USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

T56 tremec versnellingsbak
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=18898
Pagina 1 van 9

Auteur:  Belgiquebasterd [ vr mei 23, 2014 20:28 ]
Berichttitel:  T56 tremec versnellingsbak

Begonnen met onderdelen verzamelen voor volgend projectje, namelijk ombouwen van de k :twisted: t standaard automaat naar een handgeschakelde bak. Op de us forums zijn al een paar van deze ombouwen met succes gedaan die gebruik gemaakt hebben van een tremec T56 handgeschakelde bak uit een SRT10.

Vandaag een handgeschakelde bak gekocht, weliswaar uit een srt10 truck die een zijdelings ongeluk heeft gehad. Nu probeer ik te bepalen of de hoofdas van de bak nog recht is of niet. Lang verhaal kort, kan je de hoofdas opmeten terwijl hij nog in de bak gemonteerd zit of moet die helemaal gedemonteerd worden? Ik zit te denken dat bv speling op de lagers een foute meting kan opleveren?

Ik heb vlug een opmeting gedaan op de hoofdas op 2 plaatsen, eentje op een bewerkt stuk waar normaal een lager opzit, en eentje op een onbewerkt stuk van de as. Op het bewerkte stuk had ik 0,04mm speling op het onbewerkte 0,4mm, een behoorlijk verschil waaruit ik zou kunnen afleiden dat de as inderdaad geplooid is of misschien is de evt mindere afwerkingstolerantie van het onbewerkte stuk as de reden van het verschil?

Ten laatste, wat is een aanvaardbare speling van de 'rechtheid' van de as?

Meting op het bewerkte stuk as:

Afbeelding

Meting op het onbewerkte stuk:

Afbeelding

Auteur:  peerkehemi [ vr mei 23, 2014 20:39 ]
Berichttitel:  Re: T56 tremec versnellingsbak

Als de as ondersteund wordt door het lager, als je het startstuk er weer op terug zet christof zou ook nog iets in je voordeel kunnen werken toch :?: en anders het blijft een usa product en die zien het niet zo heel nauwkeurig :wink:
Ik zou me ook geen zorgen maken over die paar. Tiende milimeters :!: suc6 er mee, ik ga het volgen :!:



http://Www.marlog-car-handlint.com



http://Www.rockauto.com

Auteur:  wodan [ vr mei 23, 2014 20:51 ]
Berichttitel:  Re: T56 tremec versnellingsbak

Onbewerkte stukken NOOIT meten.

Van die 4 honderdsten daar zou ik van uitgaan dat dit standaard is hoor :)

Auteur:  mackie [ vr mei 23, 2014 21:39 ]
Berichttitel:  Re: T56 tremec versnellingsbak

Damn kerel , gij blijft knutselen e , zeg mss stomme vraag is dat ne 5 of ne 6 bak , wordt zeker hier gevolgd :lol: 8)

Auteur:  Belgiquebasterd [ vr mei 23, 2014 21:46 ]
Berichttitel:  Re: T56 tremec versnellingsbak

mackie schreef:
Damn kerel , gij blijft knutselen e , zeg mss stomme vraag is dat ne 5 of ne 6 bak , wordt zeker hier gevolgd :lol: 8)


6 bak

Auteur:  Belgiquebasterd [ za mei 24, 2014 9:32 ]
Berichttitel:  Re: T56 tremec versnellingsbak

Zal toch nieuwe uitgaande as worden vrees ik, meer dan 2mm speling kan niet meer aan afwerkingstoleranties liggen vrees ik :( , iemand toevallig een uitgaande as liggen voor een prijsje? :-)

Click to play
Afbeelding

Auteur:  wodan [ za mei 24, 2014 20:05 ]
Berichttitel:  Re: T56 tremec versnellingsbak

Belgiquebasterd schreef:
Zal toch nieuwe uitgaande as worden vrees ik, meer dan 2mm speling kan niet meer aan afwerkingstoleranties liggen vrees ik :( , iemand toevallig een uitgaande as liggen voor een prijsje? :-)

Click to play
Afbeelding


Plooi dat gewoon recht joh :) :)

Serieus: Ai, dat is goed scheef...

Auteur:  Belgiquebasterd [ ma jun 02, 2014 22:18 ]
Berichttitel:  Re: T56 tremec versnellingsbak

Vandaag op de sloop nog wat spullen gescoord, pedalenset, koppeling master, versnellingspook en cardan, allemaal uit srt10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bak ook al half uit mekaar gesloopt, hopelijk gaat montage even makkelijk :D :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Auteur:  Nightrunner [ di jun 03, 2014 6:40 ]
Berichttitel:  Re: T56 tremec versnellingsbak

Dat ziet er weer goed uit :thumbup: Ik krijg vandaag of morgen te horen wat de rear housing kost.

Ff een andere vraagje. De sloop waar jij geweest bent , hebben ze daar ook nog een motor van een srt/10 staan?



Gr

Auteur:  skrapys [ di jun 03, 2014 13:16 ]
Berichttitel:  Re: T56 tremec versnellingsbak

Die is ook weer lekker bezig :wink:

Auteur:  Belgiquebasterd [ za jun 07, 2014 22:20 ]
Berichttitel:  Re: T56 tremec versnellingsbak

Bak ligt helemaal uit mekaar en geen grote schade meer gevonden behalve de gebogen hoofdas. Zou het mogelijk zijn deze as terug te rechten? Met een werkplaatspers en een paar stevige V blokken zou het toch moeten lukken? Iemand hier ervaring mee, of ooit ergens laten doen?

Auteur:  HollandBlower [ zo jun 08, 2014 14:49 ]
Berichttitel:  Re: T56 tremec versnellingsbak

Belgiquebasterd schreef:
Bak ligt helemaal uit mekaar en geen grote schade meer gevonden behalve de gebogen hoofdas. Zou het mogelijk zijn deze as terug te rechten? Met een werkplaatspers en een paar stevige V blokken zou het toch moeten lukken? Iemand hier ervaring mee, of ooit ergens laten doen?


Ik zou het gewoon proberen! Met warm stoken wel een beetje voorzichtig zijn dit kan ten nadele gaan van de materiaal sterkte.
As is nu toch ook onbruikbaar, je kan er weinig aan verzieken!

De cardan-as zou ik trouwens niet gebruiken in 2 delen, maar alleen de voorste yoke overzetten op jouw vaste as!
De originele handgeschakelde SRT-10 heeft namelijk ook standaard een alu cardan as uit 1 stuk!
.
Heb een truck van een klant rijden met een 5.7 en SRT-10 achteras die al jaren klachten had met trillingen tijdens wegrijden.
nadat wij de gedeelde cardan as hebben omgebouwd naar 1 geheel was dit opgelost.
De originele srt-10 achteras staat onder een ander pinion-angle om dit op te vangen, dat was uiteindelijk onze conclusie!

Auteur:  Belgiquebasterd [ wo jun 11, 2014 8:58 ]
Berichttitel:  Re: T56 tremec versnellingsbak

HollandBlower schreef:
Belgiquebasterd schreef:
Bak ligt helemaal uit mekaar en geen grote schade meer gevonden behalve de gebogen hoofdas. Zou het mogelijk zijn deze as terug te rechten? Met een werkplaatspers en een paar stevige V blokken zou het toch moeten lukken? Iemand hier ervaring mee, of ooit ergens laten doen?


Ik zou het gewoon proberen! Met warm stoken wel een beetje voorzichtig zijn dit kan ten nadele gaan van de materiaal sterkte.
As is nu toch ook onbruikbaar, je kan er weinig aan verzieken!

De cardan-as zou ik trouwens niet gebruiken in 2 delen, maar alleen de voorste yoke overzetten op jouw vaste as!
De originele handgeschakelde SRT-10 heeft namelijk ook standaard een alu cardan as uit 1 stuk!
.
Heb een truck van een klant rijden met een 5.7 en SRT-10 achteras die al jaren klachten had met trillingen tijdens wegrijden.
nadat wij de gedeelde cardan as hebben omgebouwd naar 1 geheel was dit opgelost.
De originele srt-10 achteras staat onder een ander pinion-angle om dit op te vangen, dat was uiteindelijk onze conclusie!


Tot de vaststelling gekomen dat de cardan niet past, yoke van een automaat srt en een handgeschakelde is anders :(, jij toevallig niet de juiste yoke ergens in de rekken boven liggen? :-) Waarom had jou klant die 2 delige cardanas op een 5.7?

Ga de mainshaft gewoon nieuw kopen, wil niet het risico lopen om alles uiteindelijk in te bouwen en dan tot het besef te komen dat de bak trilt of erger.

Auteur:  Belgiquebasterd [ di jul 15, 2014 21:31 ]
Berichttitel:  Re: T56 tremec versnellingsbak

Eerste onderdelen beginnen binnen te komen en die brengen natuurlijk de eerste problemen met zich mee :D

De srt10 koppeling 'master' cylinder heeft een andere koppeling dan de challenger koppeling 'slave' cylinder, iemand enig idee hoe dit op mekaar te doen passen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Auteur:  peerkehemi [ wo jul 16, 2014 8:39 ]
Berichttitel:  Re: T56 tremec versnellingsbak

Nee dat gaat niet passen christof , gewoon een nieuwe leiding maken lijkt mij het makkelijkst :wink:




www.marlog-car-handling.com

www.rockauto.com

Pagina 1 van 9 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/