Het is nu wo jun 25, 2025 13:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo sep 17, 2014 17:02 
Nieuw

Ik wil in mijn dodge ram1500 2002 , met infinity een aftermarket (kenwood) radio plaatsen.

Denk dat ik ondertussen alle benodigde materialen al gekocht heb:

Afbeelding

Nu, als ik het goed voorheb, dien ik dus de draden van de iso-fiche van de Kenwood met de grijze fiche van Metra te verbinden. Voor de 'power' kant van de iso-fiche zie ik geen problemen. Zwart, rood, geel en oranje vind ik terug op de iso kant...

Ik vermoed dat de witte fiche in de infinity amp boven het handschoenkastje zal moeten gestoken worden. Ik heb dit nog niet kunnen bekijken want wil niet onnodig dashboard open halen, zonder eerst goed te weten wat me te doen staat.

De witte fiche zijn dus de luidsprekers. Maar: ik tel op de isofiche maar 8 uitgangen (4 luidsprekers met 2 draden) en op de witte fiche die in de infinity-amp moet heb ik 12 draden

Dus nog 2 extra : de tweeters
geel/blauw, geel/zwart, geel/rood en geel/oranje

Afbeelding

Ik kreeg er bovenstaand schema bij.

Nu vraag ik me af of ik deze draden gewoon aan de draden van de voorste luidsprekers mag bij solderen. Aftakken dus van front left en front right? Kan iemand me dit bevestigen?

En nog een bijkomend vraagje, wat met de sub? Wordt dit door de ininity-amp zelf geregeld?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 17, 2014 21:19 
Nieuw

Vanavond toch alvast het onderste deel van het dashboard uitgebouwd. Een stuk of 25 schroeven er uit gehaald en de infinity versterker is goed zichtbaar. Hij hangt met drie schroeven vast op een beugel. Die beugel op zijn beurt hangt ook vast met 2 schroeven.

Er is heel weinig (ongeveer 2cm) plaats om de drie schroeven te kunnen bereiken. De andere twee die de beugel vasthouden heb ik losgemaakt, maar de versterker kan nog niet genoeg naar voor gedraaid worden om de fiches te kunnen bereiken.

Iemand die reeds bij de fiches geraakt is, en er in gelukt is die uit versterker te trekken? Toch proberen om die drie schroeven los te prutsen?

Alle tips zijn welkom! :wink: :idea:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 18, 2014 12:11 
Trucker

Zijn nogal wat mogelijkheden denk niet dat iemand je zo een werkend antwoord kan geven.

Zou eens beginnen met te vermelden wat je precies hebt gekocht en wat er op dit moment in je Dodge voor een installatie zit. Klinkt als premium sound package maar ik wist niet dat die in 2002 al inclusief subwoofer was.
Wat ook nog een verschil maakt is of je de oude infinity versterker wilt blijven gebruiken of niet. Als je een bypass kit hebt gekocht lijkt het mij dat je dit niet wilt.

Draden bij de speakers erbij solderen geeft alleen maar problemen. Als je nieuwe draden op je speakers aansluit koppel dan de oude dan los en markeer en isoleer deze.

Dodge Rules....
'14 Dodge 5.7L hemi CC (Granite Crystal Metalic)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 18, 2014 12:41 
Nieuw

Dank voor je reactie.
Ik denk dat r het standaard infinity systeem inzit. Dus infinity versterker boven handschoenkastje en 7 speakers:
4 in deuren en drie op dashboard.

Bedoeling is om de standaard radio te vervangen. In eerste instantie door een kenwoodje van een aantal jaren oud welke hier nog ligt. Als dit blijkt te werken komt er een nieuwe in.
Luidsprekers en versterker van infinity dienen te blijven zitten.

Heb ik dan verkeerde setje gekocht? Ik dacht dat de witte fiche (zie foto in de beginpost) met lange kabel zou dienen om van radio naar infinity-versterker te gaan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 18, 2014 13:57 
Trucker

Heb zelf geen diep gaande audio ervaring maar denk wel dat het gaat werken, was door je soldeer opmerking even in de veronderstelling dat je de oude versterker niet wilde gebruiken. Het 2002 model heeft geen canbus commando's nodig t.b.v. het in en uitschakelen van de versterker. Dus als je radio een 12volt uitgang heeft (om aan te geven aan de versterker dat hij aan staat) zou dat gewoon moeten kunnen.

Alleen is het denk ik vervelend dat de premium versterker 7 ingangen en uitgangen heeft en je kenwood waarschijnlijk niet. Weet zelf niet of het bij de infinity versterker toegestaan is om de ingangen van de tweeters/deurspeakers voor door te lussen zodat je 2 versterker ingangen met 1 uitgang van je radio kunt aansturen. Misschien dat hier iemand ervaring mee heeft, dan zou ik de linker tweeter en deurspeaker en zo ook de rechter bij de versterker ingang bij elkaar knopen zodat je voor en achter via de radio kunt afregelen.

Denk dat je veel kunt vinden in de service handleiding die bij je auto hoort.
Heb hem voor je online gezet [Download 2002 service manual]

Dodge Rules....
'14 Dodge 5.7L hemi CC (Granite Crystal Metalic)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 19, 2014 22:23 
Nieuw

Bedankt voor het service manual, Jeroen, deze had ik nog niet :wink:

Nu heb ik toch al het één en ander verder gedaan.

Witte fiche (uit mijn eerste post) heb ik verbonden met de iso-fiche van de luidsprekers. De grijze fiche met de 'power' - iso - kant. De andere zijde van de witte fiche gaat dus niet naar de versterker, maar wordt aangesloten op een fiche die ik uit de infinity-versterker heb gehaald. Dit zal de output naar de luidsprekers zijn, veronderstel ik.

Wat me dus leert dat de infinity versterker dus een echte 'bypass' krijgt: luidsprekers worden nu dus rechtstreeks aan de uitgang van de radio gekoppeld.

Kenwood radio speelt, maar jammer genoeg dus slechts 4 luidsprekers: 2 voorste deuren en 2 achterste deuren. Wat dus slechter klinkt dan de originele radio, via de infinity-versterker naar de zeven luidsprekers.

Heb nu wel het voordeel dat ik rds-radio heb, de volledige FM-frequenties kan gebruiken en mp3's kan afspelen. Maar dus niet echt mooie klank: hoge tonen zitten vooral achteraan. Luidsprekers vooraan geven niet zo'n mooi geluid. Ook voor de antenne heb ik nog geen oplossing gevonden: ik heb een verloop stekker nodig om de antenne in de radio te krijgen, maar de lokale electronica-shop hier heeft die niet.

Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een verloopfiche van iso - naar de grijze fiche die op de originele autoradio past. Of zou dit hetzelfde effect geven dan de situatie nu, daar er op de iso sowieso maar 4 luidsprekers vertrekken?

Of: Kan iemand me bevestigen dat ik zonder risico de kabels voorzien voor tweeters op de witte fiche kan samen nemen met bvb de gewone voorste luidsprekers?

Hoop dat iemand begrijpt wat ik hierboven allemaal probeer te omschrijven :|

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 27, 2014 19:58 
Nieuw

Ik heb het uiteindelijk zelf kunnen oplossen. En eigenlijk had ik het me van het begin af aan wat te moeilijk gemaakt.
Ik had hier en daar geleden dat het niet 'plug-en-play' zou zijn om bij een infinity systeem een aftermarket radio te plaatsen, maar toch bleek het bij mij simpel te lukken.

Uiteindelijk heb ik de bypass fiches er tussenuit gelaten, en gewoon een iso-harness bekabeld met de fiche van de dodge ram.

Werkt nu perfect, infinity sound is voldoende voor mij, daar was het me om te doen.

Heb me nu een (chinese) 2-din radio-gps-videoplayer aangeschaft. Deze moet ik nu nog installeren. Ik laat nog weten of het de moeite is!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]