USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

4x4 vraagje
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=13707
Pagina 1 van 2

Auteur:  airstreampieter [ ma jan 30, 2012 23:10 ]
Berichttitel:  4x4 vraagje

Sinds kort een truck met 4x4, maar wanneer gebruik je dit eigenlijk, natuurlijk bij zwaardere terein omstandigheden, maar ook op de openbare weg bij gladheid ?, Kun je dit bij hogere snelheid ook stuk rijden. Ik merkte vandaag bij een stukje proberen dat het allemaal wat remoeriger werd in de auto en vooral in de bochten (rotondes) stuurd het zwaarder.
Graag wat advies :shock:
gr Pieter

Auteur:  hein [ ma jan 30, 2012 23:19 ]
Berichttitel:  Re: 4x4 vraagje

airstreampieter schreef:
Sinds kort een truck met 4x4, maar wanneer gebruik je dit eigenlijk, natuurlijk bij zwaardere terein omstandigheden, maar ook op de openbare weg bij gladheid ?, Kun je dit bij hogere snelheid ook stuk rijden. Ik merkte vandaag bij een stukje proberen dat het allemaal wat remoeriger werd in de auto en vooral in de bochten (rotondes) stuurd het zwaarder.
Graag wat advies :shock:
gr Pieter

Ik gebruik het in het terrein.
Heb je al snel nodig in mul zand of modder want dan red je het echt niet met alleen achter.
Eigenlijk nooit op de weg, mits er een dik pak sneeuw is.

Auteur:  T-Bob [ ma jan 30, 2012 23:19 ]
Berichttitel:  Re: 4x4 vraagje

Is een Ford, met de Dodge nergens last van

Auteur:  bennyke [ ma jan 30, 2012 23:21 ]
Berichttitel:  Re: 4x4 vraagje

Bij spek glad weer en int :mrgreen: :mrgreen terrein,en niet te ver insturen,ik rij er nooit harder mee als 80 ,km, ik kan hem tot 40 km rijdend inschakelen' maar dat verschilt per auto,type,bouwjaar' , en iets wat ik altijd doe,als ik de auto weer in 2wd zet stilstaand en effe 'n paar meter achteruit' is meschien niet nodig, maar een aanwensel :roll: :shock:en ............alles kan kapot'zeker bij een Ford :mrgreen:

Auteur:  bennyke [ ma jan 30, 2012 23:25 ]
Berichttitel:  Re: 4x4 vraagje

[quote="T-Bob"]Is een Ford, met de Dodge nergens last van[/quote}

Dan moet je eens gewoon Gas geven,en niet stationair wegrijde' Ja Sjeng ook voor jouw model hebben ze spatborde ligge :mrgreen: :mrgreen: :blackeye: :blackeye: :shock:

Auteur:  ford1955 [ ma jan 30, 2012 23:38 ]
Berichttitel:  Re: 4x4 vraagje

bennyke schreef:
als ik de auto weer in 2wd zet stilstaand en effe 'n paar meter achteruit' is meschien niet nodig, maar een aanwensel :roll: :shock:en ............alles kan kapot'zeker bij een Ford :mrgreen:


Is wel slim Benny,dan kunnen de vrijloopnaven weer een beetje ontspannen :D

Auteur:  T-Bob [ ma jan 30, 2012 23:49 ]
Berichttitel:  Re: 4x4 vraagje

bennyke schreef:
T-Bob schreef:
Is een Ford, met de Dodge nergens last van[/quote}

Dan moet je eens gewoon Gas geven,en niet stationair wegrijde' Ja Sjeng ook voor jouw model hebben ze spatborde ligge :mrgreen: :mrgreen: :blackeye: :blackeye: :shock:

Voor het model van die van mij hebben ze al het plaatwerk en ook in voorraad,
Maar dat heeft niks te maken met lawaai en rumoerig, want die van mij is stil ook als ik
er 100 mee rijd in de 4x4 :wink:

Auteur:  bart [ di jan 31, 2012 1:28 ]
Berichttitel:  Re: 4x4 vraagje

Ik heb trouwens ook nog een vraagje over 4x4.
Mag je echt doortrekken als die ingeschakeld is ? En wat is nu echt de max. snelheid als 4x4 opstaat?

Auteur:  DutchYellowRam [ di jan 31, 2012 8:32 ]
Berichttitel:  Re: 4x4 vraagje

Toen ik mijn truck kocht zei de verkoper tegen mij 80km/h

Auteur:  bennyke [ di jan 31, 2012 9:00 ]
Berichttitel:  Re: 4x4 vraagje

Tis heel simpel, de instelbare 4x4, is een hulp middel, dus niet voor continu of onnodig gebruik, dus bij 100kmpu op de snelweg, gewoon uitschakelen, is er gewoon weg niet voor gemaakt, anders was het wel continu 4x4 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Auteur:  Jbos [ di jan 31, 2012 9:26 ]
Berichttitel:  Re: 4x4 vraagje

Op de weg bij sneeuw/gladheid gebruik ik het maar tot een 50-60kmh. Als je dan al verantwoord rond de 70-80 kan jagen, heb je de 4x4 ook niet meer nodig naar mijn idee.

Auteur:  v8power [ vr apr 13, 2012 23:34 ]
Berichttitel:  Re: 4x4 vraagje

bij de 89 cherokee zet ik hem in de part time 4x4 als de weg weer 1 ijsplaat is,
als ik hem in de full time 4x4 en rem je op ijs dan blokkeren gelijk alle 4 de wielen ,
dus heb je een computer gestuurde 4x4 of een oude mechanische?? want das wel een aardig verschil

Auteur:  Rob [ vr apr 13, 2012 23:57 ]
Berichttitel:  Re: 4x4 vraagje

Stelletje doeners :D Het is slimmer om een half uurtje denker te worden.
Hebben jullie geen boek gekregen bij jullie truck waarin staat hoe alles werkt?

Ik heb geen idee wat wijsheid is bij jullie trucks, maar wat ik wel weet is NOOIT in 4X4 met lock op verharde wegen rijden als je moet sturen!
Zodra je in lock een bocht maakt begint je truck te bokken en dat kan je je differentiëlen kosten, de kans is dan groot dat er tanden afbreken.
Dat komt omdat alle 4 de wielen het zelfde aantal omwentelingen maken en blijven maken. In zand, modder, sneeuw, ijs is dat niet erg, maar op verharde
wegen is het buigen of barsten.

Auteur:  Baschinist [ za apr 14, 2012 2:07 ]
Berichttitel:  Re: 4x4 vraagje

Rob schreef:
Stelletje doeners :D Het is slimmer om een half uurtje denker te worden.
Hebben jullie geen boek gekregen bij jullie truck waarin staat hoe alles werkt?

Ik heb geen idee wat wijsheid is bij jullie trucks, maar wat ik wel weet is NOOIT in 4X4 met lock op verharde wegen rijden als je moet sturen!
Zodra je in lock een bocht maakt begint je truck te bokken en dat kan je je differentiëlen kosten, de kans is dan groot dat er tanden afbreken.
Dat komt omdat alle 4 de wielen het zelfde aantal omwentelingen maken en blijven maken. In zand, modder, sneeuw, ijs is dat niet erg, maar op verharde
wegen is het buigen of barsten.


Een dif lock ( differentieel vast zetten) moet je idd alleen vast zetten als de wielen geen grip meer hebben en heb je dus alleen nodig in ruig terrein, nog niet eens op een zandpaadje.
Als je (zoals ik in m'n K30) geen diff hebt in je tussenbak dan heb je hetzelfde effect bij bochten. Alle 4 de wielen maken een verschillende hoeveelheid omwentelingen in een bocht als al je wielen optimale grip hebben zoals op asfalt. voor linker en rechter wiel wordt dit opgevangen door de diff's in de assen, voor het verschil in de voor en achterwielen heb je dan een diff in je tussenbak nodig. Als die er niet is krijg je hetzelfde effect als bij diff-lock, een hoop gebok en gestuiter met als gevolg dat je alles aan stront rijd.

Auteur:  v8power [ za apr 14, 2012 2:55 ]
Berichttitel:  Re: 4x4 vraagje

Wie heeft het hier over diff locks? Er word over continu of 4x4 met slip gepraat dus als de achteras slipt dat de voorste ingrijpt

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/