Goedemorgen
Als je bij de Forrd de ontsteking op de fabriekssetting zet, moet je een stekkertje loshalen, de ontsteking op 10 graden zetten, en als het stekkertje er weer op zit, moet ie 20 graden aangeven op de strobe.
Wie kan me vertellen waarom zo vroeg? Ik heb al heel wat europese en Japse auto's onderhanden gehad, maar die zet je op 4-9 graden. Een motor van 5300 toeren vervroegd in de regel tot 39graden voorontsteking; een 7000toeren motor 42 graden. Als ik mijn BMW motorfiets drie graden te vroeg zet, krijg ik de kickstarter om de enkels geslagen.
Vervroegen doe je , om te zorgen dat de explosie op z'n sterkst is, als de zuiger BDP staat... Je maakt mij niet wijs, dat een Ford zo'n traag vlamfront ontwikkelt, dat ie dat 20gr voor BDP moet doen.
Iemand zei laatst "tja, dat is nu eenmaal zo bij amerikanen" Da's een antwoord waar ik niet mee kan leven..... dus wie heeft daar een sluitennd antwoord op?

_________________
groetjes Ton van der Sluijs
www.technomotion.nl
"Draaibanken, dat benne rare mensen meheer Sonneberghe
