Het is nu wo jun 25, 2025 16:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: aandrijfas
BerichtGeplaatst: wo apr 30, 2014 16:38 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za apr 02, 2011 9:09
Berichten: 315
Woonplaats: noord holland
zou je een gedeelde aandrijfas met tussenlager kunnen vervangen voor een enkele lange as onder een long bed pick up?

mack


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: aandrijfas
BerichtGeplaatst: wo apr 30, 2014 18:15 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 10, 2010 22:19
Berichten: 1337
Woonplaats: B.brug
Technisch niet verantwoord, (zie vetgedrukte)

Eisen en opbouwprincipe
De afmetingen van een aandrijfas worden bepaald door het koppel dat bij een maximale
rotatiefrequentie moet worden overgebracht en door de afstand 'Waarover dit
P koppel wordt verplaatst.
Om het koppel te kunnen overbrengen, moet de as voldoende sterk zijn: de maximaal
toelaatbare wringspanning mag niet worden overschreden (zie 5.2.1). Voor de korte
aandrijfas van het differentieel naar de wielen neemt men meestal een massieve as. In
verhouding tot de sterkte (of het koppel dat moet worden overgebracht) is een massieve
as zwaar, maar zij neemt minder plaats in dan een holle as. Moet een grote
afstand worden overbrugd, bij voorbeeld van de wissel bak naar de achteras, dan kiest
men voor een buisprofiel, dus een holle as. Een holle as is bij dezelfde sterkte aanmerkelijk
lichter, terwijl de kans op doorbuigen kleiner is zodat de buigkritische rota-
tiefrequentie (zie 5.2.1) op een hoge waarde ligt. Een lange as heeft een lage kritische
rotatiefrequentie, zodat men overgaat tot een gedeelde aandrijfas en het aanbrengen
van_tussenassen en steunlagers .

Ook door onbalans kan een draaiende as in trilling geraken. Deze trillingen kunnen
zich door de gehele auto voortplanten hetgeen als zeer oncomfortabel/wordt ervaren.
Aandrijfassen moeten daarom gebalanceerd zijn. \:.yll!t twevt0tyV<L.t.(
Het materiaal van aandrijfassen is meestal staal, maar in een enkel gev;1 komen o~k
aluminium en kunststof assen voor. Vooral het laatste type maakt een spectaculaire
gewichtsvermindering van de as mogelijk (zie 5.3.3 en 5.4.3).

Hieronder een heel aandrijfas verhaal
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 34pjyrY6lg


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: aandrijfas
BerichtGeplaatst: do mei 01, 2014 3:09 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za apr 02, 2011 9:09
Berichten: 315
Woonplaats: noord holland
oke bedankt, dat is duidelijk, maar waarom heeft een VAN dan wel een enkele as? en nu ik het toch over heb is er iemand die mischien nog een gedeelde as heeft liggen die ik kan laten inkorten en balanceren? gaat me alleen eigelijk om het voorste gedeelte, aan achterste gedeelte word niks veranderd.

mack


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling