Het is nu di jun 24, 2025 12:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: tik in het blok
BerichtGeplaatst: vr dec 28, 2012 20:33 
Offline
Trucker

Geregistreerd: di jun 01, 2010 19:15
Berichten: 85
Woonplaats: veghel vorstenbosch
na het heetlopen van mijn suburban heb ik nu een tik in het blok
ik heb vandaag de rechtse cilinderkop er afgepakt en er zit wel wat koolaanslag op de kleppen wil dit zeggen dat er kleppen verbrand zijn?
ik ga ze morge sowieso allemaal opnieuw inslijpen want ik heb ze er allemaal uitgehaald maar ik kwam er ook achter dat er 5 binnenste klepveren zijn gebroken van een cilinder kop :shock: en er zaten ook maar 4 klepseals waar er normaal toch 8 moeten zitten dacht ik nou haal ik morge de andere er ook af ben benieuwd of er daar ook nog veren kapot zijn.
nou is mijn vraag zou dit de tik kunnen veroorzaken?
en is het mischien slim om ook de zuigerveren nu te vervangen want ik heb hem nu toch al zo ver uit elkaar zou dit iets geleden hebben met heetlopen? de cilinderwanden rechts zien er in iedergeval prima uit de boorgroeven zitten er nog in
ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en mij kan helpen.
vast hartelijk dank

gr Luuk


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: tik in het blok
BerichtGeplaatst: vr dec 28, 2012 21:35 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
Als die tik ( met zo veel gebroken veren moet het te horen geweest zijn )boven in zat luck dan zullen dat zeker die kleppen met de gebroken klepveren geweest zijn :!: maar het is geen garantie dat je onderblok goed is. ik had hem graag ff horen lopen, je hoort meestal wel waar het vandaan komt :!: je onderblok hoeft echt niet perse schade te hebben van een keer warm lopen.

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: tik in het blok
BerichtGeplaatst: vr dec 28, 2012 22:09 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 24, 2011 8:37
Berichten: 552
Woonplaats: Uithoorn
Wat hij zegt ^
Doorgaans is lagerschade gebonk en getik klepgerelateerd.
Maar wat de 1 vind dat vind de ander weer niet, moeilijk te bepalen zoachter een schermpje.
Dat met die klepseals klopt wel alleen op de inlaat kleppen, maar je mag gerust ook nieuwe seals op de uitlaatkleppen doen.
Koolaanslag op de zuigers is ook redelijk normaal met een oudere motor (mengsel verhouding rijk, slechte vonk, beetje olie verbruik).
Als je stootranden in de cilnderwand hebt hoe klein ook geen zuigerveren vervangen want de bovenste gaat breken op de stootrand.
Ook alles op de zelvde plaats terug plaatsen is erg belangrijk.
Kort oververhit is niet zo erg als er maar voldoende olie aanwezig was.
Bij een smallblock zijn de koppakkingen het zwakst bij oververhitting.

_________________
'91 454SS
496ci, alu. koppen, Edelbrock injectie, remote 80mm turbo.
http://youtu.be/nF8DPwoybCo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: tik in het blok
BerichtGeplaatst: vr dec 28, 2012 22:11 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 24, 2011 8:37
Berichten: 552
Woonplaats: Uithoorn
Heb je het blok er helemaal uit ?
Dan kun je even kijken hoe de krukas/drijfstang lagers eruit zien, kleine moeite.

_________________
'91 454SS
496ci, alu. koppen, Edelbrock injectie, remote 80mm turbo.
http://youtu.be/nF8DPwoybCo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: tik in het blok
BerichtGeplaatst: vr dec 28, 2012 22:21 
Offline
Trucker

Geregistreerd: di jun 01, 2010 19:15
Berichten: 85
Woonplaats: veghel vorstenbosch
okey bedankt voor jullie snelle reacties dan vervang ik gewoon alle slepveren en klepseals + pakkingen uiteraard maak de boel schoon en slijp de kleppen opnieuw en dan zet ik alles weer in elkaar dan kijk ik wel wat het doet jullie horen het nog wel zodra het weer in elkaar zit het blok is er niet uit dus ik laat de cilinders er gewoon inzitten ik hoop dat het de klepveren waren dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: tik in het blok
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2012 13:11 
Offline
Trucker

Geregistreerd: di jun 01, 2010 19:15
Berichten: 85
Woonplaats: veghel vorstenbosch
weet iemand een adres waar ik klepveren en klepseals kan halen? want ben net bij kuppen in gemert geweest en daar is de levertijd 2 tot 3 weken :cry:
heb alleen nog maar klepveren en klepseals nodig


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: tik in het blok
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2012 13:19 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 24, 2011 8:37
Berichten: 552
Woonplaats: Uithoorn
Rockauto.com met 1 week, ook alle pakkingen en zo.

_________________
'91 454SS
496ci, alu. koppen, Edelbrock injectie, remote 80mm turbo.
http://youtu.be/nF8DPwoybCo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: tik in het blok
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2012 15:49 
Offline
Trucker

Geregistreerd: di jun 01, 2010 19:15
Berichten: 85
Woonplaats: veghel vorstenbosch
okey bedankt :wink:
en dan had ik nog een vraagje eigelijk hoe kun je hydraulische klepstoters controleren of ze nog goed functioneren ik verwacht van wel maar wil het wel zekker weten eigelijk? de kant tegen de nokkenas zijn mooi glad en vlak dus da is vast goed of kan ik ze sowieso het beste gewoon vervangen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: tik in het blok
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2012 18:45 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 24, 2011 8:37
Berichten: 552
Woonplaats: Uithoorn
Het is belangrijk dat de lifters en de pushrods op de zelfde plaats terug komen en als kan de tuimelaars ook.
Op voorhand dingen vervangen is niet nodig.
Als je met de pushrod op de lifter drukt dan moet ie een klein beetje inveren, als ie dat niet doet dan kan je hem nog uit elkaar halen en schoonmaken.
Als je ze toch verangt moeten ze weer opnieuw inlopen met speciale pasta 20 minuten met 2000 rpm.

_________________
'91 454SS
496ci, alu. koppen, Edelbrock injectie, remote 80mm turbo.
http://youtu.be/nF8DPwoybCo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: tik in het blok
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2012 19:18 
Offline
Trucker

Geregistreerd: di jun 01, 2010 19:15
Berichten: 85
Woonplaats: veghel vorstenbosch
okey bedankt dan controleer ik ze even allemaal en als ze goed zijn laat ik ze zitten.
is het ook van belang dat dat gaatje in de stoter tegenover dat andere gaatje in het blok komt of maakt dat niks uit?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: tik in het blok
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2012 20:01 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 24, 2011 8:37
Berichten: 552
Woonplaats: Uithoorn
nee maakt niet uit. die lifters draaien voortdurend rond.

_________________
'91 454SS
496ci, alu. koppen, Edelbrock injectie, remote 80mm turbo.
http://youtu.be/nF8DPwoybCo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: tik in het blok
BerichtGeplaatst: za dec 29, 2012 20:06 
Offline
Trucker

Geregistreerd: di jun 01, 2010 19:15
Berichten: 85
Woonplaats: veghel vorstenbosch
okey dat dacht ik al maar wil het allemaal wel zekker weten supper die snelle reacties thanks :wink:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: tik in het blok
BerichtGeplaatst: wo jan 02, 2013 23:56 
Offline
Trucker

Geregistreerd: di jun 01, 2010 19:15
Berichten: 85
Woonplaats: veghel vorstenbosch
nog een vraag weet hier toevallig iemand de volgorde hoe je de bouten van de kop moet aandraaien en hoeveel kg met de momentsleutel?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: tik in het blok
BerichtGeplaatst: do jan 03, 2013 0:01 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 11, 2010 21:49
Berichten: 1163
Woonplaats: Wieringen
http://boxwrench.net/

Onder engine specs. Wel in drie stappen aandraaien en wat draadafdichtingspastaspul gebruiken omdat een groot aantal kopbouten in de koelwaterkanalen uitkomen.

_________________
Hilco...

AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: tik in het blok
BerichtGeplaatst: za jan 05, 2013 19:38 
Offline
Trucker

Geregistreerd: di jun 01, 2010 19:15
Berichten: 85
Woonplaats: veghel vorstenbosch
heb alles in elkaar zitten nu nadat ik de onsteking gemonteerd had
wou ik hem broberen te starten maar er kwam alleen een knal uit
ik had de onsteking voor demontage afgeschreven maar heb met kleppen stellen wel aan de krukaspouly gedraait dus kan het nu zijn dat ik hem nu 180 graden verkeerd heb staan of wat doe ik mis want ik had de bougiekabels genummerd en alles precies hetzelfde terug geplaatst ik wil nu de afstelling van de onsteking nakijken maar ik zou niet weten hoe?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling