Het is nu za jun 21, 2025 23:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Automaat
BerichtGeplaatst: zo aug 15, 2010 11:38 
Zoals ik in het voorstellen topic al bekend maakte zoek ik een oldtimer pick-up. Heb ondertussen bij een Chevrolet Silverado gekeken en het volgende spreekt mij niet zo aan.
De automaat schakelt pas bij zo n 3200 toeren. Dus altijd veel toeren moeten rijden en het geluid (en waarschijnlijk verbruik) wat daar bij hoort, kan dat ook anders?

Dat er geen DSG automaat in zo n auto zit verwonderde mij ook niet, maar dat zou ik wel zoveel mogelijk willen benaderen en er lekker mee kunnen cruisen. Volgens mijn boerenverstand heb je dan een elektronisch geregelde bak nodig die snelheid en toerental benut. Hier zou ik zomaar eens gelijk in kunnen hebben toch?

Maar dan mijn volgende vraag, is zo n elektronisch geregelde bak wel mogelijk bij auto s uit de jaren 60 en 70?

Anthon

Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Automaat
BerichtGeplaatst: zo aug 15, 2010 12:23 
Trucker

Hello,

Ik ben misschien niet volledig mee met je vraag. Bedoel je dat je een overdrive versnellingsbak wil? (dus een lockup)?
Vanaf 82 introduceerde chevy de 700R4 en later de 200R4. Deze kan je vermoedelijk wel inbouwen in een oudere truck. Het is ook hetgene wat ik bij de corvette heb gedaan. De oude 3 versnellingsbak auto eruit en een 700R4 met lockup erin. De eerste versies zijn niet noodzakelijk gestuurd via een computer maar wel via manifold vacuum of via een lockup switch. Het schakelen zelf wordt geregeld via de TV cable die mee beweegd met je gaskabel op de carburator. De lockup ontkoppeling wordt gewoon gestuurd via de brake switch op je pedaal.
Veel te lezen hier http://www.bowtieoverdrives.com/index.shtml
Nick

PS dan kan je ook nog met je overbrenging beginnen spelen om ideale cruise toerentallen te krijgen zonder dat je je motor op z'n gat valt in andere versnellingen, toerentallen

2010 Ram sport crew cab

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 15, 2010 19:20 
Hoi,

Al veel gelezen op http://www.bowtieoverdrives.com/index.shtml en echt heel duidelijk is het me nog niet wat het schakelgedrag van een 700R4 is.
Schakelt deze bak bij vaste (ingestelde) toerentallen over, of afhankelijk hoeveel gas je geeft zoals een moderne auto?

Anthon

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 15, 2010 19:48 
Trucker

Hey Anthon. Deze automaten (en ik denk dat dit geldt voor iedere hydraulische automaat) schakelen op of af afhankelijk van de behoefte. Dit wordt mechanisch geregeld door de throttle valve cable (TV cable). Wat echter de shiftpoint zijn kan ik je niet vertellen. Wel dat er verschillende shiftkits, governors en wat weet ik nog allemaal om het schakelgedrag naar je eigen goed gevoel af te stemmen.
Nick

2010 Ram sport crew cab

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 15, 2010 23:43 
Hey NickJ,

Als ik het goed begrijp zou een 700R4 de oplossing zijn waar je mee kan cruisen en kan vlammen als het een keer jeukt.

De auto waar ik bij geweest ben had een th350 bak, dat is geen hydraulische bak? Of is dat een misvatting van me?

Verder valt me op dat ik zelden een advertentie zie van een oldtimer pick-up met een 700R4 automaat. Heb je daar misschien ook een verklaring voor, of is dat waarschijnlijk vanwege het kostenplaatje?

Anthon

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 16, 2010 8:26 
Trucker

Anthon,

De TH350 & TH400 zijn zeer goeie sterke automaten en schakelen ook zoals een 700R4. Dus hoe meer gas hoe meer toeren, hoe minder gas hoe sneller de automaat zal schakelen. Het enige nadeel dat de 350&400 hebben is dat ze geen overdrive hebben zoals de 700. Dus bij autostrade cruisen zullen de 350&400 steeds hoger in toeren draaien omdat ze maar 3 vitessen hebben. Verder is er ook nog een 200R4 de schakelafstanden zijn groter dan bij een 700R4 en heeft ook een overdrive. Wat ik er van gelezen heb is dat reserveronderdelen hier moeilijker voor te krijgen zijn, aangezien ze maar een korte periode is gebruikt. De nieuwe computergestuurde bakken (4L60E) is in principe nog altijd de 700 maar dan niet meer mechanisch gecontroleerd. In de corvette zal vroeger een 400 en deze schakelde zeer goed enkel op de autostrade draaide ie bij 120 3400 toeren. Ik denk dat je alleen maar moet afwegen of je een 700r4 /200R4 wil als je het verbruik een beetje wil verminderen en veel autostrade doet.

grtn,
Nick

2010 Ram sport crew cab

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 16, 2010 22:09 
Hoi NickJ,

Dan zat ik volledig op een dwaalspoor nadat ik bij die Silverado geweest ben. Deze schakelde pas bij 3200 toeren, en ik ben er vanuit gegaan dat een th350 zo hoorde te werken. Vandaar mijn zoektocht naar andere mogelijkheden omdat ik dat niet zo comfortabel vond.

Ben toch weer wat wijzer geworden, bedankt voor je reacties NickJ

Anthon

Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]