Het is nu di jun 24, 2025 8:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 4x4 vraagje
BerichtGeplaatst: ma jan 30, 2012 23:10 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 31, 2009 15:41
Berichten: 380
Woonplaats: Venlo
Sinds kort een truck met 4x4, maar wanneer gebruik je dit eigenlijk, natuurlijk bij zwaardere terein omstandigheden, maar ook op de openbare weg bij gladheid ?, Kun je dit bij hogere snelheid ook stuk rijden. Ik merkte vandaag bij een stukje proberen dat het allemaal wat remoeriger werd in de auto en vooral in de bochten (rotondes) stuurd het zwaarder.
Graag wat advies :shock:
gr Pieter

_________________
Ford F250 Powerstroke 6.0 bwj 2006
Airstream Overlander 27 ft 1971
Airstream Safari 23 ft 1963


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 4x4 vraagje
BerichtGeplaatst: ma jan 30, 2012 23:19 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 28, 2010 17:45
Berichten: 1532
Woonplaats: Onder de peperbus
airstreampieter schreef:
Sinds kort een truck met 4x4, maar wanneer gebruik je dit eigenlijk, natuurlijk bij zwaardere terein omstandigheden, maar ook op de openbare weg bij gladheid ?, Kun je dit bij hogere snelheid ook stuk rijden. Ik merkte vandaag bij een stukje proberen dat het allemaal wat remoeriger werd in de auto en vooral in de bochten (rotondes) stuurd het zwaarder.
Graag wat advies :shock:
gr Pieter

Ik gebruik het in het terrein.
Heb je al snel nodig in mul zand of modder want dan red je het echt niet met alleen achter.
Eigenlijk nooit op de weg, mits er een dik pak sneeuw is.

_________________
Afbeelding
2005 Ford F-250 Powerstroke
De Swollenaar


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 4x4 vraagje
BerichtGeplaatst: ma jan 30, 2012 23:19 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
Is een Ford, met de Dodge nergens last van

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 4x4 vraagje
BerichtGeplaatst: ma jan 30, 2012 23:21 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 15, 2009 22:12
Berichten: 2857
Woonplaats: Geldrop, Benny(ke)
Bij spek glad weer en int :mrgreen: :mrgreen terrein,en niet te ver insturen,ik rij er nooit harder mee als 80 ,km, ik kan hem tot 40 km rijdend inschakelen' maar dat verschilt per auto,type,bouwjaar' , en iets wat ik altijd doe,als ik de auto weer in 2wd zet stilstaand en effe 'n paar meter achteruit' is meschien niet nodig, maar een aanwensel :roll: :shock:en ............alles kan kapot'zeker bij een Ford :mrgreen:

_________________
Afbeelding
Even The Lord drive's a Ford[/size][*]


Laatst bijgewerkt door bennyke op ma jan 30, 2012 23:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 4x4 vraagje
BerichtGeplaatst: ma jan 30, 2012 23:25 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 15, 2009 22:12
Berichten: 2857
Woonplaats: Geldrop, Benny(ke)
[quote="T-Bob"]Is een Ford, met de Dodge nergens last van[/quote}

Dan moet je eens gewoon Gas geven,en niet stationair wegrijde' Ja Sjeng ook voor jouw model hebben ze spatborde ligge :mrgreen: :mrgreen: :blackeye: :blackeye: :shock:

_________________
Afbeelding
Even The Lord drive's a Ford[/size][*]


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 4x4 vraagje
BerichtGeplaatst: ma jan 30, 2012 23:38 
Offline
Pro Trucker

Geregistreerd: vr mei 23, 2008 14:45
Berichten: 2922
Woonplaats: Spijkenisse
bennyke schreef:
als ik de auto weer in 2wd zet stilstaand en effe 'n paar meter achteruit' is meschien niet nodig, maar een aanwensel :roll: :shock:en ............alles kan kapot'zeker bij een Ford :mrgreen:


Is wel slim Benny,dan kunnen de vrijloopnaven weer een beetje ontspannen :D

_________________
Groeten Marco
1955 Ford F-100
429CUI(op benzine en loodvervanger)
C6 Transmission
Flowtech headers
Custom build Exhaustsystem
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 4x4 vraagje
BerichtGeplaatst: ma jan 30, 2012 23:49 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
bennyke schreef:
T-Bob schreef:
Is een Ford, met de Dodge nergens last van[/quote}

Dan moet je eens gewoon Gas geven,en niet stationair wegrijde' Ja Sjeng ook voor jouw model hebben ze spatborde ligge :mrgreen: :mrgreen: :blackeye: :blackeye: :shock:

Voor het model van die van mij hebben ze al het plaatwerk en ook in voorraad,
Maar dat heeft niks te maken met lawaai en rumoerig, want die van mij is stil ook als ik
er 100 mee rijd in de 4x4 :wink:

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 4x4 vraagje
BerichtGeplaatst: di jan 31, 2012 1:28 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 02, 2008 1:25
Berichten: 1726
Woonplaats: Tanque Verde, Arizona
Ik heb trouwens ook nog een vraagje over 4x4.
Mag je echt doortrekken als die ingeschakeld is ? En wat is nu echt de max. snelheid als 4x4 opstaat?

_________________
Bart

All Black Edition, 2014, Hemi 5.7L, 4x4
Rumble Bee #1066, second swarm


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 4x4 vraagje
BerichtGeplaatst: di jan 31, 2012 8:32 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:34
Berichten: 4658
Woonplaats: Beets
Toen ik mijn truck kocht zei de verkoper tegen mij 80km/h

_________________
:wave:
Roel

2005 YELLOW DODGE 2500
450 HP DIESEL - BANKS POWER - SKYJACKER LIFT


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 4x4 vraagje
BerichtGeplaatst: di jan 31, 2012 9:00 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 15, 2009 22:12
Berichten: 2857
Woonplaats: Geldrop, Benny(ke)
Tis heel simpel, de instelbare 4x4, is een hulp middel, dus niet voor continu of onnodig gebruik, dus bij 100kmpu op de snelweg, gewoon uitschakelen, is er gewoon weg niet voor gemaakt, anders was het wel continu 4x4 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Afbeelding
Even The Lord drive's a Ford[/size][*]


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 4x4 vraagje
BerichtGeplaatst: di jan 31, 2012 9:26 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 14, 2009 11:51
Berichten: 250
Woonplaats: Wagenborgen [GR]
Op de weg bij sneeuw/gladheid gebruik ik het maar tot een 50-60kmh. Als je dan al verantwoord rond de 70-80 kan jagen, heb je de 4x4 ook niet meer nodig naar mijn idee.

_________________
Johan
Six in a row if ya wanna tow!
Dodge & Deere
'07 Dodge 2500 QC SB Lone Star 4x4
Cummins 6.7 |H&S performance Mini Maxx w/OD | Carli starterkit


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 4x4 vraagje
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2012 23:34 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 21, 2011 20:49
Berichten: 142
Woonplaats: zweden,lindfors
bij de 89 cherokee zet ik hem in de part time 4x4 als de weg weer 1 ijsplaat is,
als ik hem in de full time 4x4 en rem je op ijs dan blokkeren gelijk alle 4 de wielen ,
dus heb je een computer gestuurde 4x4 of een oude mechanische?? want das wel een aardig verschil

_________________
brian
'85 305 gmc
'94 305 chevy silverado
'89 305 pontiac firebird
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 4x4 vraagje
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2012 23:57 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 08, 2011 16:20
Berichten: 875
Stelletje doeners :D Het is slimmer om een half uurtje denker te worden.
Hebben jullie geen boek gekregen bij jullie truck waarin staat hoe alles werkt?

Ik heb geen idee wat wijsheid is bij jullie trucks, maar wat ik wel weet is NOOIT in 4X4 met lock op verharde wegen rijden als je moet sturen!
Zodra je in lock een bocht maakt begint je truck te bokken en dat kan je je differentiëlen kosten, de kans is dan groot dat er tanden afbreken.
Dat komt omdat alle 4 de wielen het zelfde aantal omwentelingen maken en blijven maken. In zand, modder, sneeuw, ijs is dat niet erg, maar op verharde
wegen is het buigen of barsten.

_________________
"The quickest way to double your money is to fold it and put it back into your pocket"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 4x4 vraagje
BerichtGeplaatst: za apr 14, 2012 2:07 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 10, 2010 0:25
Berichten: 232
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Rob schreef:
Stelletje doeners :D Het is slimmer om een half uurtje denker te worden.
Hebben jullie geen boek gekregen bij jullie truck waarin staat hoe alles werkt?

Ik heb geen idee wat wijsheid is bij jullie trucks, maar wat ik wel weet is NOOIT in 4X4 met lock op verharde wegen rijden als je moet sturen!
Zodra je in lock een bocht maakt begint je truck te bokken en dat kan je je differentiëlen kosten, de kans is dan groot dat er tanden afbreken.
Dat komt omdat alle 4 de wielen het zelfde aantal omwentelingen maken en blijven maken. In zand, modder, sneeuw, ijs is dat niet erg, maar op verharde
wegen is het buigen of barsten.


Een dif lock ( differentieel vast zetten) moet je idd alleen vast zetten als de wielen geen grip meer hebben en heb je dus alleen nodig in ruig terrein, nog niet eens op een zandpaadje.
Als je (zoals ik in m'n K30) geen diff hebt in je tussenbak dan heb je hetzelfde effect bij bochten. Alle 4 de wielen maken een verschillende hoeveelheid omwentelingen in een bocht als al je wielen optimale grip hebben zoals op asfalt. voor linker en rechter wiel wordt dit opgevangen door de diff's in de assen, voor het verschil in de voor en achterwielen heb je dan een diff in je tussenbak nodig. Als die er niet is krijg je hetzelfde effect als bij diff-lock, een hoop gebok en gestuiter met als gevolg dat je alles aan stront rijd.

_________________
Waar een wil is een weg, voor waar geen weg is heb ik chev!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 4x4 vraagje
BerichtGeplaatst: za apr 14, 2012 2:55 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 21, 2011 20:49
Berichten: 142
Woonplaats: zweden,lindfors
Wie heeft het hier over diff locks? Er word over continu of 4x4 met slip gepraat dus als de achteras slipt dat de voorste ingrijpt

_________________
brian
'85 305 gmc
'94 305 chevy silverado
'89 305 pontiac firebird
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling