USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

Flatop top piston's vs D cup piston's
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=15625
Pagina 1 van 1

Auteur:  Joost [ wo okt 17, 2012 22:00 ]
Berichttitel:  Flatop top piston's vs D cup piston's

Eve een klein vraagje betreft de motor van mijn chevy, ik heb de keuze om flatop piston's of d cup piston's te monteren. Maar wat is nu beter ? ik weet dat de flatop meer compressie geeft als de D cup en dat de flame travel van de D cup slechter is als van de flatop.

Een van deze types moet straks in een 383 stroker komen.

Kan iemand mij hier advies in geven :D

alvast bedankt...

Auteur:  Big Alf [ do okt 18, 2012 11:51 ]
Berichttitel:  Re: Flatop top piston's vs D cup piston's

Volgens mij hangt het er ook vanaf wat voor nokkenas je gebruikt ivm ruimte voor de kleppen.

Auteur:  bhpaddict [ do okt 18, 2012 12:21 ]
Berichttitel:  Re: Flatop top piston's vs D cup piston's

D-cup is veeeeel beter dan flattop. :mrgreen: :mrgreen:








Ooww het ging over een motor.... :? :?

Auteur:  Joost [ do okt 18, 2012 21:21 ]
Berichttitel:  Re: Flatop top piston's vs D cup piston's

bhpaddict schreef:
D-cup is veeeeel beter dan flattop. :mrgreen: :mrgreen:








Ooww het ging over een motor.... :? :?


wahaha dat bedoel ik niet Marco :laughing6:

Auteur:  Joost [ do okt 18, 2012 21:27 ]
Berichttitel:  Re: Flatop top piston's vs D cup piston's

Big Alf schreef:
Volgens mij hangt het er ook vanaf wat voor nokkenas je gebruikt ivm ruimte voor de kleppen.


Oke, degene waar ik me motor heb staan die heeft een krukas set voor me uitgezocht gebaseerd op standaard cast iron cilinderkoppen, en daarbij had ik dus de keuze om de flat top of de D cup er in te monteren. En die keus was aan mij :D hij heeft verder niet vertelt wat het ene type meer voordeel heeft als de ander :wink: Het enige wat hij vertelde is dus dat de flatop meer compressie heeft als de D cup.

Ik was al aan het zoeken geweest op internet, maar kan niks concreets vinden over wat het beste is :?

Thanks..

Auteur:  Nightrunner [ vr okt 19, 2012 7:46 ]
Berichttitel:  Re: Flatop top piston's vs D cup piston's

Het maakt toch wel een redelijk verschil tussen een flat top en een d cup zuiger , maar dan moet je wel even wat meer gegevens geven van je nieuwe motor.

Eigenlijk had je motorbouwer die keuze al moeten maken, welke zuiger hij gaat gebruiken. Ik neem aan dat hij alles al uitgezocht heeft wat hij gaat gebruiken aan onderdelen.

Er zijn zoveel dingen om rekening mee te houden. Statische compressie, dynamische compressie. En dat laatste bepaalt of jouw motor straks efficiƫnt en goed mee te rijden is. Maar de dynamische compressie kun je alleen maar berekenen als de onderdelen al bekent zijn die je gaat gebruiken.

Ik heb laatst voor een klant een motor gebouwd met een statische compressie van 11 bar en met de goede nokkenas zat ik op 8,6 dynamische compressie. Perfect voor lpg gebruik.
De klant geeft alleen aan wat hij verwacht van een motor. Ik zoek daar dan de spullen voor.

Auteur:  Joost [ vr okt 19, 2012 23:03 ]
Berichttitel:  Re: Flatop top piston's vs D cup piston's

Oke daar was ik al een beetje bang voor, dat er wat meer achter zat :D. Hij heeft inderdaad alles uitgezocht wat betreft krukas, drijfstangen etc...

Deze heeft hij uitgezocht:

http://www.eaglerod.com/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=32

- Eagle crank
- 3,7500 stroke
- 5,700 standard I beam

En deze nokkenas komt er in:

- Compcams 12-480-8
http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=150&sb=0

Daarbij heeft hij mij vertelt dat ik tussen de 8,5 en 9,5 compressie kan gaan zitten, en zoals jij vertelt is het bij 8,6 dynamische compressie ideaal voor lpg (dat komt er bij mij niet op :D)

Ik heb hem destijds vertelt dat ik er +- 350 pk uit wil hebben, en niet over de top wil gaan zeg maar het moet wel een beetje leuk blijven zonder dat ik de bak en achteras moet gaan aanpassen.

Als je meer gegevens nodig heb hoor ik het wel, en in ieder geval bedankt voor je hulp dusver :thumbleft:

Auteur:  Nightrunner [ za okt 20, 2012 9:00 ]
Berichttitel:  Re: Flatop top piston's vs D cup piston's

Geef maar zoveel mogelijk gegevens.

Grote van de verbrandingskamers/ welke koppakkingen je gaat gebruiken/Type blok en bouwjaar/




groetjes,

Martin

Auteur:  Joost [ za okt 20, 2012 11:55 ]
Berichttitel:  Re: Flatop top piston's vs D cup piston's

Hoi Martin,

Type motor: 350 4 bolt small block (2 pc seal) die wordt geboord naar 383 cubic inches
Bouwjaar: 1970
Verbrandingskamer: 75 cc
Koppakking: die weet ik niet :D dus die zal ik even moeten opvragen aan de motorbouwer, zolang jij die niet weet kan je ook niks bereken denk ik ? Hij zou namelijk deze week beide decken vlakken, neem aan dat hij daarna de dikte van de koppaking kan gaan berekenen..

Groeten Joost.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/