meer dan 30 jaar in gebruik zijn en die slechts uitzonderlijk op de openbare weg komen:
•ofwel bij toegelaten manifestaties;
•ofwel bij proefritten voor die manifestaties (tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km);
•ofwel om naar die manifestaties te rijden.
O-kentekenplaat
Op dit moment volstaat het dat de bestuurder een zgn. ‘oldtimer verklaring’ kan voorleggen, maar daar komt verandering in: wie onder de uitzonderingsregeling wil vallen, moet zijn voertuig voortaan toch inschrijven, ook al wordt het slechts zelden gebruikt. Het krijgt een kentekenplaat waarvan de groep letters begint met ‘O’.
De ‘oldtimer verklaringen’ blijven wel geldig tot 15 november 2011. De titularissen van een ‘oldtimer verklaring’ die recht gaf op vrijstelling van periodieke keuring en die onder een gewone kentekenplaat reden, moeten dus vóór 15 november 2011 kiezen: ofwel behouden ze een gewone plaat met periodieke keuring ofwel kiezen ze voor een inschrijving onder O-kentekenplaat met vrijstelling van keuring.
Keuring
Voertuigen met een ‘O-plaat’ blijven dus vrijgesteld van de jaarlijkse keuring. Maar op het ogenblik dat men een voertuig onder ‘O-plaat’ wil herinschrijven onder een gewone kentekenplaat (op naam van dezelfde titularis), zal wel een niet-periodieke keuring (vóór inschrijving) moeten plaatsvinden.
In de marge kunnen we nog meegeven dat de bepalingen die de overdracht van een kentekenplaat regelen, worden aangepast aan de invoering van de Europese nummerplaat. De overdracht van een niet-Europees model zal immers niet langer mogelijk zijn.
In werking
De nieuwe regeling wordt van kracht op 15 november 2010, maar de attesten die nog in omloop zijn, blijven nog een jaar geldig.