USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

93 tune
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=13583
Pagina 1 van 1

Auteur:  moly [ vr jan 13, 2012 22:24 ]
Berichttitel:  93 tune

ff een vraag
ik heb nu een 91 tune op me auto en tank euro 95
kan ik nou ook een 93 tune er op zetten en met 95 tanken zonder dat tie gaat pingelen

Auteur:  digikorrie [ vr jan 13, 2012 22:32 ]
Berichttitel:  Re: 93 tune

Hoi,

Stomme vraag denk ik, maar waarom zou je er een 93 op willen zetten als de 91 goed is?? :oops:


mvg

Auteur:  moly [ vr jan 13, 2012 22:35 ]
Berichttitel:  Re: 93 tune

digikorrie schreef:
Hoi,

Stomme vraag denk ik, maar waarom zou je er een 93 op willen zetten als de 91 goed is?? :oops:


iets meer vermogen :wink:

Auteur:  digikorrie [ vr jan 13, 2012 23:22 ]
Berichttitel:  Re: 93 tune

Duidelijk,

Maar is het niet zo dat het octaan gehalte in Amerika lager is dan hier. Dat is daar toch 91 of zelfs nog iets lager ik dacht 89 dus met 95 loopt hij beduidend beter.
Vroeger kon je bij de GM motoren dit aanpassen door een stekkertje om te draaien dan van 95 naar 98 of andersom.
Nog beter zou hoger dan 98 zijn, maar volgens mij is dat kerosine en dan moet er dacht ik wel iets aangepast worden.

Nu is het meestal zo dat het motormanagement dit zelf regeld en detonatie tegengaat. Dus ik zie niet in waarom dit problemen zou geven.
Maar ik ben geen expert op dit gebied. Ik ben nog van de Opel kadettjes.

korrie

Auteur:  moly [ vr jan 13, 2012 23:36 ]
Berichttitel:  Re: 93 tune

ze gebruiken in Amerika een andere reken methode (hier heb je ron en daar .......) dus 89 daar is iets van 91 hier
zo iets als Celsius en fahrenheit maar ik weet de berekening niet precies

Auteur:  Spieker [ vr jan 13, 2012 23:51 ]
Berichttitel:  Re: 93 tune

moly schreef:
ze gebruiken in Amerika een andere reken methode (hier heb je ron en daar .......) dus 89 daar is iets van 91 hier
zo iets als Celsius en fahrenheit maar ik weet de berekening niet precies


Klopt, hier een linkie naar wikipedia (voorzover dat betrouwbaar is :roll: ) In de US schijnen ze met AKI te werken (Anti Knock Index) In de tabel zie je ook dat de 93 ongeveer gelijk staat aan de 98 hier.

http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rat ... ON_and_AKI

Auteur:  moly [ vr jan 13, 2012 23:57 ]
Berichttitel:  Re: 93 tune

thanks Hilco hier staat het inderdaad:
Difference between RON and AKI
Because of the 8 to 10 point difference noted above, the octane rating shown in the United States is 4 to 5 points lower than the rating shown elsewhere in the world for the same fuel. See the table in the following section for a comparison.

dus 93 zal te hoog zijn daar ze hier bijna nergens meer 98 verkopen

Auteur:  Spieker [ za jan 14, 2012 0:05 ]
Berichttitel:  Re: 93 tune

moly schreef:

dus 93 zal te hoog zijn daar ze hier bijna nergens meer 98 verkopen



Veel rijden er hier ook met een tune op de trucks, weet niet of er ook zijn die hem op 93 hebben en gewoon 95 tanken zonder problemen:?: :dontknow: Dan blijft de vraag nog of jou 6.1 er het zelfde op reageert als de 5.7 hemi`s in de trucks:?:

Auteur:  axxel [ za jan 14, 2012 9:24 ]
Berichttitel:  Re: 93 tune

BP ultimate is nog steeds 98.
Shell is 97 dacht ik.

Ik reed wel gewoon met de srt-10 met 93 tune en tankte meestal BP 95 maar er zat een knocksensor op.
Neem aan dat ie ook op de srt-8 zit.
Met de 93+ tune tankte ik wel 98 en in duitsland had je nog 100.

Auteur:  Big-J [ zo jan 15, 2012 1:58 ]
Berichttitel:  Re: 93 tune

Ik zal even verduidelijking brengen, aangezien ik in het begin met mijn Jeep GC SRT8 dezelfde vergissing deed.
Op een SRT8 zitten 2 knock-sensoren trouwens, hij kan redelijk wat hebben bij fout tanken maar dat wilt niet zeggen dat het goed is natuurlijk.

Bij een 93 tune moet je hier 98 tanken. 91 in Amerika is 95 hier in Europa, 93 ginds is 98 hier, enz... omdat ze (zoals eerder vermeld) in Amerika het AKI systeem gebruiken en wij het RON systeem.
Als je hier 95 tankt terwijl je de 93 tune erop hebt staan dan kun je nog perfect rijden, maar op langere termijn is het niet echt gezond voor je motorblok (vooral de bougietjes) en de vermogenwinst daar kun je ook naar fluiten. Het verbruik gaat ook lichtjes omhoog.

Nog even een kleinigheid over Shell V-Power: het is inderdaad "maar" 97, maar de additieven die erin zitten zorgen (kort gezegd) ervoor dat het zoals 98 is. Die kan je dus ook perfect tanken, ik tank zelf de V-Power en die vind ik nog steeds één van de betere.

Auteur:  Sammy11 [ zo jan 15, 2012 10:31 ]
Berichttitel:  Re: 93 tune

Tune 93 kan je volgens mij gewoon 98 tanken.
Ik tank altijd 98 bij Total , af en toe de V-Power van bij de Shell.

Ik heb al van in het begin tune 100+ op mijn SRT , dit omdat ik meerendeels op LPG rijd , en dat is 106 octane dacht ik.
Sean Roe heeft deze tune er speciaal opgezet met het verhaal van LPG.
Maar zelfs op deze tune rijd de truck helemaal toppie op benzine.
Vorig jaar met 4 man in de truck , op de duitse autobahn 262km/u op GPS(Coyote)... :twisted:

Auteur:  Hennie [ wo jan 25, 2012 23:29 ]
Berichttitel:  Re: 93 tune

Rene,

gewooon ultimate tanken en die 93 tune erop zetten, en behalve de octaan getallen is de benzine die wij tanken ook heel anders dan in de VS, ik denk dat je met een 93 tune geen gevaal loopt, je hebt er geen suprcharger op staan, dus dan kan het vrij veel hebben.

Hennie

Auteur:  battie [ do jan 26, 2012 11:11 ]
Berichttitel:  Re: 93 tune

en hoe zit het dan als je op gas rijd?
waar kan je hem dan het beste op zetten?

Auteur:  Hennie [ do jan 26, 2012 11:52 ]
Berichttitel:  Re: 93 tune

LPG heeft een hoog octaan gehalte, maar eigenlijk kun je zonder wideband sensor niets met 100% zekerheid zeggen.
Wat ik wel weet is dat een hoop amerikaanse tunes wat aan de schrale kant staan, en wij ze iets rijker afstellen.

Hennie

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/