USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

Vastgestelde voorontsteking van 20 graden
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=11212
Pagina 1 van 1

Auteur:  Ton de Draaier [ wo mei 11, 2011 6:52 ]
Berichttitel:  Vastgestelde voorontsteking van 20 graden

Goedemorgen :)
Als je bij de Forrd de ontsteking op de fabriekssetting zet, moet je een stekkertje loshalen, de ontsteking op 10 graden zetten, en als het stekkertje er weer op zit, moet ie 20 graden aangeven op de strobe.
Wie kan me vertellen waarom zo vroeg? Ik heb al heel wat europese en Japse auto's onderhanden gehad, maar die zet je op 4-9 graden. Een motor van 5300 toeren vervroegd in de regel tot 39graden voorontsteking; een 7000toeren motor 42 graden. Als ik mijn BMW motorfiets drie graden te vroeg zet, krijg ik de kickstarter om de enkels geslagen.
Vervroegen doe je , om te zorgen dat de explosie op z'n sterkst is, als de zuiger BDP staat... Je maakt mij niet wijs, dat een Ford zo'n traag vlamfront ontwikkelt, dat ie dat 20gr voor BDP moet doen.
Iemand zei laatst "tja, dat is nu eenmaal zo bij amerikanen" Da's een antwoord waar ik niet mee kan leven..... dus wie heeft daar een sluitennd antwoord op? :?

Auteur:  Big Alf [ wo mei 11, 2011 19:22 ]
Berichttitel:  Re: Vastgestelde voorontsteking van 20 graden

Lijkt misschien wel vroeg, maar op lpg is het zowiezo niet te vroeg dat ontbrand trager dan benzine

Auteur:  Ton de Draaier [ zo mei 15, 2011 9:31 ]
Berichttitel:  Re: Vastgestelde voorontsteking van 20 graden

Hey Alf; goedemorgen :) :) Iemand vertelde me, dat die Amerikanen zo'n "trage"vlamvorming hebben, dat die 20graden noodzakelijk zijn. De vorm van de verbrandingskamer is daar debet aan.

Auteur:  bhpaddict [ di mei 17, 2011 13:40 ]
Berichttitel:  Re: Vastgestelde voorontsteking van 20 graden

Dit verhaal start bij het verschil in brandstof tussen Amerika en Europa.
In Amerika hebben ze brandstoffen met een lage octaan. Lage octaanbrandstoffen ontploffen minder hevig maar wel veel gemakkelijker.
Dus is een us-motor zo gemaakt dat de brandstof niet uit zichzelf zou exploderen door te hoge samendrukking en heeft ie, in zulke construcite, niet veel graden voorontsteking nodig om op het juiste moment een ontploffing te veroorzaken.
Wanneer zulke motor in Europa komt verandert er heel wat.
Eerst en vooral heeft een brandstof met hoger octaan meer voorontsteking nodig ( de ontploffing is krachtiger maar het mengsel ontbrandt moeilijker).
Eigenlijk hebben we daar meer samendrukking van het brandstofmengsel nodig.
Aangezien het wijzigen van de samendrukking niet zo maar op te lossen is kunnen we onze toevlucht nemen tot meer voorontsteking.
Ten tweede rijden er nogal wat op gas (octaan = 105 dacht ik). => nog meer voorontsteking.
Daar de motor is gebouwd met oog op 6 tot 9° voorontsteking in de US komt daar hier gewoon nog het stuk bij om te kompenseren voor de hogere octaan. Ergens tussen de 6 en de 10°. Zo kom je al snel aan waarden van 12 tot 20°.
Ten derde valt er ook nog wat te halen in het wijzigen van de centrifugaalvervroeging en vacuumvervroeging. (bij mechanische ontstekingen). Deze zijn namelijk ook voorzien voor de Us brandstoffen.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/