USA Pick-up Trucks https://www.usatrucks.nl/forum/ |
|
aandrijfas https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=18803 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | mack [ wo apr 30, 2014 16:38 ] |
Berichttitel: | aandrijfas |
zou je een gedeelde aandrijfas met tussenlager kunnen vervangen voor een enkele lange as onder een long bed pick up? mack |
Auteur: | willem-2 [ wo apr 30, 2014 18:15 ] |
Berichttitel: | Re: aandrijfas |
Technisch niet verantwoord, (zie vetgedrukte) Eisen en opbouwprincipe De afmetingen van een aandrijfas worden bepaald door het koppel dat bij een maximale rotatiefrequentie moet worden overgebracht en door de afstand 'Waarover dit P koppel wordt verplaatst. Om het koppel te kunnen overbrengen, moet de as voldoende sterk zijn: de maximaal toelaatbare wringspanning mag niet worden overschreden (zie 5.2.1). Voor de korte aandrijfas van het differentieel naar de wielen neemt men meestal een massieve as. In verhouding tot de sterkte (of het koppel dat moet worden overgebracht) is een massieve as zwaar, maar zij neemt minder plaats in dan een holle as. Moet een grote afstand worden overbrugd, bij voorbeeld van de wissel bak naar de achteras, dan kiest men voor een buisprofiel, dus een holle as. Een holle as is bij dezelfde sterkte aanmerkelijk lichter, terwijl de kans op doorbuigen kleiner is zodat de buigkritische rota- tiefrequentie (zie 5.2.1) op een hoge waarde ligt. Een lange as heeft een lage kritische rotatiefrequentie, zodat men overgaat tot een gedeelde aandrijfas en het aanbrengen van_tussenassen en steunlagers . Ook door onbalans kan een draaiende as in trilling geraken. Deze trillingen kunnen zich door de gehele auto voortplanten hetgeen als zeer oncomfortabel/wordt ervaren. Aandrijfassen moeten daarom gebalanceerd zijn. \:.yll!t twevt0tyV<L.t.( Het materiaal van aandrijfassen is meestal staal, maar in een enkel gev;1 komen o~k aluminium en kunststof assen voor. Vooral het laatste type maakt een spectaculaire gewichtsvermindering van de as mogelijk (zie 5.3.3 en 5.4.3). Hieronder een heel aandrijfas verhaal http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 34pjyrY6lg |
Auteur: | mack [ do mei 01, 2014 3:09 ] |
Berichttitel: | Re: aandrijfas |
oke bedankt, dat is duidelijk, maar waarom heeft een VAN dan wel een enkele as? en nu ik het toch over heb is er iemand die mischien nog een gedeelde as heeft liggen die ik kan laten inkorten en balanceren? gaat me alleen eigelijk om het voorste gedeelte, aan achterste gedeelte word niks veranderd. mack |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |