USA Pick-up Trucks https://www.usatrucks.nl/forum/ |
|
koelvloeistof https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=13350 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Talan [ za dec 17, 2011 14:01 ] |
Berichttitel: | koelvloeistof |
Misschien een stomme vraag... maar zolang ik mijn auto heb staat het koelvloeistof net onder het minimum. Zit nu een roodachtige kleur in mag/kan ik er nu zomaar een andere kleur vloeistof bij doen?? Groetjes Simon. |
Auteur: | peerkehemi [ za dec 17, 2011 14:39 ] |
Berichttitel: | Re: koelvloeistof |
Nee niks door elkaar mengens ,zelfde kleur gebruiken ![]() |
Auteur: | bhpaddict [ za dec 17, 2011 14:45 ] |
Berichttitel: | Re: koelvloeistof |
Ook zorgen dat je het juiste vriespunt behoudt. Te hoog vriespunt ( vb -10°C) is duidelijk dat betekent dat alles vastvriest. Echter een te laag vriespunt, vb -40, betekent dat de motor in de zomer te weinig koeling kan krijgen, want hoe lager het vriespunt hoe slechter de warmteoverdracht. |
Auteur: | Talan [ za dec 17, 2011 14:52 ] |
Berichttitel: | Re: koelvloeistof |
Oke dat wist ik niet. Had nog een vatje staan in de schuur met een blauwe kleur. Gooi ik er dus maar niet doorheen haal volgende week wel even nieuwe. Bedankt jongens, groeten Simon. |
Auteur: | Rooienaar [ za dec 17, 2011 19:22 ] |
Berichttitel: | Re: koelvloeistof |
bhpaddict schreef: Echter een te laag vriespunt, vb -40, betekent dat de motor in de zomer te weinig koeling kan krijgen, want hoe lager het vriespunt hoe slechter de warmteoverdracht. Kun je dit ook onderbouwen? Heb dit namelijk nog nooit gehoord. Normale koelvloeistof uit het vat van Total is -37gr. deze zou dan slecht zijn? |
Auteur: | thierry [ za dec 17, 2011 19:29 ] |
Berichttitel: | Re: koelvloeistof |
koelvloeistof is koelvloeistof dacht ik ![]() ![]() ![]() niet dus ![]() welke word er in de dodge gedaan ??? en hoe kan je weten of die nog goed is ![]() ![]() weet ni of dat er bij mij inzit ![]() |
Auteur: | bhpaddict [ za dec 17, 2011 19:43 ] |
Berichttitel: | Re: koelvloeistof |
Rooienaar schreef: bhpaddict schreef: Echter een te laag vriespunt, vb -40, betekent dat de motor in de zomer te weinig koeling kan krijgen, want hoe lager het vriespunt hoe slechter de warmteoverdracht. Kun je dit ook onderbouwen? Heb dit namelijk nog nooit gehoord. Normale koelvloeistof uit het vat van Total is -37gr. deze zou dan slecht zijn? De cijfers in mijn voorbeelden waren indicatief. Die koelvloeistof van total is prima voor een voertuig dat volgens zijn specs koelvloeistof nodig heeft van -37°. Niet alle voertuigen stellen dezelfde eisen aan de koelvloeistof. Er zijn ook voertuigen (vooral iets oudere) die -27° gebruiken. Wanneer men bij de koelvloeistof onverdunt product bijgiet (die blauwe bestaat in onverdunde vorm) dan verlaagt het vriespunt van de totale koelvloeistof. Hierbij is het belangrijk om het vriespunt na te meten. Want bij een te lage waarde krijgt men mogelijk koelingproblemen in de zomer. |
Auteur: | Rooienaar [ za dec 17, 2011 20:00 ] |
Berichttitel: | Re: koelvloeistof |
Dat snap ik allemaal ook wel. Maar waarom de warmte overdracht van kvs van -40 minder is dan kvs van -10? |
Auteur: | peerkehemi [ za dec 17, 2011 20:01 ] |
Berichttitel: | Re: koelvloeistof |
thierry schreef: koelvloeistof is koelvloeistof dacht ik ![]() ![]() ![]() niet dus ![]() welke word er in de dodge gedaan ??? en hoe kan je weten of die nog goed is ![]() ![]() weet ni of dat er bij mij inzit ![]() rosé moet er bij jou in thierry ![]() ![]() ![]() |
Auteur: | thierry [ za dec 17, 2011 20:27 ] |
Berichttitel: | Re: koelvloeistof |
oooww ok thx Peer ![]() ![]() ![]() ![]() kon er toch niet aan uit ![]() ![]() ![]() ![]() |
Auteur: | Sjaak [ za dec 17, 2011 21:43 ] |
Berichttitel: | Re: koelvloeistof |
Rooienaar schreef: Dat snap ik allemaal ook wel. Maar waarom de warmte overdracht van kvs van -40 minder is dan kvs van -10? Voor zover ik weet: De soortelijke warmte van koelvloeistof is lager naar mate er meer glycol toegevoegd wordt. Betere antivries eigenschappen krijg je bij een hogere glycol concentratie. Wanneer je koelsysteem niet al te veel capaciteit heeft zal de -40 kvs variant er bij zomers weer net voor zorgen dat de motortemperatuur teveel oploopt. Om dit probleem weer te omzeilen zou je een waterpomp met hogere opbrengst (lees, flow) kunnen toepassen. Tot zover mijn ongevraagde uitleg ![]() |
Auteur: | Rooienaar [ za dec 17, 2011 22:04 ] |
Berichttitel: | Re: koelvloeistof |
Duidelijke taal Sjaak ![]() |
Auteur: | bhpaddict [ ma dec 19, 2011 12:32 ] |
Berichttitel: | Re: koelvloeistof |
Sjaak schreef: Rooienaar schreef: Dat snap ik allemaal ook wel. Maar waarom de warmte overdracht van kvs van -40 minder is dan kvs van -10? Voor zover ik weet: De soortelijke warmte van koelvloeistof is lager naar mate er meer glycol toegevoegd wordt. Betere antivries eigenschappen krijg je bij een hogere glycol concentratie. Wanneer je koelsysteem niet al te veel capaciteit heeft zal de -40 kvs variant er bij zomers weer net voor zorgen dat de motortemperatuur teveel oploopt. Om dit probleem weer te omzeilen zou je een waterpomp met hogere opbrengst (lees, flow) kunnen toepassen. Tot zover mijn ongevraagde uitleg ![]() Bedankt, had gisteren niet te tijd, door kerstshopping, om de nodige technische uitleg bij elkaar te zoeken. Nu is het al mooi uitgelegd. ![]() |
Auteur: | alex2 [ ma dec 19, 2011 17:21 ] |
Berichttitel: | Re: koelvloeistof |
hemiram schreef: rosé moet er bij jou in thierry ![]() ![]() |
Auteur: | peerkehemi [ ma dec 19, 2011 18:24 ] |
Berichttitel: | Re: koelvloeistof |
alex2 schreef: hemiram schreef: rosé moet er bij jou in thierry ![]() ![]() gei let goed op alex ![]() ![]() |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |